برای آینده ایران

۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
کد خبر: 84369729
برای آینده ایران

تهران - ایرنا- امروز همزمان با برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، دولتی که با رای قاطع مردم بر سر کار آید، نه تنها در عرصه داخلی، بلکه در عرصه بین‌المللی نیز می‌تواند از موضع مقتدرانه برخوردار باشد.

اکنون با برگزاری انتخابات می توانیم یک قدم، خود را به تحقق دموکراسی نزدیک‎تر کنیم. پس از انتخابات ۱۴۰۰ ما به دولتی توانمند و قوی و جامعه مدنی پویا نیاز داریم که پیکره جامعه را از وضعیت زخمی ۹۸ التیام دهد و کشور را از تورم و رکود مزمن و همچنین بحران سیاست خارجی برهاند.

باید به یاد داشت که مشارکت سیاسی چه نسبتی با دموکراسی دارد و تا چه حد توسعه سیاسی را محقق می‌کند؟ این واقعیت مهمی است که تنها دولتی که با مشارکت بالا در صندوق‌های رأی تشکیل شده، به مردم پاسخگو خواهد بود.

بنابراین اگر آینده بهتری می‌خواهیم باید راه دشوار دموکراسی را طی کنیم و سختی های آن را به جان بخریم. دموکراسی به معنای اجرای رأی و نظر و خواست و اراده اکثریت مردم. بر همین اساس، بین دموکراسی و مشارکت سیاسی مردم رابطه معناداری وجود دارد.
 



رای دادن و مشارکت در انتخابات از مهمترین مولفه‌های رفتار سیاسی شهروندان است. مشارکت در انتخابات آشکارترین نوع مشارکت سیاسی برای اغلب شهروندان در جوامع مردم‌سالار است.

در واقع رای‌گیری نوعی سازوکار اجتماعی برای تشخیص گزینه ها و ارجحیت‌های اجتماعی است. اساسی‌ترین عملکرد مشارکت در رأی دهی، فرصت دادن برای جانشینی و انتقال مناصب و مسئولیت‌ها در جامعه است.


بنابراین رأی دادن موثرترین و عملی ترین وسیله برای شهروندان است تا افکار و عقاید خود را در اداره امور عمومی و اجتماعی اعمال کنند. این کشور متعلق به تک تک ما است و همه باید با استفاده از این ابزار در کشور تاثیرگذار باشیم. 

مشارکت بالا در انتخابات بستری برای اعتماد به نفس مسئولان سیاسی و منتخبان مردم فراهم می کند تا بتوانند در اداره امور کشور، رأی مردم را پشتیبان تصمیم‌های خود بدانند و با تکیه بر آرای ملت، برای پیشبرد اهداف متعالی کشور تلاش کنند.
یادمان باشد که دشمنان برای فرود آوردن این سرزمین چه تلاش‌ها که نکرده اند و اکنون، در این زمان، رسیده اند به این نقطه، که مردم را از صندوق های رای ناامید کنند، پس باید برای آینده ایران تصمیم بگیریم.


سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران امروز جمعه  ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha