مهاباد برای دهمین سال متوالی، پیشتاز آذربایجان‌غربی در پرداخت زکات شد

مهاباد- ایرنا- رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد گفت: مردم این شهرستان با پرداخت ۹۲ میلیارد ریال زکات توانستند برای دهمین سال متوالی مقام نخست را در این حوزه در آذربایجان غربی کسب کنند.

حسین خضری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میزان پرداخت زکات در سال گذشته در این شهرستان نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشت، افزود: این شهرستان حدود ۱.۵ درصد کل زکات جمع‌آوری شده در کشور را طی سال گذشته به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد: از مجموع زکات جمع آوری شده در سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال به صورت نقدی و بقیه آن به صورت کالایی بوده که ۱۲۰ عامل و هفت مبلّغ زکات در جمع‌آوری آن در روستاها و شهرهای این شهرستان فعالیت داشتند.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد بیان کرد: زکات جمع‌آوری شده در هر روستای این شهرستان برای نیازمندان همان روستا هزینه می‌شود و مابقی نیز صرف احداث طرح‌های عام‌المنفعه از جمله احداث پل، مسجد و بهسازی راه و دیگر خدمات رفاهی خواهد شد.  

خضری اظهار داشت: ۶ هزار و ۴۵۰ خانوار مهابادی با ۱۲ هزار نفر زیر چتر حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند که از این تعداد، هزار و ۵۰ دانش آموز، ۷۳۱ ایتام و محسنین و ۱۱۰ نفر دانشجو هستند.

مهاباد دارای ۲۴۰ هزار نفر جمعیت و ۱۹۲ روستای دارای سکنه است.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha