شیرین سازی وانتقال آب دریای عمان به افزایش تولید واشتغال کمک می‌کند

چابهار- ایرنا- نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: تخصیص اعتبارات برای حوزه آبرسانی پایین دست سدهای زیردان و پیشین و مطالعه شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان در طول سواحل مکران به افزایش تولید و اشتغال استان سیستان و بلوچستان کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، معین‌الدین سعیدی روزچهارشنبه در نشستی با اصحاب رسانه شهرستان چابهار با اشاره به طرح انتقال آب از چابهار اظهار داشت: ابتدا قرار بود که طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی از طریق چابهار انجام شود اما وزارت صنعت به این نتیجه رسید آب را از خلیج فارس به کرمان و از آنجا به خراسان رضوی منتقل کند که با پیگیری‌های مجمع نمایندگان استان قرار شد خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان هم اجرایی شود و کلنگ این پروژه نیز زده شد اما از آنجا که منابع مالی آن تعریف و تامین نشده نمی‌توانم در خصوص اجرای کوتاه‌مدت آن اظهار نظر کنم و درواقع نسبت به این طرح، زیاد خوش‌بین نیستم.

وی افزود: با این حال این نوید را بدهم که برای روستای تیس در منطقه آزاد چابهار پروژه آبرسانی کلید خورده است و اهالی این روستا در نیمه اول سال جاری به آب پایدار خواهند رسید.

نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر، دشتیاری و قصرقند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خوشبختانه اعتبارات آبرسانی سیستان وبلوچستان در سال جاری به یک هزار و ۶۵ میلیارد تومان رسیده و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبارات ماده ۵۶ برای آبرسانی پایین دست سد پیشین پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اوضاع آبرسانی حوزه انتخابیه چابهار خوب نیست، افزود: پیگیری‌ شده تا ۴۰ روستا در حوزه بخش تلنگ قصرقند آبرسانی ‌شود و در پایین دست سد زیردان نیز این آمادگی وجود دارد که تا ۳۱ تیر ماه سالجاری به شبکه جدید وصل شود تا بیشتر مردم آب پایدار داشته باشند و در بریس و پسابندر نیز پروژه‌ها به خوبی پیش می‌روند.

سعیدی گفت: با توجه به اینکه پهنه سواحل مکران که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و نظام هم خدمات زیادی به مردم این منطقه ارائه کرده اما به لحاظ عمق فاصله‌ها و ناهنجاری‌هایی که ریشه در تاریخ دارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «راه‌های نرفته بیشتر از راه‌های رفته است» ما به لحاظ بیشتر شاخص‌های توسعه در آخرین نقطه کشور هستیم.

وی اضافه کرد: مصداق بارز این شاخص‌ها همین دسترسی مردم به آب آشامیدنی است و به طور میانگین حدود ۸۱ درصد مردم مناطق محروم این خطه به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند اما با نگاه ویژه‌ای که نظام مقدس جمهوری اسلامی به این پهنه دارد و پیگیری‌های متعدد مجمع نمایندگان استان و انعکاس دردهای این مردم در مجلس شورای اسلامی، نوع نگاه‌ها متفاوت شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: طرح‌های متعددی تعریف شده که عمده مشکلات در ۲ مجتمع آبرسانی بود که شرایط نامطلوبی نسبت به سایر مناطق حوزه انتخابیه چابهار دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی چند روز گذشته ۴۰ روستا در حوزه تَلَنگ آبرسانی شد و همچنین آب به روستای لکوکچ رسید و امیدواریم تا پایان اردیبهشت، آب آشامیدنی پایدار به روستاهای دیگر هم برسد.

سعیدی افزود: در روستاهایی که حتی یک متر لوله‌کشی آب نبود امروز عملیات آبرسانی به خوبی پیش می‌رود. خط انتقال آب از پسابندر به بریس هنوز آغاز نشده و پیگیر آغاز عملیات اجرایی این طرح هم هستیم.

وی گفت: در حوزه آبرسانی تلاش‌های زیادی شده تا این شاخص افزایش پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست با بیان اینکه در شهر چابهار شاهد یک سهمیه‌بندی نامناسب آب هستیم اظهار داشت: با افزایش ۲ هزار مترمکعبی آب شیرین کنارک موافقت شده اما در مناطق زیادی هنوز کار آبرسانی بخوبی انجام نشده است.

وی تاکید کرد: با این روند فکر می‌کنم دیگر نمی‌توان فریاد تشنگی مردمان این سرزمین را نشنید و اطمینان دارم در سال جاری اتفاقات خوبی در حوزه آب آشامیدنی رقم خواهد خورد.

سعیدی با اشاره به فرسایش خندقی خاک گفت: میانگین پدیده گرگرو(فرسایش خندقی خاک) در کشور ۱۵ تن در هکتار است اما این میزان در دشتیاری ۱۰۰ تن در هکتار است و باعث شده تا با هرگونه آبرفتی، زیست مردم به خطر بیفتند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل حاشیه نشینی نیز همین گرگروها بوده است، خاطرنشان کرد: با جدیت این پدیده پیگیری شده و از صندوق توسعه ملی ۱۰۳ میلیارد تومان به این موضوع تخصیص داده شده است.

وی در زمینه قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اظهار داشت: در قانون اساسی در بحث نظارت مجلس گفته شده است که باید موافقت‌نامه‌های بین المللی به تصویب مجلس برسد و من خودم حتی درباره توافق نامه ایران و چین مفصل با ظریف صحبت کرده ام، قطعاً این موضوع نیز در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت که هنوز توافقنامه تمام زوایای اش بررسی نشده است و قطعاً این موضوع باید هم توسط کمیسیون امنیت ملی و هم نمایندگان مجلس بررسی شود و مهم است که اگرچه نظام سلطه در ایزوله کردن کشور ما رویه ظالمانه ای دارد و نگاه به غرب نیز نمی‌تواند راه حل مشکلات اقتصادی ما باشد اما صرفاً افتادن به دامن شرق نیز درست نیست.

وی به طولانی شدن بیمارستان پلان اشاره کرد و گفت: این بیمارستان در دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی در سال ۱۳۶۹ کلنگ زنی شد، بعد از آن در دوره اصلاحات و بعد در دوره احمدی نژاد دو بار و در دولت روحانی نیز یک بار کلنگ خورده است، خوشبختانه هم اکنون به این موضوع اعتباری اختصاص داده شد و با همت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر مناقصه آن نیز برگزار شد که ۱۱ میلیارد تومان برای تکمیل اسکلت آن پیش بینی اعتباری شده است و قول دادند این بیمارستان ۳۲ تختخوابی تا دهه فجر ۱۴۰۱ افتتاح شود.

نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای نخستین بار برای بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در جدول ۲۰ بودجه ۱۴۰۰ اعتبار تخصیص داده شد و ۳۰ میلیارد تومان فعلا اعتبار برای آن پیش بینی شده است، بیمارستان نیروی دریایی کنارک نیز پیگیری شده و در حال نهایی شدن و در قصرقند نیز مرکز جامع سلامت پیش بینی شده است که با توجه به مشکلات زیاد منطقه این مجموعه کوچک نمی‌تواند جوابگو باشد به همین سبب قرار است برای این نقطه نیز یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی ساخته شود اما امیدوارم به سرنوشت بیمارستان پلان مبتلا نشوند و در نگور و زرآباد نیز قرار است بیمارستانی ساخته شود که این دو پروژه نیز در بودجه ردیف دارند.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان افزود: یکی از مواردی هم که به شدت پیگیر هستم، توسعه بیمارستان نیکشهر و افزایش تعداد تخت های آن به ۱۰۰ تخت است و تلاش جدی صورت گرفته که منطقه آزاد با توجه به کوتاهی های تاریخی‌اش در حوزه مسوولیت اجتماعی، اکنون تلاش‌های خوبی را انجام و با قولی که داده است ان‌شاءالله امسال اعتبارات خوبی به این بیمارستان اختصاص یابد و همچنین از مجموعه بنادر برای اولین بار توانستیم دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبارات برای حوزه سلامت بگیریم که با این اعتبار تجهیزات درمانی خریداری شده و همگی در بیمارستان چابهار استفاده خواهند شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha