۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84382337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمایه گذاری منطقه آسیا-اقیانوسیه در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر

تهران- ایرنا- کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه که از سالیان گذشته تاکنون با استفاده از سوخت‌های فسیلی نیاز رو به رشد انرژی خود را دریافت می‌کردند، در حال حاضر بیش از پیش به فکر استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر افتاده‌اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری آسیایی «رینیوابل انرژی»، با افزایش روز افزون جمعیت جهان و محدود بودن منابع انرژی و سوخت های فسیلی، کشورهای مختلف به ویژه منطقه آسیا-اقیانوسیه می‌کوشند نیاز خود به انرژی را از راه های دیگر مانند انرژی‌های پاک تامین کنند.

بر اساس اعلام موسسه «وود مکنزی» میزان سرمایه گذاری کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید ممکن است تا سال  ۲۰۳۰ میلادی به ۱.۳ تریلیون برسد که این رقم در مقایسه با دهه قبل تقریبا دو برابر شده است.

گفتنی است این رقم تقریبا بیش از نیمی از کل سرمایه گذاری مورد انتظار در زمینه تولید برق در منطقه در دهه جاری میلادی یعنی ۲.۴ تریلیون دلار است.

همچنین پیش‌بینی شده است میزان سرمایه گذاری در زمینه سوخت‌های فسیلی در بازه زمانی مذکور با حدود ۲۵ درصد کاهش روبرو شود و به ۵۴ میلیارد دلار در سال برسد.

در شرایطی که بحران ناشی از محدود بودن منابع انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی) و نیز افزایش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی، کشورها و جوامع بشری را با تهدید روبرو کرده است، اهمیت توجه به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به ویژه در کشورهای آسیا-اقیانوسیه بیش از پیش برجسته  می‌شود.

بر پایه این گزارش، همچنین پیش بینی شده است میزان اختصاص یارانه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر با افزایش روبرو شود.

سرمایه گذاری منطقه آسیا-اقیانوسیه در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر

سرمایه گذاری روزافزودن در انرژی‌های پاک در آسیا

همچنین میزان سرمایه گذاری‌های در زمینه انرژی باد و خورشید در منطقه آسیا-اقیانوسه در کشورهایی مانند چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و تایوان در بالاترین میزان قرار دارد.

به عنوان مثال، اگرچه چین بزرگ‌ترین انتشار دهنده گازهای گلخانه ای در جهان محسوب می‌شود اما در عین حال از نظر میزان تولید انرژی های تجدیدپذیر در جایگاه برتر دنیا قرار دارد. این کشور بودجه خود برای حفاظت های زیست محیطی را به میزان حدود ۱.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی اش افزایش داده که این رقم با سطح کشورهای اروپای غربی قابل قیاس است.

مقامات چین همواره سرمایه گذاری در بخش حفاظت‌های زیست محیطی و تکنولوژی سبز را افزایش داده و به جایگاه برتر جهان از نظر میزان تولید انرژی های تجدیدپذیر دست پیدا کرده اند.

 کره‌جنوبی نیز به عنوان هشتمین مصرف کننده انرژی در جهان می‌کوشد بر اساس برنامه‌ای ۱۵ ساله  مدل مصرف انرژی خود بر اساس استفاده از انرژی های فسیلی را تغییر دهد و تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی‌های تجدید پذیر را به ۲۰ درصد برساند..

اخیرا کره‌جنوبی پروژه ای را به ارزش ۴۸.۵ تریلیون وون (۴۳.۲ میلیارد دلار) برای ساخت بزرگترین نیروگاه بادی فراساحلی جهان تا سال ۲۰۳۰ رونمایی کرده است

دولت ژاپن نیز  تصمیم دارد در ۱۵ سال آینده در قالب طرحی برای رسیدن به انتشار صفر گازهای کربنی، خودروهای بنزینی را حذف کند.

به گزارش رویترز، ژاپن همچنین در قالب این طرح قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ سالانه به رشد اقتصادی سبز (غیرآلاینده) نزدیک به ۲ تریلیون دلاری برسد.

پیش بینی می‌شود در دوره زمانی ۲۰۲۱-۲۰۳۰، انرژی حاصل از باد و خورشید سالانه به طور متوسط ​​به ۱۴۰ گیگاوات برسد.

موسسه وود مکنزی همچنین بر این باور است که میزان انتشار کربن ناشی از تولید برق در این منطقه در سال ۲۰۲۵ به ۷.۳ میلیارد تن برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha