بررسی حمله سایبری به زیرساخت ابری کشور

تهران- ایرنا- هم‌بنیانگذار مجموعه ابرآروان، ارائه‌کننده زیرساخت ابری کشور گفت: حملات سایبری که مدتی قبل به زیرساخت‌های ابری کشور وارد شد، با همکاری دستگاه‌های حوزه سایبری کشور در حال بررسی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، اواخر اسفند سال گذشته اختلالاتی در زیرساخت ابری کشور به‌وجود آمد. اختلالاتی که سرمنشا آن آغاز حملات گسترده و متفاوتی بود که آسیب‌هایی را به دیتاهای مشتریانی که در دیتاسنترها حضور داشتند وارد و کسب و کار آنان را با اختلال روبه‌رو کرد.

مجموعه ابرآروان که زیرساخت ابری کشور را ارائه می‌دهد به دلیل جلوگیری از پیش روی آسیب‌ها همه دسترسی مشتریان را قطع کرد.

این اتفاق تلخ باعث بروز مشکلاتی شد که عمده آن از دست رفتن اطلاعات برخی از کسب‌وکارهایی بود که از این مجموعه خدمات می‌گرفتند. اما یک مساله دیگر نیز مطرح شد و آن اینکه مجموعه ابرآروان بازوی اجرایی کشور برای آماده‌سازی قطع اینترنت است.

«پویا پیرحسینلو» هم‌بنیان‌گذار این مجموعه امروز در نشست خبری در تشریح جزئیات این حمله گسترده، افزود: ۲۶ اسفند ماه ۹۹ زیرساخت رایانش ابری ما در یکی از دیتاسنترهایمان مورد حمله سایبری قرار گرفت و طی آن به ۱۶ درصد از مشتریان ابرآروان حمله شد.

وی بیان‌داشت: برای جبران خسارت‌های بخش زیرساخت، سه ماه حساب زیرساخت رایانش ابری را شارژ کردیم.

پیرحسینلو درباره میزان خسارتی که طی این حادثه وارد شد، گفت: برای برآورد میزان خسارت به زمان بیشتری نیاز داریم، خسارتی که ما متحمل شدیم و اعتبار مشتریان را شارژ کردیم افزون بر ۱۰ میلیارد تومان است اما از این که کسب وکارها در لایه تجارت خود چقدر ضرر کردند هنوز برآوردی نداریم.

وی درباره انگیزه ای که ممکن است منجر به حمله سایبری شده باشد، اظهار داشت: در این باره هیچ نظری نداریم، ما هیچ ایمیلی از گروه هکری دریافت نکردیم که نشان دهد این حملات از سوی چه گروهی انجام شده است.

هم‌بنیانگذار ابرآروان ادامه‌داد: بیشتر این طور به نظر می‌رسد که حمله هکری برای از بین بردن برند ما انجام شده است، در این زمینه با مراکزی مانند افتای ریاست جمهوری و مرکز ماهر در حال بررسی این حمله هستیم تا بتوانیم مشکل را رفع کنیم.

پیرحسینلو با تاکید بر این‌که ابرآروان اجازه نمی‌دهد از زیرساخت‌های آن در پروژه‌هایی که مربوط به محدودسازی باشد استفاده شود، افزود: قراردادهایی که ما با مجموعه‌های دولتی منعقد می‌کنیم شفاف است.

وی درباره بندی که در قرارداد این مجموعه با سازمان فناوری منتشر و باعث شده کاربران فضای مجازی اتهاماتی را متوجه ابرآروان کنند، خاطرنشان‌کرد: همه مجموعه‌های داخل کشور بر اساس حکم دستگاه قضا مجبور هستند برخی از امکانات را در دسترس دولت قرار بدهند، اما هیچ ابزار شنودی در دیتاسنترهای ما نصب نیست.

پیرحسینلو در پاسخ به اینکه آیا ابرآروان سرویسی ارائه می دهد که منجر به محدودسازی اینترنت شود یا خیر، گفت: ما مصرف‌کننده اینترنت هستیم و برای محدودسازی آن هیچ برنامه ای نداریم. ما خیلی شفاف و روشن پنج دیتاسنتر در پنج نقطه کشور را از سازمان فناوری اطلاعات اجاره و در آن سرمایه‌گذاری کردیم تا دیتاسنترهای سنتی به دیتاسنتر ابری تبدیل شود.

وی بیان‌داشت: سازمان فناوری اطلاعات نیز در قرارداد با مجموعه‌های ابری، برای پروژه «ابر ایران» این حق را قائل شده تا زمانی که به ما دستور دهد ما باید دیتاسنتر داخل کشور را قطع کنیم.

هم‌بنیانگذار ابرآروان تصریح‌کرد: ما نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری موظف به اطاعت از قوانین جمهوری اسلامی هستیم.

وی یادآور شد: آروان یک شرکت بین المللی است و ما در دفتر آلمان نیز قوانین منطقه‌ای را رعایت می کنیم و هر دستور قضایی به ما ارائه شود تبعیت خواهیم کرد.

پیرحسینلو گفت: ما در ایران ملزم به خرید اینترنت از شرکت زیرساخت هستیم و هیچ ارتباطی به محدودسازی اینترنت نداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha