صدور آرای وحدت رویه در دیوان عالی کشور طی ۲ سال اخیر به روز شد

شهرکرد- ایرنا- رییس دیوان عالی کشور در دیدار با امام جمعه شهرکرد گفت: صدور آرای وحدت رویه در دیوان عالی کشور طی ۲ سال اخیر به روز شده است.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا به نقل از دادگستری چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی‌مقدم در سفر به شهرکرد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد با تاکید بر اینکه حکم قضایی لازم الاجراست، افزود: هنگامی که یک حکم قطعی شد مسوول مربوطه موظف است آن را اجرا کند و در غیر این صورت مجرم است و باید تحت پیگرد قرار گیرد.

 وی تصریح کرد: ممکن است در جریان امر مصالحی نیز وجود داشته باشد که این موضوعات باید رعایت شود، اگر موضوع خلاف شرع و یا قانون باشد ایرادات کار باید به صراحت اعلام شود و اگر هم رای طبق قانون و موازین اسلامی صادر شده باشد باید مکاتبات و پیگیری‌ها برای اجرا و حل و فصل آن انجام شود.

رییس دیوان عالی کشور گفت:در برخی شهرهای کشور مشاهده شده که پیرامون یک موضوع آرای مختلفی صادر می‌شود و این امر باعث ایجاد سردرگمی و بلاتکلیفی برای استناد به رأی صادره است یا گاهی ما با ۲ رأی معارض نسبت به یک موضوع مواجه می‌شویم که این آرا در هیات عمومی دیوان مطرح و هر رای که بیشتر مورد تاکید و توافق قضات دیوان قرار گرفت برای همه دادگاه‌ها ملاک عمل و لازم‌الاتباع خواهد بود.

مرتضوی‌مقدم با اعلام اینکه طی ۲ سال اخیر صدور آرا وحدت رویه در دیوان به روز شده و آرای معارض به صورت فوق‌العاده در هیات عمومی دیوان مطرح و به سرعت تعیین تکلیف می‌شوند، افزود: آرای که در هیات عمومی صادر می‌شوند بر۲ نوع هستند که نوع اول آن وحدت رویه و نوع دوم آن آرای است که دادگاه‌ها صادر می‌کنند و مورد پذیرش دیوان قرار نمی‌گیرد و در این حالت شعب دیوان پرونده را برای رسیدگی و صدور رای به شعبه هم عرض ارجاع می‌دهند و در صورتی که آن شعبه نیز رای شعبه اول را تایید و اقدام به صدور رای اصراری کند، پرونده برای رسیدگی نهایی و تعیین تکلیف در هیات عمومی دیوان بررسی می‌شود.

رییس دیوان عالی کشور گفت: هیات عمومی دیوان در حال حاضر مجهز به سیستم ویدئو کنفرانس است و در خصوص آرا صادره در استان‌ها و شهرستان‌ها قضات مربوطه می‌توانند از این طریق در جلسات هیات عمومی دیوان حضور داشته باشند.

مرتضوی‌مقدم اظهار داشت: پرونده‌های مهم ملی و مفاسد اقتصادی نیز که به دیوان ارجاع می‌شوند خارج از نوبت و در اسرع وقت رسیدگی می‌شوند.

وی گفت: در سفر به این استان به همراه هیات نظارت و بازرسی دیوان به ارزیابی کیفی شعب و احکام صادره در دادگاه‌ها مربوط رسیدگی می‌شود و بخش دیگر به ایجاد وحدت رویه در احکام صادره از سوی دادگاه‌ها مرتبط است.

به گفته وی، موضوع اجرای احکام صادره قطعیت یافته در خصوص موضوع آب استان در دیوان عالی کشور پیگیری خواهد شد. 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد نیز در این دیدار با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات دستگاه قضایی استان اظهار داشت:  خوشبختانه با سیاست‌های تحولی قوه قضاییه، بسیاری از مشکلاتی که در مسیر حرکت نظام و انقلاب بود اصلاح شد و بار دیگر مردم به عدالت‌گستری در جامعه امیدوار شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام افزود: هنوز هم معضلاتی پیش روی ما برای اجرای صحیح و دقیق قوانین وجود دارد که این موضوع نیز با تاکیدات رییس قوه قضاییه برطرف خواهد شد.

وی با تقدیر از زحمات رییس دادگستری استان چهارمحال بختیاری برای صیانت از حقوق مردم به مساله کمبود آب در استان اشاره و گفت: یکی از مهمترین مشکلات مردم استان مسأله تامین آب شرب است و نگاه مردم این استان به برخورداری از آب هیچگاه متعصبانه نبوده است و مطالبات ایشان نیز در هیچ زمانی بر مبنای آن نبوده که حقی از مردم استان‌های دیگر ضایع شود.

امام جمعه شهرکرد افزود: در حال حاضر بسیاری از شهرها و روستاهای استان ما با مشکل کمبود شدید آب شرب مواجه هستند و این موضوع جدای از ضرورت‌های دیگری است که ممکن است برای بخش کشاورزی، دام و یا صنعت وجود داشته باشد.

نکونام خاطرنشان کرد: با وجود وعده‌هایی که در دوران مختلف ریاست جمهوری در سنوات قبل داده شد و مجوزهای نیز برای حل مشکل آب در استان صادر شد، متاسفانه این مجوزها عملی نشد.

وی تصریح کرد: حداقل انتظار مردم استان این است که مجوزهایی که سندیت داشته و دستگاه قضایی نیز بر روی آن صحه گذاشته است اجرا شود و اینجانب تقاضا دارم که بر اساس عدالت و قانون مشکل مردم این استان را حل و فصل کنید.

رییس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری نیز با تاکید بر ضرورت دسترسی مردم استان به حقآبه و آب شرب گفت: در برخی از نقاط استان برای انتقال آب از گذشته مجوز احداث تجهیزات و بهره‌برداری صادر شده است که آب منطقه‌ای بر حسب دستورات وزارت نیرو این مجوزات را تمدید نکرده و کشاورزان پس از پیگیری‌های بسیار،در نهایت دادخواستی را به کمیسیون آبهای زیرزمینی ارائه کردند.

احمدرضا بهرامی افزود: پس از رسیدگی به این دادخواست و صدور رای به نفع کشاورزان، شرکت آب منطقه‌ای به رأی صادره اعتراض و پرونده برای رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر فرستاده که در این دادگاه نیز حکم دادگاه بدوی تایید شده است.

به گزارش ایرنا، رییس دیوان عالی در سفر به شهرکرد با خانواده شهید مدافع حرم " منصور عباسی هفشجانی " دیدار و با اعضای شورای قضایی استان  نیز جلسه برگزار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha