۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۶
کد خبر: 84315879
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تقویت اقتصاد جنوب شرقی آسیا با تنش‌های آمریکا – چین

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۶
کد خبر: 84315879
تقویت اقتصاد جنوب شرقی آسیا با تنش‌های آمریکا – چین

تهران - ایرنا - تنش‌های تجاری چین با آمریکا موجب شده اقتصاد منطقه جنوب شرقی آسیا که با شیوع کرونا دچار رکود شده بود اکنون با افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی تحرک تازه‌ای پیدا کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه "استریتس‌تایمز" مالزی ، زمانی که وزارت بازرگانی آمریکا اواخر سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که تعرفه‌های ضد دامپینگ بر برخی اقلام مبلمان خانگی ساخت چین اعمال می‌کند ، یک تولیدکننده مبلمان در اندونزی فرصتی را برای خود مشاهده کرد. شرکت "اینتگرا گروپ" در جاوه شرقی طرح‌های توسعه کاری خود را تشدید کرد و سرمایه‌گذاری روی تولیدات خود برای مدت دو سال به نزدیک ۵۰۰ میلیارد روپیه (۴۶ میلیون دلار) افزایش داد.

اکنون درحالی که مبلمان ساخت چین با تعرفه‌های آمریکا تا حد ۲۰۰ درصد رو به رو شده است، سفارش‌های شرکت اینتگرا به شدت بالا رفته است. در دو ماه اول سال جاری میلادی مشتریان قبلی و جدید از جمله شرکت بزرگ "ایکیا" سوئد Ikea و شرکت آمریکایی "تارگت" سفارش‌هایی به ارزش ۱.۸ تریلیون روپیه داده‌اند. "وندی چاندرا" از مدیران شرکت اینتگرا به "ساندی تایمز" گفت: ما پتانسیلی برای کسب و کار خود دیدیم و بنابراین ظرفیت با توسعه دادیم. خریداران بزرگ ما و  خریداران جدید به سمت ما می‌آیند.

اقتصاد منطقه که در پی پاندمی کووید-۱۹ در بیش از یک سال گذشته به رکود عمیقی رفته بود، اکنون بار دیگر به حرکت درآمده است. سرمایه‌گذاران و تحلیلگران می‌گویند تنش‌های تجاری حل نشده آمریکا  - چین موجب تحرک در اقتصاد منطقه شده است. چهارشنبه گذشته (۲۸ آوریل) بانک توسعه آسیا اعلام کرد که انتظار دارد تولید ناخالص داخلی آسیای جنوب شرقی در سال جاری به میزان ۴.۴ درصد رشد نماید و این رقم رشد در سال ۲۰۲۲ به ۵.۱ درصد برسد.

اندونزی نیز چهارشنبه گذشته اعلام کرد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی محقق شده در سه ماه اول امسال با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۷.۷ میلیارد دلار رسیده است. در ویتنام هم در همین مدت تعهدات سرمایه خارجی با بیش از ۱۸ درصد افزایش به ۱۰.۱ میلیارد دلار رسیده است.

در مالزی که سال گذشته سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان دو سوم کاهش یافته بود و در تایلند هم که سرمایه گذاری مستقیم خارجی نصف شده بود ، اکنون نشانه‌های امیدوارکننده ای از بهبود وضعیت دیده می‌شود. مایکروسافت اعلام کرده که یک میلیارد دلار در مدت پنج سال برای ساختن مراکز داده (دیتاسنتر) در همکاری با شرکت‌های محلی و سازمان‌های دولتی مالزی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در تایلند ، صادرات در سه ماهه اول امسال نزدیک به ۸ درصد رشد داشته است . یکی از مقامات "تی ام بی بانک" تایلند می‌گوید که ورود سرمایه ممکن است در سه ماه اول امسال به ۴ میلیارد دلار برسد که در مقایسه با کسری ۷.۳ میلیارد دلاری در پایان سال گذشته یک تغییر عمده به حساب می‌آید.

اندیشکده "سازمان تحقیقات اقتصاد کلان آسه‌آن+۳" (Amro) در گزارش ۷ آوریل خاطرنشان کرد که با توجه به تنش‌های تجاری و فضای سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری بیشتری به آسه‌آن منتقل شود. آسه‌آن+۳ شامل کشورهای چین ، ژاپن و کره‌جنوبی می‌شود.

از سال ۲۰۱۷ تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران مستقر در چین ، برای کنار ماندن از تنش‌های تجاری بین چین آمریکا شروع به انتقال فعالیت‌های خود به آسه‌آن و اقتصادهای بزرگ آسیا مانند ژاپن و کره جنوبی کردند .

اواخر سال گذشته اندونزی از یک یادداشت تفاهم با شرکت "ال جی انرژی" کره جنوبی برای سرمایه‌گذاری به ارزش نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای ساختن باتری‌های مصرفی در خودروهای برقی در "باتانگ"‌در جاوه مرکزی خبر داد.

اما باید خاطرنشان کرد که چین به علت بازار وسیع و کارگران آموزش دیده و پایگاه تامین توسعه‌یافته داخلی ، هنوز هم سرمایه‌گذار جذب می‌کند. اندیشکده "آمرو" اعلام کرد که از ۳۳ پروژه‌ای که سال گذشته در راه آسیا بوده‌اند ۹ مورد آنها به چین اختصاص داشته است.

"خور هوئه ای" Khor Hoe Ee اقتصاددان ارشد آمرو به ساندی تایمز گفت که پتانسیل زیادی برای انتقال شرکت‌ها از چین به آسه‌آن وجود دارد و کشورها در حال تعیین موقعیت خود برای جذب سرمایه‌گذاری هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha