۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۵۹
کد خبر: 84337153
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دشت خمین سالانه با پنج میلیون متر مکعب کسری آب مواجه است

خمین - ایرنا - مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: دشت خمین سالانه پنج میلیون متر مکعب کسری منابع آب زیرزمینی دارد که این مهم نگران کننده است.

«رضا عظیمی» روز پنجشنبه در شورای حفاظت منابع آب خمینT افزود: افت تجمعی در بلند مدت برای منابع آب زیرزمینی این شهرستان ۱۹۴ میلیون مترمکعب است و  در طرح تعادل بخشی، آب برنامه‌ریزی شده برای دشت خمین ۱۱۳ و نیم میلیون مترمکعب است.
وی با اشاره به اینکه ۲۶ حلقه چاه غیر مجاز پارسال در خمین مسدود شد، اظهار داشت:۴۹  حلقه ازچاه‌های مجاز خمین اصلاح پروانه شده و ۲۸ حلقه چاه غیرمجاز جدیدنیز  مشمول فرم پنج مسدود شده است و پروانه ۳۰ حلقه چاه غیرمجاز پارسال در این شهرستان تعیین تکلیف شد.

مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی بیان کرد: سهم پیشنهادی برای شهرستان خمین با توجه به بضاعت استان و این شهرستان در سال جاری مسدود کردن ۱۳ حلقه چاه غیرمجاز فعال و ۲ حلقه چاه غیرمجاز خشک و متروکه است.
عظیمی، نصب ۷۰ کنتور بر روی چاه های آب، تعدیل ۲۷۰ حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری، و تعیین و تکلیف ۷۵  حلقه چاه فرم یک را از دیگر پیشنهادات به وزارت نیرو برای خمین عنوان کرد.
وی گفت: خمین دارای یک‌هزار و ۲۸۳ حلقه چاه پروانه‌دار در حال بهره‌برداری است و پروانه ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب  برای این شمار چاه صادر شده است. 
مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: ۷۵ حلقه چاه مشمول فرم پنج یک میلیون متر مکعب آب و ۲۱۰ حلقه چاه فرم یک ۶ میلیون مترمکعب آب در خمین تخلیه می‌کنند.
فرماندار خمین نیز در این نشست با اشاره به کاهش شدید نزولات آسمانی در سال جاری، گفت: استفاده از بذرهای اصلاح شده و روش‌های نوین آبیاری می‌تواند مشکلات آب در حوزه کشاورزی را کاهش دهد.
«احمد طهرانی» اظهار داشت: این شهرستان کانون کشاورزی استان و قطب کشت لوبیا است و جهاد کشاورزی باید بر کشت‌های آب بر و برداشت اضافی از منابع آبی نظارت کند.
وی ادامه داد: آگاه‌سازی کشاورزان درباره کشت محصولات کشاورزی کم آب‌بر و روش کشت درست در این شهرستان ضروری است.
دادستان عمومی و انقلاب خمین نیز در این نشست بیان کرد: در نامه ابلاغی از سوی دادستان کل کشور کمبود آب و برق مورد توجه قرار گرفته و راهکارهای مواجهه با این کمبود ارایه شده است.
« خسرو شجاعیان» ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه درباره جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز، برداشت اضافه از منابع آبی و کشت مازاد در دستور کار جهاد کشاورزی و منابع آب شهرستان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: با بهره‌برداران از آبآشامیدنی برای حوزه کشاورزی در مناطق روستایی برخورد می‌شود و تمکین نکردن قانون از سوی هیچکس پذیرفتنی نیست چراکه باید از منابع آبی به بهترین شکل استفاده شود.

شهرستان خمین دارای هزار و ۹۳۵ منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.

    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha