۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 3140
کد خبر: 84261558
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۰ کیلومتر خط انتقال آب و فاضلاب سقز اصلاح شد

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبر: 84261558
۹۰ کیلومتر خط انتقال آب و فاضلاب سقز اصلاح شد

سنندج - ایرنا - رییس اداره آب و فاضلاب سقز گفت: ۹۰ کیلومتر از شبکه و خط انتقال آب و فاضلاب این شهر اصلاح و توسعه داده شد.

عباس ولایتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اصلاح و توسعه ۹۰ کیلومتر از شبکه آبفای شهرستان شامل، شبکه آبفا، تصفیه خانه، خطوط انتقال و مخازن، افزایش ظرفیت تصفیه خانه شماره یک، بهره برداری از تصفیه خانه شماره ۲ و انتقال آب سد چراغ ویس به شبکه شهری انجام شده است.

وی به دیگر فعالیت و عملکرد این اداره اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۵ با افزایش ظرفیت تصفیه خانه آب، حجم تولید آب شرب بهداشتی از ۴۷۰ لیتر بر ثانیه به ۵۳۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافته و با تحقق این امر ذخیره مخازن نیز افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در همین راستا چهار دستگاه فیلتر تحت فشار با طراحی مجدد در مدار قرار گرفته و عمل تصفیه آب شرب سریعتر و با کیفیت بالاتری انجام گرفت.

ولایتی در خصوص عملیات نوسازی و بهینه سازی تصفیه خانه فاضلاب سقز نیز افزود: با انجام عملیات اصلاحی که در تصفیه خانه فاضلاب سقز انجام گرفت ارتقای شاخص های کمی و کیفی خروجی این تصفیه خانه محقق شد و آلودگی های زیست محیطی در منطقه به حداقل خود رسیده است.

سقزی‌ها آب با کیفیتی مصرف می‌کنند

رییس اداره آبفای سقز با بیان اینکه شهرستان سقز دارای ۲ سد شهید کاظمی و چراغ ویس است، گفت: با استفاده از این ۲ سد که ظرفیتی بی نظیر در غرب کشور است، آب شرب سالم و بهداشتی به شهروندان سقزی توزیع می شود.

ولایتی با اشاره به بهره برداری از تصفیه خانه شماره ۲، افزود: تصفیه خانه شماره یک پاسخگوی نیاز جمعیت شهری سقز را نداشت و فشار زیادی از لحاظ تامین و تولید آب تصفیه شده به تجهیزات این تصفیه خانه وارد می شد لذا با بهره برداری از تصفیه خانه شماره ۲، علاوه بر ارتقای حداکثری کیفیت آب بهداشتی، فشار از روی تصفیه خانه قبلی برداشته شد.

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه در حال حاضر توانایی تصفیه و تحویل آب بهداشتی به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه را دارد، افزود: عملیات ساخت این تصفیه خانه از سال ۹۱ شروع به فعالیت کرده و اکنون با صرف هزینه ای بیش از یک هزار میلیارد ریال وارد فاز بهره برداری شده است.

آبرسانی به روستاهای سقز

مدیر آب و فاضلاب سقز یادآور شد: افتتاح طرح های مهمی همچون فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب سقز، طرح جمع آوری فاضلاب روستای کهریزه، طرح فاضلاب مناطق منفصل شهری از جمله، تازه آباد، خط انتقال فاضلاب مسکن مهر کوهدشت و چندین محله دیگر سقز در راستای ارتقای شاخص ها بوده و تاثیر چشمگیری در ارتقای کیفیت خدمات رسانی به شهروندان داشته است.

ولایتی در خصوص یکپارچه سازی شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی اظهار داشت: در نتیجه یکپارچه سازی شرکتهای آبفای، عملیات مربوط به آبفای روستاهای تابعه، اقدام به پیمایش سرتاسری روستاهای حومه و شناسایی موانع و مشکلات و همچنین نقاط قوت و ضعف کلی کردیم و عملیات تقویت و تثبیت آب شرب سالم روستاهای تابعه آغاز گردید.

وی افزود: در همین راستا عملیات اصلاحی در جهت تقویت و تثبیت آب شرب روستاهای کهریزه، پیریونس، چناره، آخکند، نورآباد، سماقلو و چند روستای دیگر انجام گرفت که در نهایت بسیار موثر واقع شد. 

ولایتی یادآور شد: همچنین پروژه های آبرسانی به روستاهای ابوالمومن و سونج با هزینه هشت میلیارد ریالی به پایان رسیده است و ساکنین این روستا از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

وی در بخشی از سخنان به ۱۳ مجتمع آبرسانی فعال در چهار بخش (سرشیو، امام، مرکزی، زیویه) شهرستان سقز اشاره کرد و گفت: ۲ مجتمع آبرسانی روستاهای کوچه طلا و باغلوجه هم با پیشرفت فیزیکی مناسب در دست اقدام است و این دو مجتمع آب ۲۹ روستا را تامین می کنند.

اصلاح الگوی مصرف نیاز به فرهنگسازی دارد

وی اصلاح الگوی مصرف را به مفهوم نهادینه کردن طریق درست و استفاده به اندازه از منابع و ذخایر موجود دانست و گفت: اصلاح الگوی مصرف آب باعث بهبود شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌ها و زمینه و بستر را برای مصرف صحیح آب شرب می شود.

وی به لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف آب در این شهرستان تاکید کرد و گفت: در سالهای اخیر این امور با نصب شیرآلات کاهنده مصرف آب در مدارس سطح شهر و همچنین نصب پرلاتورهای کاهنده مصرف آب در سطح شهر توانسته نقش چشمگیری در تحقق اهداف اصلاح الگوی مصرف صحیح آب داشته باشد.

ولایتی اضافه کرد: در همین راستا جشنواره نخستین واژه (آب) هر ساله در یکی از مدارس سطح شهر برگزار شده و هدف از این جشنواره این بوده است تا در انتقال مفهوم مصرف صحیح آب موثر عمل کرده و آموزش این مهم از دانش آموزان و محیط آموزشی و با همکاری آموزش و پرورش انجام شده است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha