۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸
کد خبر: 84264519
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

"بحران آموزشی" در فیلیپین بدنبال یک سال تعطیلی مدارس

تهران – ایرنا – یک سال پس از شیوع کرونا و تعطیلی‌های چندماهه در کشور فیلیپین، کلاس‌های درس این کشور همچنان تعطیل هستند و تداوم آموزش کودکان در خانه ها و دوری از فضای آموزشی، مشکلات علمی و عاطفی برای آنان در پی داشته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، رودریگو دوترته رییس جمهوری فیلیپین با هراس از ابتلای کودکان در مدارس به ویروس کرونا و همچنین مبتلا کردن اعضای خانواده، از برداشتن محدودیت‌ها تا زمان اجرای گسترده واکسیناسیون خودداری کرده و این کار ممکن است چند سال طول بکشد.

یک برنامه آموزشی ترکیبی شامل کلاس‌های آنلاین، محتوای چاپی و پخش مطالب درسی از تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی در ماه اکتبر (آبان) چهار ماه بعد از زمان عادی گشایش مدارس آغاز شد.

اما اجرای این برنامه در فیلیپین با مشکلاتی رو به رو شده است چرا که بیشتر دانش‌آموزان در خانه به رایانه و اینترنت دسترسی ندارند.

"کریستیان ناوالس" آموزگار علوم از طریق فیسبوک اقدام به آموزش شاگردان خود می‌کند اما کمتر از نیمی از ۴۳ دانش‌آموز کلاس او به کلاس مجازی دسترسی دارند. این دانش‌آموزان هم همیشه به اینترنت دسترسی ندارند و حجم داده آنها برای تماس تصویری کافی نیست.

این معلم خاطرنشان می‌کند که در عین حال تدریس برخی دروس مانند علوم و ریاضی از طریق پیام‌رسان‌ها دشوار است.

بقیه دانش‌آموزان کلاس او به مواد درسی چاپی متکی هستند که مدرسه با ساده‌سازی مطالب در اختیار آنان قرار داده است.

ناوالس پس از کلاس مجازی به برخی از دانش‌آموزان ضعیف‌تر که برای رسیدن به سایرین در تلاش هستند سر می‌زند. او نگران است که شاگردانش به اندازه کافی یاد نگیرند و از ناکامی دولت در آماده کردن مدارس برای برگزاری کلاس‌های حضوری دلسرد شده است. این معلم فیلیپینی به خبرگزاری فرانسه گفت: حق آموزش کودکان نباید بر اثر این همه‌گیری لطمه ببیند.

بنا بر آمار OECD ( سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی بین المللی) نوجوانان ۱۵ ساله در فیلیپین در زمینه خواندن، ریاضی و علوم در انتهای جدول یا نزدیک به انتها بوده‌اند. با این حال آژانس کودکان سازمان ملل می‌گوید از زمان تعطیلی مدارس میزان ثبت نام در حد بیش از یک میلیون کاهش یافته است. کارشناسان نگران هستند که دانش‌آموزان حتی بیش از گذشته از درس عقب بیافتند و آنانی که از مدارس خارج شده‌اند و ثبت نام نکرده‌اند، ممکن است دیگر به کلاس درس باز نگردند.

"ایسی فینگولد" مسئول آموزشی یونیسف در فیلیپین گفت: کووید در حال تاثیرگذاری بر همه نظام‌های مدارس در جهان است اما در اینجا حتی وضعیت بدتر است.

وی گفت: تعطیلی مدارس همچنین کودکان را در معرض خطرات بیشتر خشونت جنسی و سوء استفاده گروه‌های مسلح قرار می‌دهد. دستور در خانه ماندن برای کودکان زیر ۱۵ سال وضعیت را حتی خطرناک‌تر می‌سازد. برنامه بازگشایی محدود مدارس در ماه ژانویه در پی ظهور موارد بیشتری از ابتلا به کرونا لغو شد.

داده‌ها حاکی است که ویروس کرونا تا حدی کودکان را بیمار نمی‌کند اما معلوم نیست که آنان تا چه حد ناقل ویروس هستند. در همین حال یک روان‌شناس بالینی کودک گفت: اینکه کودکان قادر به حضور فیزیکی در کنار همکلاسی‌ها و دوستان خود نیستند تاثیر زیادی بر رشد عاطفی آنها داشته و شاهد افزایش افسردگی و هیجان بین کودکان بوده‌ایم. در این میان والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم فشار بیشتری از این وضعیت تحمل کرده‌اند. 

تعطیلی مدارس بر همه دانش‌آموزان تاثیر گذاشته اما شکاف فقیر و غنی در این کشور موجب شده که این تاثیرات یکسان نباشد. والدین ثروتمند قادر به استخدام معلم تمام وقت هستند. شرکت "ایکان آسیا" دهها معلم مجرب را برای زندگی در "حباب" با خانواده‌های ثروتمند استخدام کرده است. اما برای دانش آموزان فقیر چنین امکاناتی مهیا نیست.

میلیون‌ها دختر آسیایی در خطر جدایی از مدرسه 

نشریه دیپلمات نیز در گزارشی خاطرنشان کرد:  دختران در برابر وقفه‌های ایجاد شده در روند آموزشی آسیب‌پذیری بیشتری دارند. در جنوب و غرب آسیا ۲.۸ زن و دختر ممکن است قادر به بازگشت به روند آموزشی نباشند. آمار یونیسف حاکی است که ۲۰ درصد از دختران در شرق آسیا و اقیانوسیه - نزدیک به ۴۰ میلیون نفر - در دوره شیوع کرونا قادر به دسترسی به آموزش از راه دور نبوده‌اند و ۶۹ درصد از دختران کمتر از حد معمول آموزش دیده‌اند. 

در مورد دخترانی که زمان بیشتری را برای آموزش در فضای مجازی سپری می‌کنند همچنین خطر سوءاستفاده‌ در فضای مجازی افزایش یافته است. در کشور فیلیپین در حدود ۲۸۰ هزار مورد آزار جنسی علیه کودکان از اول مارس تا ۲۴ مه ۲۰۲۰ ثبت شده که بیشتر از کل موارد ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است. از سوی دیگر دهها هزار دختر در آسیا از زمان شیوع کرونا مجبور به ازدواج اجباری و زودهنگام شده‌اند. تنها در کشور اندونزی ۳۳ هزار مورد ازدواج کودکان در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ وجود داشته که دوبرابر آمار سال ۲۰۱۹ است. 

در این حال و با آغاز روند واکسیناسیون در آسیا - اقیانوسیه ، سازمان بشردوستانه و مدافع حقوق کودکان موسوم به "نجات کودکان" خواستار آن شده که میلیون‌ها تن در کادر آموزشی در صف اول واکسن باشند. این سازمان در گزارشی خاطرنشان کرده که تعطیلی مدارس زندگی صدها میلیون کودک را دچار اختلال کرده و بسیاری را در معرض لطماتی در طول عمر خود قرار داده است.

این سازمان تاکید کرده که تضمین واکسیناسیون معلم‌ها و کادر مدارس گام مهمی در کاهش سطح بی‌سابقه کاهش در آموزش کودکان است. تحلیل این سازمان نشان می‌دهد که در جنوب آسیا کودکان حدود ۱۱۰ روز بدون آموزش بوده‌اند. در شرق آسیا و اقیانوسیه کودکان بطور میانگین ۴۷ روز آموزش نداشته‌اند و این مدت برای کودکان در آسیای میانه ۴۵ روز بوده است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha