۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۲۳
کد خبر: 84306862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رشد جهشی بودجه در شهرداری مراغه ادامه می‌یابد؟

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۲۳
کد خبر: 84306862
علیرضا فولادی│ روزنامه‌نگار
رشد جهشی بودجه در شهرداری مراغه ادامه می‌یابد؟

مراغه - ایرنا - بودجه شهرداری مراغه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ نزدیک به سه برابر شده و از ۵۶ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده، اما اکنون که شورای شهر در آستانه خانه‌تکانی اساسی است، این سوال پیش می‌آید که آیا رشد جهشی بودجه در سال‌های آینده هم ادامه می‌یابد.

اگر عوامل منجر به رشد جهشی بودجه شهرداری مراغه از سال ۱۳۹۸ به بعد را بررسی کنیم که نتیجه آن اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد و مسیرگشایی‌های گره‌گشای شهری بوده است، باید سه مقوله «تغییر رویکرد مدیریت شهری از شیوه سنتی به مدیریت مبتنی بر علم و دانش»، «جوان‌گرایی» و «تجربه حاصل از تکامل تدریجی شورا» را در این زمینه دخیل بدانیم.

تجربه‌ و تکاملی که در صورت تغییر اساسی در ترکیب شورای ششم ممکن است به سادگی مورد چشم‌پوشی قرار گیرد و شورای جوان وارد مقوله آزمون و خطا شود. 

نکته جالب توجه اینکه، طی سال‌های اخیر بودجه‌ریزی اصولی در شهرداری مراغه به الگویی برای سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی تبدیل شده و برخی از شهرداری‌ها در شهرهای همجوار، اکنون فرآیندهای اصلاح بودجه را در کلاس کار شهرداری مراغه آموزش می‌بینند.

بودجه‌ریزی در شهرداری مراغه از سال ۱۳۹۸ به بعد قابل دفاع بوده است

البته افزایش بودجه سالانه شهرداری مراغه زمانی از دیدگاه کارشناسان، زمانی قابل دفاع به نظر می‌رسد که منابع مالی آن نیز تامین شود و همین اتفاق هم افتاده تا جایی که همزمان با افزایش چشمگیر بودجه شهرداری مراغه در سال‌های پس از ۱۳۹۸ به بعد، منابع آن هم در عین ناباوری برخی از افراد تامین شده است.

باید بدانیم که اصلاح فرآیند بودجه‌ریزی در شهرداری مراغه از طریق بودجه‌بندی بر اساس سرانه شهروندان از سال ۱۳۹۸ کلید خورد و بسیاری از طرح‌های عمرانی در دست اجرا همچون بلوار ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی، ۳۵ متری حدفاصل میدان رسالت گلشهر و میدان الغدیر و تعریض پل‌های صوفی‌چای محصول همین رویکرد است. 

همزمان با بودجه‌ریزی بر اساس سرانه نیز اصلاح تعرفه در شهرداری مراغه آغاز شد و با وجود اینکه برخی‌ها در تامین منابع نگرانی‌هایی داشتند، منابع مورد نیاز برای جهش در سرانه شهروندان از همان سال تامین شد.

اصلاح تعرفه علاوه بر تامین منابع مورد نیاز، موجب شفافیت در این زمینه شده است و شهروندان اکنون به سادگی می‌توانند عوارض شهرداری را خودشان هم محاسبه کنند.

کارشناسان حوزه شهری اکنون ابراز امیدواری می‌کنند که در ششمین دوره شورای اسلامی شهر مراغه نیز رشد جهشی بودجه‌ تا زمان رسیدن به سرانه قابل قبول و در حد شهرهای ایده‌آل همسطح در سایر استان‌ها ادامه داشته باشد و منابع آن نیز بر اساس برنامه‌ریزی دقیق در شهرداری تامین شود. 

این در حالی است که سرانه مصوب شهروندان در بودجه مصوب شهرداری مراغه از ۶۲۸ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ به ۸۱۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است و نهضت رشد جهشی بودجه در شهرداری مراغه باید در ششمین دوره از شورای اسلامی شهر دنبال شود.

گمانه‌زنی‌ها در مورد شورای ششم مراغه بیانگر جوان بودن آن است

در همین حال گمانه‌زنی‌ها حاکی است که چهار نفر از هفت عضو شورای پنجم مراغه برای ورود به دور بعدی شورا داوطلب هستند و صلاحیت یکی دو نفر از آنان نیز بر اساس خبرهای غیررسمی تایید نشده و از این رو تغییر اساسی در ساختار شورای ششم قابل پیش‌بینی است. 

همین تغییر اساسی نه تنها نگرانی‌ها در خصوص تداوم بودجه‌ریزی اصولی و رشد سرانه در بودجه شهرداری مراغه را تشدید می‌کند، بلکه انتخاب فرد مجرب و شایسته برای تصدی عنوان شهردار را نیز به یک چالش ذهنی بدل می‌سازد. 

نکته جالب توجه دیگر اینکه یکی دو نفری نیز که احتمالا از شورای پنجم به شورای ششم مراغه راه خواهند یافت، جزو اعضای مجرب و قدیمی ادوار شورا نیستند و تا حدودی می‌توان گفت که شورای ششم مراغه یک شورای جوان خواهد بود.

حتی اگر تجربه این یکی دو نفر هم در شورای ششم به کار بیاید، آنان در اقلیت خواهند بود و همگرایی اعضای جوان شورای ششم با آنان به عنوان چالش رخ خواهد نمود. 

شورای شهر مراغه دارای هفت عضو اصلی است و به نظر می‌رسد در دوره ششم شورا ترکیب آن بر خلاف پنج دور قبلی با تغییر اساسی مواجه شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha