مسوولان باید موانع را از راه تولید بردارند

کرج – ایرنا – مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز تولید داخلی را حرکت به سوی استقلال کشور و رهایی از وابستگی ها دانست و گفت: مسوولان بایستی با برنامه ریزی های لازم موانع را از سرراه تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین علی دشتکی روز دوشنبه در خصوص نامگذاری سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری با عنوان «تولید، پشتیبانی، مانع زدایی» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر در نامگذاری سال ها تاکیدات زیادی بر تولید و اقتصاد داشتند و با توجه به شرایط سال پایانی قرن ومشکلات به وجود آمده در این سال، جهش تولید به طور ملموس

و تاثیر گذار در زندگی مردم نبود.

وی به نامگذاری امسال در خصوص تولید، پشتیبانی و برطرف کردن موانع تولید، اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب همیشه کارگشا بوده و مسیرها را در موضوعات کلان نشان می دهند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با نامگذاری در ابتدای سال ریل و مسیر اصلی را برای مسوولان به صورت کلان سیاستگذاری کرده و مسوولان باید در این ریل سکان قطار را در مسیر پیشرفت هدایت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: در تمام جوامع تولید به عنوان یک عنصر قوی و مولد بسیار تاثیرگذار است و شناخت آثار و پیامدهای تولید در اقتصاد کشور و همچنین نقش آن در سایر عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: این موضوع در مبانی مذهبی و پایه های فکری و تئوری، به لحاظ منابع و حتی سیره معصومین و هم به لحاظ دانش اقتصاد و هم اسناد فرادستی همچون قانون اساسی و سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام نه تنها راهگشای درک صحیح از ماهیت تولید خواهد بود بلکه راهکارهای مشخصی را در تحقق شعار سال به ما ارایه می کند.

دشتکی اضافه کرد: شناخت وضع موجود تولید به خصوص در سال گذشته با توجه به وجود ویروس منحوس کرونا باعث شد ضرورت این موضوع بیشتر حس شود و ضرورت بسترهای مناسب برای رونق بخشیدن به تولید ملی در سطح خرد و کلان یک امر لازم شناخته شود.

وی تاکید کرد: توجه به بایدهای و نبایدهای شرعی و قانونی و اقتصادی تولید و در نظر گرفتن بایسته های موضوع در یک مطالعه جامع مورد نیاز است که لزوم این موضوع احساس شده و سرانجام بر اساس کسب شناخت نسبت به مبانی و وضع موجود و وضع تولید با هدفگذاری صحیح و هوشمندانه می توان در سطح الزامات، راهبردها و سیاست ها تکالیف و وظایف را در مورد شعار سال به روشنی مشخص کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: ضرورت تولید در همه جوامع بشر از اهمیت خاصی برخوردار است به گونه ای در یکی دو قرن اخیر افراط در تولید ناشی از مطلوبیت ذاتی این موضوع است.

وی یادآور شد: تولید در نگرش عمومی بشر یک ارزش تلقی می شود و صرف نظر از نیاز یا اهداف تولید، مسابقه ای بی رحمانه در تولید هر چه بیشتر شود چهره زندگی مردم غرب و شرق عالم را دگرگون کرده و خسارت های جبران ناپذیری به منابع موجود در کره خاکی وارد کرد.

وی افزود: اکنون نیز تولید بیشتر، یک شاخص کمال و رشد و قدرت برای کشورها به حساب می آید به طوریکه شاهد بودیم که در بحث ویروس کرونا تولید ملی و داخلی چه اهمیتی پیدا کرد.

اهمیت تولید داخلی با کرونا دوچندان شد

دشتکی ادامه داد: وقتی تمام راه ها بسته شد، منابع کم شد و وقتی ویروس کرونا باعث شد شرکت ها به خصوص چند ملیتی ها به تعطیلی بخورند و واردات به مشکل بربخورد اینجا اهمیت تولید داخلی دوچندان شد.

وی اضافه کرد: غفلت جدی در نگرش به تولید، مسیر بهره برداری صحیح از نعمات پروردگار را با مخاطرات و آسیب های فراوانی روبرو کرد که ضرورت دارد در باب اصلاح این نگرش نیز فکر اساسی شود.

وی گفت: در هر صورت هرگاه از ضرورت پرداختن به تولید سخن می شود گاه مقصود تولید مطلق و گاه مراد تولید داخلی است که جدا از هم است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: تولید رشد، شکوفایی، کار، تلاش، اشتغال، بهره گیری از طبیعت و رفع نیازهای زندگی است.

وی تصریح کرد: تولید استفاده بهتر از منابع موجود است و رفع مشکلاتی همچون بیکاری، تورم و مسکن و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد و محور پیشرفت و توسعه است.

وی تاکید کرد: موضوع تولید داخلی و تاکید بر آن ضرورت های ویژه ای دارد که در شرایط کنونی کشور بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز است و توجه برتولید داخلی در این مقطع دارای معنی خاصی است یعنی امروز تولید داخلی رونق بخشیدن به حرکت کشور و حرکت به سوی استقلال و رهایی از وابستگی و خوداتکایی و حرکت به سمت پیشرفت همه جانبه و تحقق اهداف عدالت و پیشرفت در این زمانه است.

وی گفت: رونق تولید داخلی یعنی حذف دلالی ها و افزایش دارایی مردم و افزایش صادرات و ارتقای بهره وری و عمل به آموزه های قرآنی و توصیه های بزرگان دین و لبیک گفتن به فرمان بر زمین مانده امام راحل و اجابت فرامین رهبر و ادامه راه شهیدان و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه اقتصادی است.

دشتکی افزود: امروز با انتخاب شعار سال در بخش تولید اهمیت این موضوع مشخص می شود، تولید با پشیبانی رقم می خورد و این پشتیبانی توسط تمام اقشار مردم محقق می شود.

وی اظهار داشت: بعضی از بی تدبیری ها باعث می شود هزینه تولید بالارفته و سرمایه کمتر شود که مسوولین با راهکارهای مختلفی باید برای رفع این موانع همچون برنامه ریزی برای جلوگیری از ورود کالا به صورت های رسمی و غیررسمی کنند.

وی گفت: زمانیکه کالایی در کشور تولید می شود مسوولین وظیفه حمایت از آن تولید و کالا را دارند و جلوی راه قاچاق را ببندد به طوریکه اگر بی تدبیری های داخلی باعث شود جنسی که در داخل تولید می شود با مجوزها این مسوولین کالای مشابه وارد شود باعث به زمین خوردن تولید کننده داخلی می شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: مسوولین باید به صورت عملیاتی در برطرف کردن موانع تولید برای سرمایه گذاری که قصد تولید و ارتقای اقتصاد کشور را دارد وارد شوند و به دنبال رفع موانع سرمایه گذار رفته و مسیر را تسهیل کنند تا سرمایه گذار بدون دغدغه کار تولید را انجام دهد.

وی تاکید کرد: باید موانع را برای بنگاه های کوچک و بزرگ حتی مشاغل خانگی بردارند.

وی همچنین عدم وجود نیروهای ماهر را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: بایستی در موضوع مهارت آموزی نیروهای کار برنامه ریزی لازم انجام شود تا سرمایه گذار در مسیر تولید راحت تر حرکت کند.

دشتکی به اجرای طرح های تولیدی در بخش اوقاف نیز اشاره کرد و افزود: در اوقاف هم فرصت های خوبی برای تولید فراهم شده به طوریکه پشتیبانی های خوبی از سرمایه های موقوفات انجام شده است.

وی اظهار داشت: خیرین سرمایه های خوبی با عنوان موقوفات به یادگار گذاشته اند و در سال جهش تولید اتفاقات خوبی رقم خورد و باعث بالارفتن بهره وری اراضی شد که این موضوع در سال جاری نیز ادامه می یابد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha