ضرورت توسعه روابط فرهنگی روسیه و ایران از نگاه کارگردان سینمای روس

مسکو - ایرنا - «آیدا سوبولوا» کارگردان سینمای روسیه و از خبرنگاران برجسته روس، گفت: ایران و روسیه دو قدرت بزرگ با فرهنگ بسیار غنی و دیرینه هستند و ظرفیت های دو کشور در این عرصه بسیار بزرگ است که می تواند توسعه بیابد.

 سوبولوا روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در مسکو، اظهار داشت: ایران دارای سابقه تمدنی چند هزار ساله، فرهنگ بسیار غنی دارد که هنوز بخش های بزرگ این فرهنگ در روسیه ناشناخته مانده است.

این کارگردان سینمای روسیه معتقد است که شرکت فیلم های ایرانی در جشنواره های سینمایی بین المللی ازجمله جشنواره های روسیه، بخشی از تلاش ها و برنامه های برای معرفی فرهنگ این کشور بوده که باتوجه به موفقیت های فیلم های ایرانی در جشنواره ها و گرفتن جایزه ها و مکان های برتر سودمند بوده است.

سوبولوا که ۱۸ بار به ایران سفر کرده است، خاطرنشان کرد که روس هایی که به ایران سفر می کنند عاشق و شیفته فرهنگ این کشور و جاذبه های فرهنگی و گردشگری آن می شوند.

کارگردان روس افزود: نگاه روسها به ایران پس از سفر به این کشور بسیار تفاوت می کند و آرزو می کنند که فرصتی پیش بیاید تا دوباره به این کشور سفر کنند.  

وی روسیه را نیز کشور دارای فرهنگی بسیار غنی خواند که نویسندگان و شعرای بسیار برجسته ای همچون پوشکین، چخوف و داستایفسکی به جهان شعر و ادب تقدیم کرده است.

به گفته سوبولوا، ایران که دارای نویسندگان و شعرای شهیر جهانی همچون حافظ و فردوسی است با روسیه ای که دارای ادیبان با شهرت جهانی است می تواند تعامل خوبی در عرصه فرهنگی داشته باشد.

به همکاری های فرهنگی ایران و روسیه باید توجه بیشتر شود

«سوبولوا» با بیان اینکه همکاری های فرهنگی ایران و روسیه اهمیت بسیار زیاد دارد،  افزود: مسوولان دو کشور به توسعه همکاریهای فرهنگی باید توجه بیشتری داشته باشند.

وی معتقد است که این همکاریها به شناخت بیشتر مردم دو کشور کمک می کند و کار مقامهای ایرانی و روس برای گسترش روابط را آسانتر می کند.  
ضرورت توسعه روابط فرهنگی روسیه و ایران از نگاه کارگردان سینمای روس

«سوبولوا» که روزنامه نگار نیز هست، سال های متمادی در بخش فارسی رادیو صدای روسیه اشتغال داشته و در سالهای اخیر نیز خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مسکو بوده و فعالیت خود در این عرصه ها را تلاش برای آشناسازی مردم ایران و روسیه به یکدیگر خوانده است.   

وی چند سال هم مدیریت شرکت مستقل «اینترکلاسیک» در امر تهیه و تولید فیلمهایی درباره خاورمیانه را برعهده داشته است و یکی از مهم ترین  محصولات این شرکت را فیلمی تحت عنوان «پربرکت باد، سرزمین ایران» نام برد که با مساعدت رایزنی فرهنگی ایران در مسکو و مرکز افتخارات ملی روسیه ساخته شده است.

این فیلمساز روسی گفت: در فیلم  «پربرکت باد، سرزمین ایران» روابط کنونی و تاریخی ایران و روسیه و اسلام در ایران و کلیسای ارتدکس روس مورد بررسی قرار گرفته و به جوانب متفاوت روابط انسانی، ادبی و مذهبی دو کشور از نگاه فرهنگی و سینمایی برای تامین نیازهای اطلاعاتی و خواسته های مخاطبان توجه شده است.

نمایشگاه هنر ایران در عصر قاجار فرصت مهمی برای شناخت هنر دیرینه ایران است

سوبولوا در مورد نمایشگاه هنر ایران در عصر قاجار که هفته گذشته در موزه ملل شرق در مسکو دایر شده است گفت: این نمایشگاه فرصت مهمی برای شناخت هنر و فرهنگ دیرینه ایران در یک برحه مهم تاریخی را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال است که به موزه ملل شرق مسکو می آیم گفت: این موزه دارای گنجینه بسیار بزرگ ایرانی است و ۱۵۰ هزار شی هنری و تاریخی این موزه بیش از یک هزار شی مربوط به ایران است.  

سوبولوا این نمایشگاه را خیره کننده و باشکوه خواند که از زیباترین نمایشگاه های هنر قاجار در سطح جهانی است و در آن بیش از ۳۰۰ شی تاریخی و نفیس عرضه شده است.  

نمایشگاه ایران دوره قاجار روز جمعه هفته گذشته (۲۵ اردیبهشت ماه) دایر شد و تا بیست و پنجم جولای ( ۳ مرداد) برای دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی برپاست و هدف از برپایی آشنایی بازدید کنندگان و علاقمندان با تاریخ و هنر ایران در دوره اواخر قرن ۱۸ تا آغاز قرن ۲۰ است.
 
آثار به نمایش گذاشته شده در این این نمایشگاه در قالب ۷ سالن  بصورت موضوعی  ابعاد گوناگون زندگی جامعه ایرانی در قرن ۱۹ تا اوایل قرن ۲۰ را در معرض دید قرار داده است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha