رییس شورای شهر مشهد از در بسته آرامگاه فردوسی ابراز ناخشنودی کرد

مشهد- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر مشهد از این رخداد که ورودی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی واقع در حومه مشهد همزمان با ۲۵ اردیبهشت‌ ماه "روز ملی فردوسی" به روی مردم بسته بود انتقاد و ابراز ناخرسندی کرد.

محمدرضا حیدری روز یکشنبه با انتشار متنی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: (دیروز در) مراسم افتتاح مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی به هارونیه با در بسته آرامگاه و مردمی که پشت در مانده بودند مواجه شدم.

وی افزود: (آیا) بهتر نبود امروز (۵ اردیبهشت) در سالروز بزرگداشت حکیم بزرگ توس، در (ورودی) آرامگاه ایشان به روی دوستدارانش باز می‌بود؟ 

رییس شورای شهر مشهد در توییت خود ادامه داد: مگر تمام فضاهای عمومی باز نیست؟ چه ایرادی داشت که ستاد کرونا با بازگشایی این مکان در این روز خاص، هم دوستداران زبان و فرهنگ پارسی را خشنود می‌کرد و هم گزک را از دست بیگانگان می‌گرفت؟ 

۲۵ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران "روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی" نامگذاری شده است. 

دیروز به همین مناسبت در مراسمی با حضور مسوولان خراسان رضوی و مدیران شهری مشهد "طرح اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنا و بقعه هارونیه" مورد بهره‌برداری قرار گرفت و همچنین تندیسهای رستم و سهراب و رستم دیوبند رونمایی شد. 

"بقعه هارونیه" با حدود ۶۰۰ سال قدمت کهن‌ترین بنای بر جای مانده از شهر باستانی توس است.  

بقایای شهر تاریخی توس که بناهایی همچون زندان هارونیه در آن قرار دارد هم‌اینک محدوده‌ای ۳۶۰ هکتاری را در بر می‌گیرد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. 

آرامگاه فردوسی در باغی مصفا به وسعت شش و نیم هکتار در ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد در مسیری منشعب از جاده مشهد به قوچان که در سالیان اخیر "بلوار شاهنامه" نامگذاری شده قرار دارد. این محوطع دارای بخش اداری، کتابخانه، سالن غذاخوری، موزه و نیز بقایایی از توس قدیم است و تندیسی از فردوسی به عنوان شاهکار هنری ابوالحسن خان صدیقی از مجسمه‌سازان مشهور ایرانی در میانه آن نصب شده است.
همچنین در محوطه درون باغ آرامگاه فردوسی مقبره مهدی اخوان‌ثالث شاعر نامدار معاصر و استاد محمدرضا شجریان قرار دارد. در ۵۰ متری بیرون باغ آرامگاه فردوسی نیز آرامستان شعرای مشهد واقع است که در آن شاعران نامدار معاصر از جمله "عماد خراسانی، احمد گلچین معانی، احمد کمالپور، محمد قهرمان و عشرت قهرمان" به خاک سپرده شده‌اند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha