موقوفات گنجعلیخان کرمان به نوآوری شتاب می‌بخشد

کرمان - ایرنا - فرزند سیزدهم (نوه )و نماینده متولی موقوفات گنجعلی خان کرمان گفت: موقوفات گنجعلیخان به پژوهش دانش‌بنیان و نوآوری استان کرمان در حوزه‌های مختلف شتاب می ‌بخشد.

به گزارش ایرنا، حجت گنجعلیخانی‌زاده روز سه شنبه در جمع رسانه‌ها افزود: چینش این پازل کاری دشوار است اما با برنامه ریزی هدفمند کمر همت را در حمایت از دانش کشور و کرمان بسته‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی طرح ها از استان کرمان طلای ژنو را دریافت کردند اظهار داشت: جوانانی داریم در حوزه تحقیق و پژوهش که از دیگر دانشگاه ها پذیرش دارند اما ایران به علت مشکلات مالی نمی تواند به نحو شایسته طرح‌های داخلی را اقتصادی کند، لذا مجموعه گنجعلی خان از اختیارات خود در جهت کمک به طالبان علم در حوزه نیاز کشور حمایت می‌کند.

نماینده متولی موقوفات گنجعلی خان کرمان گفت: کرمان با پروژه آموزش و فاز اجرایی آن جدا از جشنواره ها، خود فرزندانش را حمایت می‌کند و تسهیلاتی در حوزه درمانی و صنعتی پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: باید در شرایط تحریم به‌داخل توجه داشته باشیم، غرا و شفاف فعالیت می‌کنیم زیرا در شفافیت خودخواهی و دزدی وجود ندارد و حال مردم با این شرایط خوب می شود.

گنجعلیخانی‌زاده افزود: فاز مد نظر بزرگ است که با آموزش پرورش تعاملاتی داریم و در قالب تهاتر و در فاز نخست به دستگاه ها کمک می‌شود، حتی از هزینه هایی نقدینگی ندارید پژوهسرا با پنج آزمایشگاه برای بچه های مستعد کرمانی راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: با نماینده ‌وزارت علوم رایزنی می کنیم که جشنواره در بهترین شرایط راه اندازی شود و ورود دستگاه‌ها قطعا به این بخش بسیار کمک می کند که این طرح با اقدامات انجام شده تا سه ماهه ابتدای سال جاری به ثمر می‌رسد.

وی با بیان اینکه طرحی را آماده کردیم اگر بتوانیم با میراث فرهنگی به نتیجه برسیم سی دی ها و منابعی به گردشگران ارائه کنیم گفت: گنجعلی خان در کرمان یک خیابان و بلوار ندارد و تعاملاتی در حال شکل گیری است. 

نواده سیزدهم گنجعلی خان حاکم کرمان در دوران صفویه افزود: اختیارات موقوفات محدود و در حد یک خیریه است و در حالی که وقف در شریعت ما به گونه ای دیگر است، کما اینکه در ترکیه وقف در وسعت یک وزارت خانه می باشد و ماهیت وقف در طول تاریخ موجب تاثیر بر حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف ناظر و نماینده غالب موقوفات کشور است اما استثناءهایی وجود دارد گفت: گنجعلی خان پس از استان قدس بزرگترین موقوفات کشور را ازجمله یک چهارم بافت کرمان، و در شهرها و کشورهای دیگر موقوفات گنجعلی خان اراضی و زیرمجموعه دارد.

وی تاکید کرد: پس از انقلاب فرصت رسیدگی به آن فراهم نشده، در این راستا نداشتن خودباوری متولیان و عدم توان اوقاف این موقوفات بزرگ را به صورت شایسته نتوانست پیش ببرد و از سال ۹۵ به خصوص موقوفه گنجعلی خان از اوقاف مستقل شد.

وی افزود: این استقلال فعالیتی جدید بود و بر این اساس به علت اینکه متولیان نگاه سنتی دارند و غالب موقوفات بخشی از درآمد را به حق تولیت و متولی اختصاص می دهد.

گنجعلیخانی‌زاده با اشاره به وقف نامه گنجعلی خان گفت: ایشان به عنوان وزیر جنگ دوره صفوی از شاه عباس لقب بابا دریافت کرد و اساسنامه وقفنامه او فوق العاده جامع است که پس از ۴۰۰ سال منافاتی با قوانین حاضر کشور ندارد که در نوع خود جالب است.

وی عنوان کرد: این وقف نامه به اولاد و متولیانی که در شرایط کنونی به‌کار گمارده می شوند، در زمینه آبادانی و امور روز تعیین تکلیف کرده است.

گنجعلیخانی زاده افزود: نگاه گنجعلی خان ‌مالی و درآمدی نبود و نگاه فرهنگی، معیشتی به فقرا و زائران داشت و در این راستا آب انبارها و کاروانسراهایی در شهرهای مختلف تا استان قدس رضوی احداث شده و خرسندیم متولی نگاهی جامع به شرایط جامعه دارد.

وی با بیان اینکه موقوفه گنجعلی خان باید در خور نام‌ کرمان باشد گفت: امیدواریم حرکت ما در اصلاح بافت شهر کرمان برای نخستین بار سبب خیر شود و در نخستین اقدام یک مجموعه خصولتی را وارد پروژه استانداردسازی کردیم.

نماینده متولی موقوفات گنجعلی خان کرمان با اشاره به سنت گرایی اوقاف گفت: در حوزه ارباب رجوع سنت گرایی دچار تحمیل هزینه و وقت می شود و موقوفات گنجعلی خان چندین ایزو بین المللی گرفته و به سمت مردم مداری حرکت می کند و به‌عنوان پایلوت کشور این فرایند را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: موقوفه‌گنجعلی خان در نیمه نخست هزار ۴۰۰ خورشیدی وارد فاز عملیاتی این فرایند می‌شود، لذا ارباب رجوع نباید در چرخه اداری بیفتد و در این زمینه ایجاد نرم افزار به شفافیت و مردم گرایی فعالیت‌ها کمک می‌کند و در نتیجه اتلاف هزینه و زمان نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه موقوفات گنجعلی خان در حوزه های مختلف می تواند ورود کند گفت: واقف دست ما را باز گذاشته و تام الاختیاریم لذا برای هر اقدامی نیاز به اخذ مجوز نداریم، در حوزه های مختلف به سرمایه گذاران درخواست همکاری دادیم.

گنجعلی‌خانی‌زاده با بیان اینکه از نقطه ای حس کردیم باید بنیادی مسائل را رسیدگی کنیم تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ چند پروژه بزرگ اقتصادی به اسم گنجعلی خان در حوزه درمان و تجاری با تیم قوی و سرمایه گذاری کلان اجرایی می‌کند.

وی افزود: ساختمانی با کاربری اداری، تجاری و درمانی توسط موقوفه گنجعلی‌خان کلید می خورد به عنوان قطب جنوب شرق در حوزه کبد به صورت تخصصی و هتلینگ انجام می شود که جدا از حوزه‌ درآمدی به بافت شهری کرمان نیز بسیار کمک می کند.

وی بیان داشت: گنجعلی خان ۲ وقف نامه در سال ۱۰۰۸ در منطقه سرآسیاب چشمه امام رضا و در سال ۱۰۲۴ در حوزه بازار داشت، پس از انقلاب در مقطعی موقوفات گنجعلیخان بدون متولی بود.

فرزند سیزدهم گنجعلی خان حاکم کرمان در عصر صفویه با بیان اینکه موقوفات ۱۰۰۸ به صورت امانی به استان قدس داده می شود گفت: پروژه تله کابین واقع در کوه‌های مسجد صاحب الزمان کنونی از متولی مجوز دریافت کرد و مجوز بافت‌ قدیمی داشت.

وی ادامه داد: این طرح ها با ذهن باز متولی آغاز شد و بدون در نظر گرفتن سود و ذات کمک به انقلاب و نماز در اولویت فعالیت‌های ما قرار دارد.

گنجعلی‌خانی‌زاده خاطرنشان کرد: در این راستا تمامی ارگان های دولتی در عقبه گنجعلی خان بنا شده که در این حوزه مقام معظم رهبری خواسته فاصله گرفتن دستگاه‌ها از وقفیات را داشتند.

وی افزود: موقوفه گنجعلی خان به واسطه بزرگی خود در پروژه شفاف سازی در خصوص روشن کردن افکار مردمی اقدام کرده زیرا درب موقوفات به روی همگان باز شهر است.

جامعه هدف موقوفات گنجعلی خان عموم مردم کرمان است

وی با بیان اینکه به روز شدن موقوفه با نظر گنجعلی خان برای ارسال کمک به زائران زمانی منطقی بود گفت: موقوفات گنجعلی خان خاص و عام ‌است که در بخش خاص حصب قانون، سالانه به اولاد مرد حق ارتزاق پرداخت می‌کند و هدف ما در ارائه خدمات گسترده به آحاد و عموم مردم، جامعه شریف کرمان است.

نماینده متولی موقوفات گنجعلی خان کرمان با اشاره به تعریف پروژه هایی برای مردم و رایزنی در این حوزه یادآور شد: با شیوه نگهداری بازار کرمان موافق نیستم زیرا میدان‌های مشابه در دیگر استان‌ها فوق الهاده پویا هستند لذا ضرابخانه، حمام و کاروانسرا در رایزنی با میراث فرهنگی به صورت بهتری اداره می‌شود.

فعالیت موقوفات گنجعلی خان در برگزاری جشنواره‌های علمی و فرهنگی

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ۲ جایزه مرحوم افضلی پور کرمان گفت: با متولیان مربوطه ازجمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه های داخلی استان و تهران رایزنی می کنیم که جشنواره ای را همپایه جشنواره خوارزمی و فارابی به اسم جشنواره گنجعلی خان در فاز نخست اجرایی کنیم.

گنجعلی‌خانی زاده افزود: این جشنواره در فاز بعدی به صورت بین المللی راه اندازی می‌شود و در حوزه های مختلف ازجمله رسانه، داوری و حمایت‌هایی داریم و این خروجی را به فرابورس گسترش دادیم.

تاریخ مرجع گنجعلی‌خان کرمان گردآوری می‌شود

وی اضافه کرد: منبعی صحیح راجع به گنجعلی خان نداریم و مرحوم پاریزی به عنوان مورخ درجه یک استان کرمان در این حوزه تلاش کردند اما اطلاعات موجود فراتر از آن است که باید به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: طرحی در گرداوری دقیق تاریخ گنجعلی‌خان آغاز کردیم که از این تاریخ کتاب مرجع و منبع سه جلدی فراهم می شود که باوجود نوع نگارش و عرضه، به مرجع اساتید دانشگاهی تبدیل می‌شود و کتابی مباحث تاریخی و کتابی وقف نامه را در خود جای می‌دهد که به زبان امروزی شفافیت عملکرد را برای مردم و مورخان مربوطه به روز می کند.

نماینده متولی موقوفات گنجعلی خان کرمان ادامه داد: با همکاری اهالی اهل فن به دنبال اشاعه فرهنگ وقف در حالت های مختلف آن هستیم و ذات این طرح پروژه درمانی و رساله و آموزش را راه اندازی می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha