استاد دانشگاه: اعتمادسازی در انتخابات شور می‌آفریند

لارستان- ایرنا - یک استاد دانشگاه شیراز معتقد است: رابطه معناداری بین اعتمادسازی و اقناع مردم و جامعه با مساله انتخابات و میزان افزایش و مشارکت آنها و ایجاد شورآفرینی در این صحنه حساس وجود دارد؛ بنابراین فراتر از ابزارها و روش های برگزاری باید روی موضوع اعتماد مردم تمرکز و سرمایه گذاری کرد.

سید علی اکبر صفوی سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از راه های تقویت اعتماد و انگیزه حضور مردم ایجاد شرایط برای حضور همه افراد از همه سلایق و گروه های مختلف سیاسی درعرصه انتخابات است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: با تحقق این مهم به نوعی خودکنترلی از سوی مردم نیز صورت می گیرد و حتی از این طریق نیز یک پشتوانه عظیم و همراهی جدی از سوی خود شهروندان برای صیانت از آرایشان و تضمین بیش از پیش سلامت و امنیت انتخابات شکل می گیرد.
وی با بیان اینکه ایجاد شور انتخاباتی بدون بازگشت حس اعتماد مردم به مسئولان تحقق نمی یابد یادآور شد: به نظر می رسد بیش از آنکه به دنبال اعمال و اجرای برخی سبک ها و شیوه ها برای اخذ رای از مردم باشیم باید روی موضوع ایجاد انگیزش و ترمیم و تقویت اعتماد مردم به نظام و مسئولان و مقامات باید تمرکز و سرمایه گذاری کرد.
وی تصریح کرد که هرچه دایره انتخاب مردم تنگ تر شود به همان میزان سلب اعتماد و بروز مشکلات و حتی تحمیل فشارهای خارجی نیز بر ملت افزون تر و بحران ها جدی تر خواهد شد.

استاد دانشگاه: اعتمادسازی در انتخابات شور می‌آفریند

ملزومات برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی
استاد دانشگاه شیراز در خصوص اهمیت و ضرورت رعایت موارد و موازین مربوط به انتخابات در شرایط کرونایی و امکان بهره‌گیری از سایر شیوه‌های اخذ رای از شهروندان گفت: پرداختن به این موضوع نگاهی چندوجهی را می طلبد و مساله اساسی و مهم در این راستا اعتماد مردم است و مهمتر از تامین زیرساخت ها و ابزار و امکانات باید زیربناهای فرهنگی تامین شود.
 صفوی گفت: این موضوع از چندین وجه حائز اهمیت است ، یک مقوله آن است که آیا می شود انتخابات برگزار کرد و در عین حال نیازی به حضور مردم نباشد و آیا این امر شدنی است که پاسخ به این امر از لحاظ عقل و منطق مثبت است و این کار شدنی است.
وی تصریح کرد: وقتی می گوییم شدنی است به طور حتم نیازمند یک سری زیرساخت ها و الزامات و حتی تربیت نیرو و پرسنل مربوط به حوزه ارتباطی است که باید همه اینها از سوی مجریان و وزارت کشور فراهم شود و از قبل پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شده باشد.
صفوی اظهار داشت: همچنین موضوع دیگر این است که باید دید نظر و ایده خود مجریان و ناظران و متولیان امر در حوزه وزارت کشور در خصوص برگزاری انتخابات و رای گیری از راه دور در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ چیست و آیا این آمادگی از نظر زیرساختی وجود دارد یا خیر.
او در پاسخ به برخی دیدگاه‌ها که تامین امنیت و سلامت انتخابات را با رای گیری از راه دور ممکن نمی‌دانند، تاکید کرد که تقلب و تخلف اگر قرار هست رخ دهد در همان رای گیری سنتی هم این کار ممکن هست.
صفوی در تبیین این بخش از سخنان خود تصریح کرد: شخصی که شناسنامه تقلبی و یا شناسنامه یک فرد متوفی را آورده که با او  رای دهد، این که ربطی به انتخابات الکترونیکی نداشته و حتی به نظر من هرچه انتخابات به این سمت برود و شرایط و زمینه برای الکترونیکی کردن رای گیری فراهم شود به همان میزان از درصد تقلب ها و تخلف ها نیز کاسته خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز همچنین گفت:‌ تقلب و تخلف انتخاباتی از راه سنتی هم امکانش هست ،ضمن آنکه هرچه کاغذ بازی ها و برخی روش های سنتی نیز بر سیستم حاکم باشد امکان و رخنه فساد در درون آن به مراتب بیشتر است.
صفوی با بیان این که باید در مسیر شفافیت بیشتر در کشور حرکت کرد، بیتی از ناصر خسرو که گفته :"گر بر سر خاشاک یکی پشه بجنبد / جنبیدن آن پشه عیان در نظر ماست" را نقل کرد و افزود: هرچه انتخابات به سمت الکترونیک شدن برود و همه چیز عیان تر شود، هم امکان تقلب و تخلف کمتر می شود و هم سلامت انتخابات بیش از پیش تضمین خواهد شد.
استاد دانشگاه شیراز یادآور شد: در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی، بن بستی در کشور از لحاظ زیرساخت‌ها نمی‌بینم.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha