روز قدس به محوری برای دفاع از مظلومان تبدیل شده‌است

یزد- ایرنا- در آستانه روز جهانی قدس، چهارشنبه‌شب میزگردی مجازی در خصوص اهمیت این مراسم و ضرورت زنده نگه داشتن آرمان مردم فلسطین و قدس شریف در یزد برگزار شد که شرکت کنندگان در این میزگرد از این روز به عنوان یک محور برای دفاع از مظلومان یاد کردند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در این میزگرد با بیان اینکه امسال همانند سال گذشته به خاطر کرونا راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار نمی‌شود بر ضرورت انجام فعالیت های فرهنگی، تبلیغی و بصیرتی با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و زنده نگه داشتن این روز مهم که روز اسلام و متعلق به همه مسلمین است تاکید کردند.

فعالیت‌های  بصیرتی در اولویت بزرگداشت روز قدس است

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: به منظور بزرگداشت این روز مهم در تاریخ امت اسلام و مردم ستمدیده فلسطین تاکنون چندین جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی با حضور مسوولان و تشکل‌های مردمی در استان برگزار شده است .

حجت‌الاسلام محمدحسین متوسل افزود: در این جلسه‌ها به خاطر شرایط خاص کنونی و پیشگیری از شیوع کرونا تصمیم بر این شد که اکثر برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی قدس امسال در یزد و تمامی مناطق تابعه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار شد .

وی خاطرنشان کرد: تهیه و تولید برخی محتواهای فرهنگی با استفاده از رسانه‌های گروهی و پخش کلیپ و سرود، نصب پرچم فلسطین و فضاسازی شهری  و محیطی جزو برنامه‌های مهمی است که امسال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در استان صورت می‌گیرد .

این مسوول بیان کرد: یکی از برنامه‌های محوری بزرگداشت روز قدس در یزد ساعت ۹ صبح فردا (جمعه) در میدان امیرچخماق با تعداد محدودی از مردم ولایتمدار با رعایت نکات بهداشتی برنامه تبیینی و بصیرتی با فعالیت فرهنگی و هنری پیش‌بینی شده که با همکاری برخی نهادها و تشکل‌ها  برگزار می‌شود.

متوسل گفت: به منظور پیشگیری از کرونا امسال راهپیمایی روز جهانی قدس به شکل پیاده و موتوری جزو برنامه امسال نیست و هدف همان زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان، سردار سلمیانی و بهره‌گیری از فضای رسانه‌های گروهی در بستر مجازی و بصیرت افزایی است .

آرمان فلسطین نباید فراموش شود

رییس بسیج اساتید دانشگاه‌های استان یزد گفت: هدف اصلی تمامی متولیان روز جهانی قدس و رسانه‌های گروهی در ایران و خارج از کشور به خصوص در جهان اسلام باید در شرایط کنونی در این موضوع مهم و راهبردی متمرکز شود که آرمان مردم فلسطین و بیت‌المقدس به عنوان قلبه گاه اول مسلمین فراموش نشود.

دکتر حسین ابویی با بیان اینکه هدف غاصبان صهیونیست با همراهی برخی دول عربی منطقه و حمایت آمریکایی‌ها همیشه بر فراموش شدن قدس و جنایات بی حد و حصر دشمنان در فلسطین بوده است، اظهار کرد: بر همه فرهیختگان و دانشگاهیان است تا با انجام برنامه‌های معرفتی و تبیینی مردم و جوانان را با موضوع قدس و فلسطین بیشتر آشنا کند.

وی بیان کرد:  در سال‌های اخیر به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و سفارشات بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری همواره بزرگداشت روز قدس و زنده نگه  داشتن آن مورد تاکید بوده و باید بیش از گذشته در این زمینه فعالیت صورت گیرد .

این استاد رشته معارف اسلامی دانشگاه یزد گفت: آزادی قدس شریف و دفاع از مردم مظلوم و ستمدیدگان عالم به خصوص فلسطین جزو اهداف محوری نظام اسلامی است و باید این هدف والا و روحیه انسانی و انقلابی همچنان در بین مردم و نسل جوان ما شعله‌ور باشد .

ابویی به اشاره به اینکه دنیا درگیر کرونا است و ممکن است امسال همانند سنوات گذشته مردم نتوانند راهپیمایی روز جهانی قدس را برگزار کنند یادآو شد: باید با برگزاری جلسات و برنامه‌های فرهنگی و بصیرتی به خصوص با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نسبت زنده نگه داشتن این روز و آرمان مردم فلسطین اقدام لازم صورت گیرد.

قدس قلب تپنده اسلام است

همچنین مدیر حوزه‌های علمیه استان یزد گفت: قدس قلب تپنده اسلام و مسلمین است و باید هر فردی برحسب رسالت دینی و انسانی خود علاوه بر زنده نگه داشن این روز که روز واقعی اسلام است بیش از سال‌های گذشته رسالت خود را در این زمینه انجام دهد.

حجت‌الاسلام محمد شمس با بیان اینکه موضوع فلسطین و آزادی قدس شریف خواست همه امت اسلام و آرزوی دیرینه مردم ستمدیده فلسطین است، ادامه داد: روز قدس جدای از اسلام نیست و این روز نماد دفاع از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالمان عالم است.

این مسوول خاطرنشان کرد: امت غیور و با بصیرت اسلام تا خون در رگهایشان است از قدس شریف و بیت‌المقدس و قبله گاه اول  مسلمین دفاع خواهند کرد همانند سردار سرفراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی که از مدافعان حرم و آرزومند آزادی قدس شریف بود.

شمس تصریح کرد: این شهید والامقام  مرد میدان برای آزادسازی قدس از دستان آلوده اسرائیل غاصب بود که بی‌وقفه تلاش می کرد و به امید حضرت حق با ثمر رسیدن خون این سردار شهید و همت و تلاش جبهه مقاومت در سراسر دنیا، قدس به زودی آزاد خواهد شد. 

وی یادآور شد: روز قدس امسال نیز که با توجه به شرایط و دستور ستاد ملی کرونا برگزاری راهپیمایی امکان‌پذیر نیست و تمام مسلمانان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، حضور خود و انزجار از رژیم صهیونیستی و همبستگی با شهیدان و امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری را نشان می‌دهند.

آزادی قدس و دفاع از فلسطین آرمان امام و شهیدان است   

معاون مرکز راهبردی سپاه الغدیر یزد نیز با گرامیداشت روز جهانی قدس و زنده نگه داشتن یاد امام راحل (ره) که مبدع این روز و یادگار ارزشمند و ماندگار ایشان در بین مسلمین است گفت: آزادی قدس و بیت‌المقدس جزو اهداف و آرمان شهیدان است و باید همواره این موضوع زنده نگه داشته شود.

سرهنگ تقی حیدری افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به ابتکار بنیانگذار جمهوری اسلامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس و همسبتگی امت اسلام علیه اسرائیل غاصب تعیین شد و در این مدت شاهد موج گسترده بیداری و فریاد اعتراض عالمیان علیه  جنایت و خباثت‌های این غده سرطانی بوده‌ایم .

وی اظهار کرد: موضوع قدس و آزادی بیت‌المقدس از دست غاصبان جنایتکار صهیونیستی جزو اهداف اصلی مسلمین و حتی آزادیخواهان جهان است و باید این هدف مقدس که امری دینی و انسانی است با وجود مشکلات به بوته فراموشی سپرده نشود .

وی با تبیین نقش شهید سلیمانی در تقویت جبهه مقاومت در برخی کشورها به خصوص در لبنان و فلسطین، یادآور شد: باید رسانه‌های گروهی و کارشناسان به نحو مناسب نسبت به تحلیل و تجزیه ابعاد زندگی و شخصیت این شهید و نقش او در کمک به فلسطین  اقدام کنند.

حیدری گفت: برگزاری میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسان، تهیه و تولید محتوا و انتشار آن در رسانه‌های گروهی، برگزای جلسات و انجام امور فرهنگی و بصیرتی باید در هر شرایطی برای زنده نگه داشتن مسئله راهبردی فلسطین و بازگو کردن و روشنگری در قبال جنایات رژیم جعلی صهیونیستی صورت گیرد .

روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه رمضان است که امام خمینی(ره)  در سال ۱۳۵۸ شمسی  برابر رمضان ۱۳۹۹قمری آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین دانست و از مسلمانان جهان خواست که برای کوتاه کردن دست رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.

روز جهانی قدس به نماد وحدت، یکپارچگی و انسجام ملت های مسلمان حول مسئله فلسطین و قدس شریف به عنوان اولین مسئله جهان اسلام تبدیل شده است و هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مسلمانان در چنین روزی بپا می خیزند.

نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس، با حمایت بسیاری از روشنفکران و هنرمندان مواجه شد و امروزه علاوه بر ایران، در کشورهای مختلفی از جهان، راهپیمایی و مراسم روز قدس 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha