۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹
کد خبر: 84346269
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رئیس دفتر بازرسی انتخابات فارس:‌ شبکه‌ نظارتی ما مردمی است

شیراز-ایرنا-رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات (شورای نگهبان) استان فارس گفت: وظیفه دفاتر هیات‌نظارت بر انتخابات استانی فراهم‌کردن زمینه برای اجرای یک انتخابات سالم و به دور از فساد تقلب تا حد امکان است که در این راستا،‌شبکه نظارتی ما مردمی است.

حجت‌الاسلام محمد عباس‌زاده یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارها هم گفته شده امکان دارد تقلب اتفاق بیافند اما امکان تقلب گسترده از صدر تا ذیل امکانش بسیار ضعیف است چون شبکه نظارت یک شبکه  از دل جامعه و مردمی است و کارهایی که به آنها سپرده شده را درست انجام می دهند. به خصوص که افراد هیات نظارت از افراد متشرع و سرشناس و با دقت کامل انتخاب می‌شوند.

وی اظهار کرد: اجرای هر انتخاباتی سه رکن دارد: هیات نظارت، هیات اجرایی و رکن سوم ستادی است که در هر انتخاباتی عهده‌دار شکایات و پیشگیری از تخلفات و اجرای انتخابات است.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان فارس ابراز کرد: شورای نگهبان به عنوان ناظر بر انتخابات است، شورای نگهبان هم دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات دارد و از ستاد مرکزی تا دفاتر شهرستانی تا شبکه نظارت بر شهرها و روستاها صندوقی دارد که سه تا پنج ناظر و یک ناظر مسئول دارد. هر چند صندوق و شعبه یک سرناظر دارد و در شهرهای بزرگ مثل شیراز در  هرمنطقه یک رابط برای آنها گذاشته‌اند تا این شبکه بتواند به صورت هرمی و منسجم کار نظارت را به خوبی انجام دهد، و تمام افراد دوره‌های آموزشی، مصاحبه‌ها، آزمون‌ها جهت حضور در شبکه را پشت سر می‌گذارند و کسانی که توانمندتر باشند ارتقا پیدا می‌کنند.

عباس‌زاده تصریح کرد: همه اینها به صورت ثابت و متغیر بستگی به شرایط قانونی که وجود دارد بر جذب ناظرین در تمام انتخابات‌ها می توانند شرکت داشته باشند. واگر کسی شغلش یا محل زندگیش عوض شود از شبکه نظارت می تواند تقاضای انتقال نماید، اما معمولاً شبکه از افراد تا زمانی که سن افراد قابل قبول باشد بهره می‌برد.

وی بیان کرد: وظیفه ناظرین در هر صندوق که سه تا پنج نفر از معتمدین دفاتر هستند و همه مردمی هستند، فقط همان یک روزی که به انتخابات مشغول خدمت هستند به آنان حق‌الزحمه پرداخت می‌شود. این شبکه بر کار اجرا از کف تا صدر نظارت می‌کند و در طول سال هم باید توسط مسئول دفتر در هر شهرستان آموزش لازم را ببینند.

به گفته رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان فارس، این بخشی از وظایف این دفتر است  و رکن سوم انتخابات، هیات رسیدگی به تخلفات است.

این عضو هیات علمی دانشگاه جهرم گفت: تقویت شبکه نظارت و به روزرسانی شبکه برای این است که  فعالیت در  صندوق  رای به صورت صحیح انجام پذیرد. و از  فرایند برگزاری انتخابات کاملا آگاه باشد ناظر و بعد صورت‌جلسه  پایان رای گیری را امضا نماید و بر شمارش آرا نظارت می‌شود. شورای نگهبان آمار را تطبیق می‌دهد با وزارت کشور ، صورت جلسه و تأیید یا رد می‌کند و وظیفه دفاتر استانها اعلام به شورای نگهبان است. در صورت اختلاف، مرجع شورای نگهبان است و نمونه‌هایش وجود داشته است.

عباس‌زاده تصریح کرد: نظارت بر تمام انتخابات‌ها بر عهده شورای نگهبان است به جز شوراهای اسلامی شهر و روستا و این تصویب قانون اساسی است. در بقیه نظارت‌ها اسم شورای نگهبان نیامده. خود قانون، ناظر بر انتخابات شوراها را همان مجری انتخابات یعنی فرمانداری و وزارت کشور کرده و ناظر بر آنها نیز مجلس شورای اسلامی است.

وی ابراز کرد: در مجلس هر استانی بین خود نمایندگان انتخاباتی برگزار می‌شود و سه نفر را به عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراها انتخاب می‌کنند و از بین سه نفر نیز یک نفر به عنوان رئیس انتخاب می‌شود. در استان فارس برای انتخابات آتی شوراها، از بین ۱۳ نماینده، سه نفری که انتخاب شدند؛ روح الله نجابت نماینده شیراز و زرقان، محمدرضا رضایی کوچی از جهرم و حجت‌الله فیروزی نماینده فسا، به عنوان ناظرین بر انتخابات هستند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه جاری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha