نشست "سهم دهی‌ یا شایسته سالاری در انتخابات شهر مشهد" برگزار شد

مشهد- ایرنا- نشست "سهم دهی‌ یا شایسته سالاری در انتخابات شورای شهر مشهد" با هدف بررسی نگرانی نامزدهای شهری برای ایفای نقش اجتماعی خود برگزار شد.

عضو کمیته تطبیق شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این نشست مجازی گفت: در فرهنگ دینی مسئله رای بین فرد و خدا قرار می‌گیرد و داشتن حجت  در شناخت اصلح از میان نامزدهای انتخاباتی و شناخت شاخص های مطرح شده بر اساس حجت شرعی است.

حجت الاسلام مجید فاطمی ارفع افزود: با توجه به شرایط موجود حدود ۸۰۰ نامزد در مشهد برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر مشهد حضور دارند و همه مردم نمی توانند صلاحیت این افراد را بررسی کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس طبق نظر رهبر معظم انقلاب که از خواص و علما خواسته‌اند با حداکثر دقت و با در نظر گرفتن حجت شرعی، افراد را در  شناسایی شخص اصلح یاری کنند، مردم می توانند از نظر افراد صالح در این موضوع کمک بگیرند.

قائم مقام رییس امور مساجد خراسان گفت: از همین رو برخی جناح های سیاسی نیز از این نظر استفاده کرده و افراد نزدیک به دیدگاه خود را به مردم معرفی می کردند.

وی افزود: از زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی که در زمستان سال ۹۸ برگزار شد تشکلی ایجاد شد و تمام سعی خود را براین گذاشت که سهم خواص را از میان ببرد و بر اساس شایسته سالاری گزینه های اصلح را به مردم پیشنهاد دهد تا از میان نامزدها لیست انقلابی بر مسند شهری قرار گیرد تا نسبت به جریانهایی که قصد از میان بردن هویت دینی این شهر را دارند بی تفاوت نباشند.

حجت الاسلام فاطمی ارفع ادامه داد: بر همین اساس ساختاری طراحی شد تا بهترین ساز و کار برای حضور افراد شاخص فراهم شود و از جناح‌های مختلف و تشکلهای انقلابی، انتخاب صورت گیرد و از نظر شخصی فاصله گرفته شود تا بر اساس خرد جمعی مورد پذیرش همگان باشد.

وی گفت: این فرایند تمام منافذی را که در گذشته با لابی گسترده حضور می یافتند می بندد البته این ساز و کار ممکن است نواقصی داشته باشد ولی قابلیت استفاده را دارد و اگر بتوانیم راه کار دیگری نیز پیدا کنیم، از آن استفاده خواهیم کرد.

عضو کمیته تطبیق شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: مسجد یک کارکرد سیاسی دارد و مبانی انقلاب می‌تواند در آنجا مطرح شود و البته نباید به دفاع از یک حزب و جناح در مساجد پرداخت بلکه باید بیان شاخص افراد اصلح انجام شود.

وی ادامه داد: افراد نمی‌توانند در زمان ممنوعیت تبلیغات از مساجد به گونه های مختلف برای تبلیغ نامزدها استفاده کنند و اگر این موارد به امور مساجد خراسان اطلاع داده شود، برخورد لازم با متخلفان صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام فاطمی ارفع گفت: باید نمایندگانی بر مسند مدیریت این شهر حضور داشته باشند که با این شهر سنخیت کامل دارند و نه اینکه به دنبال کسب منافع شخص خود باشند بر هیمن اساس بدون جناح بندی سیاسی باید وحدت شکل گیرد تا مردم نسبت به لیست انتخاباتی اعتماد کنند زیرا مردم خود شعور انتخاب دارند.

وی افزود: در این لیست به ۵۱ نفر از افراد دارای تخصص مدیرت شهری که دارای تعهد کافی هستند رسیدیم و معتقد هستیم که آنها توانایی انجام این کار خطیر را دارند و حتی در صورت عدم کسب رای می توانند به اعضای شورا و شهردار مشهد، مشاوره تخصصی بدهند.

نقش قدرت در خدمت به مردم 

دبیرکل جبهه آرمان‌خواهان واقع بین نیز با بیان اینکه ارتباط با قدرت از ۲ نگاه قابل بررسی است گفت: برخی قدرت را یک هدف می دانند که باید به آن دست یافت که این نگاه قابل دفاع نیست.

مرتضی کامل نواب افزود: رویکرد دیگر استفاده از قدرت در راستای رساندن یک خیر به عموم مردم است تا از طریق قدرت به مردم خدمت کنند و این نگاه در نظام جمهوری اسلامی، کسب منفعت و قدرت برای خدمت به مردم است.

وی ادامه داد: بر همین اساس افراد و جناح هایی که در فکر کاهش مشارکت حداکثری مردم هستند سعی در کاهش قدرت نظام دارند و اگر در مسیر افزایش مشارکت حداکثری باشیم برای جمهوری اسلامی تولید قدرت کرده ایم.

این کارشناس اجتماعی گفت: در گذشته جریانهایی مبادرت به انتشار لیست جناحی میکردند که شبیه شرکت سهامی بود ولی اکنون آن هسته اولیه شبیه کارتل اقتصادی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ادعا می‌شود لیست شورای ائتلاف نسبت به گذشته فراگیرتر شده ولی واقعیت این است که این لیست فراگیر نیست.

کامل نواب ادامه داد: در انتخابات گذشته شاهد بودیم در شب آغاز رای گیری که تبلیغات ممنوع است برخی افراد در مساجد به دنبال پخش لیست مورد نظر خود بودند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره شوراهای اسلامی ۲۸ خردادماه، در پنج هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای در ۸۷ شهر و ۲ هزار و ۵۸۶ روستای خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha