۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۲۰
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84308860
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت وگوی افغانستان و پاکستان در باره روند صلح

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۲۰
کد خبر: 84308860
گفت وگوی افغانستان و پاکستان در باره روند صلح

کابل - ایرنا - «صادق خان» نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه در رأس هیأتی با سفر به کابل با عمرداودزی نماینده رئیس جمهوری افغانستان در امور پاکستان، میرویس ناب معاون وزیر خارجه و حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا، گفت وگو در باره روند صلح، آتش بس، برگزاری نشست ترکیه، آینده روابط کابل - اسلام آباد، روابط دوجانبه، تجارت و ترانزیت از جمله محورهای گفت و گو بین مقامات دو کشور عنوان شده است.

سفر صادق خان و هیات همراه به کابل در حالی صورت می گیرد که چند روز پیش رئیس جمهوری افغانستان از پاکستان خواست که دشمنی و دوستی خود را با این کشور روشن سازد و افزود اکنون توپ در زمین پاکستان است و آنها باید انتخاب کند که با افغانستان دوست و یا دشمن هستند.

احمدسعیدی آگاه مسائل سیاسی در امور پاکستان در صفحه فیسبوک نوشت که تحولات اخیر در سطح منطقه و افغانستان، پاکستان را نیز سراسیمه وآشفته کرده است.

به باور وی، اکنون جهان به سیاست دورویی پاکستان در قبال افغانستان پی برده اند و پاکستان هم بخاطر حفظ حیثیت و آبروی خود در این روزها در تلاش است تا طالبان را به میز مذاکره ترغیب کند و اعتبار از دست رفته خود را دو باره  احیا کند.

این دیپلمات سابق افغانستان گفت که  نقش ترکیه هم برای افغانستان موثر بوده و آن کشور نیز می تواند بر پاکستان فشار بیاورد که از سیاست مغرضانه در قبال افغانستان دست بر دارد.

«منصور احمد خان» سفیر پاکستان در افغانستان  هم در باره سفر  نماینده ویژه نخست وزیر آن کشور به کابل در توئیتی نوشت که نماینده پاکستان در امور افغانستان در باره چگونگی روند صلح و مسایل امنیتی منطقه با مقام های افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان اما گفته است که این سفر هیأت پاکستانی در ادامه نشست‌های بحرین خواهد بود و گفته می شود که نشست بحرین با میانجیگیری انگلیس بین افغانستان و پاکستان برگزار شده است.

محب به رسانه‌ها در کابل گفت که در این سفر، در باره بهبود روابط دو جانبه، مسایل فنی و حل مشکلاتی که بین دو کشور وجود دارد بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی تأکید کرد که اگر ما می خواهیم در باره صلح به نتیجه برسیم، نخست باید با پاکستان به توافقی دست پیدا کنیم.

«ذاکر جلال» آگاه مسائل بین الملل به دویچه وله گفته است که این هیأت شامل چهره های اطلاعاتی، امنیتی، ترانزیتی و تجارتی می باشد .در این سفر آنها ضمن بحث در باره صلح افغانستان برسر آتش بس نیز تبادل نظر خواهند کرد.

به باور برخی دیگر از آگاهان سیاسی، آمریکا نیز این روزها فشار دیپلماتیک بر اسلام آباد را بیشتر کرده است تا گروه طالبان را برای شرکت در نشست استانبول ترغیب کند و سفر هیأت طالبان از دوحه به پاکستان و گفت وگو با مقامات آن کشور در همین راستا صورت گرفته است.

هیأت پاکستانی که روز گذشته (یکشنبه) وارد کابل شد تاکنون با عمرداودزی، میرویس ناب و حمدالله محب دیدار کرده است. سفیر پاکستان در توئیت‌های این نشست‌ها را سازنده خوانده است.

وزارت خارجه افغانستان هم اعلام کرده است که میرویس ناب در این دیدار در مورد تحولات اخیر روند صلح افغانستان و ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه بین افغانستان و پاکستان در راستای استقرار صلح و گسترش همکاری‌های اقتصادی در منطقه صحبت کرده است.

براساس اطلاعیه وزارت خارجه افغانستان، دو طرف همچنین درباره ادامه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی به خصوص چگونگی بازنگری موافقت‌نامه ترانزیت و تجارت افغانستان و پاکستان (APTTA) و استفاده بهینه از ظرفیت و ساختارهای موجود در سند  برنامه عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی (APAPPS) و موثر سازی فرصت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و اقتصادی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

این سفر در حالی صورت می گیرد که معاون رئیس جمهوری افغانستان در روزهای اخیر باردیگر پاکستان را متهم به حمایت از طالبان کرد و گفت که طالبان با مواد منفجره پاکستانی هزاران بمب دست ساز را برای کشتن مردم افغانستان می سازد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha