موج چهارم کرونا و زنگ خطری که شنیده نمی‌شود

مهاباد- ایرنا- موج چهارم شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی آغاز شده ولی با وجود هشدارهایی که ارائه می‌شود به نظر می رسد که زنگ خطر آن هنوز به گوش شهروندان نرسیده است.

به گزارش ایرنا، زنگ هشدار موج چهارم کرونا در حالی به صدا درآمده است که به گفته کارشناسان و مسوولان بهداشت و درمان کشور، تلفات این‌بار به‌دلیل شیوع ویروس نوع جهش‌یافته آن و درگیر شدن همه گروه‌های سنی می تواند بسیار سنگین‌ و سهمگین‌تر از قبل باشد.

پیش بینی ها حاکی از این است که موج چهارم کرونا در ایران در اسفندماه به شکل گسترده ای شروع می شود که با توجه به شرایط شیوع نوع جهش یافته انگلیسی در کشور، موج تازه بیماری کرونا می تواند بسیار خطرناک تر و سریع تر اتفاق بیفتد زیرا بر اساس یافته های محققان، خطر انتشار این ویروس حدود ۱۰ برابر و میزان مرگ و میر آن سه برابر بیشتر از نمونه های قبلی ویروس کرونا است.

آغاز واکسیناسیون کرونا نباید مردم را نسبت به ریشه کنی سریع این ویروس خوش‌بین سازد زیرا باید در نظر داشت که حتی اگر در همین لحظه نیز به اندازه کل جمعیت کشور، واکسن وارد شود، حداقل ۶ ماه اثربخشی فرآیند واکسیناسیون طول خواهد کشید، زیرا اغلب واکسن ها باید طی ۲ مرحله و به فاصله معمولا یک ماه تزریق شود؛ همچنین بین ۲ تا سه ماه بعد نیز زمان اثربخشی واکسن ها است بنابراین اینکه فکر کنیم شروع واکسیناسیون سراسری، بلافاصله می تواند مانع از موج تازه بیماری کرونا شود، تصوری اشتباه است.

بحث تعطیلات نوروزی، شلوغ شدن مراکز خرید و بازارها، افزایش دورهمی ها و مسافرت های نوروزی از عوامل است که می تواند موج چهارم کرونا را شتاب ببخشد به همین علت باید قبل از اینکه آمار مرگ های روزانه کرونا به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند، محدودیت های کرونایی تشدید شود و نظارت جدی تری بر رعایت پروتکل های بهداشتی صورت بگیرد.

متاسفانه بسیاری از شهروندان کرونا را فراموش کرده و نوعی عادی انگاری نسبت به این بیماری در سطح جامع بوجود آمده که بسیار خطرناک است، در حال حاضر مشکل عدم رعایت فاصله اجتماعی در سطح جامعه وجود دارد و افراد تصور می‌کنند همین که ماسک بزنند می توانند در مراکز تجمع و شلوغ و دورهمی ها  حاضر شوند و این درحالی است که کارایی ماسک زمانی به حد مطلوب می رسد که رعایت فاصله اجتماعی هم حفظ شود.

گشت و گذاری در سطح شهر به ویژه بازار و مراکز خرید می توان مشاهده کرد که بسیاری از شهروندان هم اکنون خریدهای نوروزی را شروع کرده و بی توجه به خطرات کرونا،  ساعت‌ها در بازار تردد و اقدام به خرید می کنند که شماری از آنها حتی از ماسک نیز استفاده نمی کنند.

بدون شک اگر این بی توجهی و غفلت ادامه داشته باشد، احتمالا به زودی گرفتار موج چهارم کرونا خواهیم شد، موجی که می‌تواند خسارات بیشتری برای استان به دنبال داشته باشد.

 بستری شدگان کرونایی در آذربایجان غربی ۱.۵ برابر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: در حالی که اوایل بهمن امسال، تعداد بستری شدگان کرونایی در استان حدود ۳۵۰ نفر بود، طبق آخرین برآورد، بستری شدگان سندرم حاد تنفسی نزدیک به ۱.۵ برابر شده و به حدود ۵۰۰ نفر  رسید.

دکتر جواد آقازاده افزود: از کل ۴۹۴ نفر بستری شده سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی، ۲۸۳ نفر مشکوک و ۲۱۱ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۳۲ نفر در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های آذربایجان غربی بستری بوده و ۳۰ نفر نیز به ونتیلاتور متصل هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به ابتلای ۳۷۷ نفر، بستری شدن حدود ۸۰ نفر و فوت یک تن طی ۲۴ ساعت گذشته در استان اظهار کرد: با احتساب آمار امروز، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در استان به سه هزار و ۵۸۹ نفر رسید.

دکتر آقازاده اضافه کرد: در طول هفته های اخیر با کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان رو به رو هستیم که می تواند یک زنگ خطر جدی و پیش درآمد بروز موج چهارم کرونا در این استان باشد.

وی گفت: بررسی آمار تعداد بیماران سرپایی و بیماران بستری در بخش های کرونایی بیمارستان های استان حاکی از وقوع روند صعودی آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که هشداری جدی در مورد شیوع موج جدید است.

وی ساده انگاری در رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط عموم مردم، برگزاری اجتماعات و شرکت در مراسم شادی و عزا، کم شدن توجه عمومی به استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله فیزیکی با دیگران را از مهمترین عوامل تشدید کننده بیماری دانست.

محدودیت‌های کرونایی به آذربایجان‌غربی برمی‌گردد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اوج گیری شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های جدید در این استان اجرا می‌شود.

علی مصطفوی افزود: طبق آخرین برآوردها، وضعیت کرونایی هفت شهرستان در استان نارنجی، ۲ شهرستان آبی و هشت شهرستان زرد شده است.

وی اظهار داشت: در این برآورد صورت گرفته، شهرستان های ارومیه، خوی، میاندوآب، نقده، ماکو، اشنویه و شوط نارنجی شده است و شهرستان های ماکو و شوط به جمع پنج شهرستان نارنجی آذربایجان غربی طی روزهای گذشته اضافه شده که نشانه وضعیت رو به وخامت اوضاع در این مناطق شمالی استان دارد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: همچنان وضعیت شهرستان های پلدشت و چالدران در شمال استان همچنان آبی بوده که امیدواریم با رعایت پروتکل ها در این ۲ شهرستان، شاهد حرکت آنها به سمت زرد نباشیم.

مصطفوی اظهار کرد: طبق آخرین برآوردها شهرستان‌های مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، شاهین دژ، بوکان، چایپاره و سلماس نیز وضعیت زرد دارند.

وی در رابطه با محدودیت‌های جدید اعمال شده اضافه کرد: در شهر ارومیه به عنوان پرجمعیت ترین شهر استان وضعیت به رنگ نارنجی درآمده که در همین راستا محدودیت‌هایی از جمله دورکاری ۵۰ درصد کارکنان، تعطیلی مشاغل گروه‌های سه و چهار، تعطیلی مراسم‌ آیینی و مذهبی، مساجد و نیز ممنوعیت ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی ارومیه به سایر شهرها و پلاک غیر بومی به ارومیه اعمال می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار داشت: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نسبت به اجرای محدودیت‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله فعالیت صنوف، دورکاری ادارات و تردد خودروها، متناسب با وضعیت شهرها اقدام کنند.

شهروندان قبل از اعمال محدودیت، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

عادی انگاری و سهل انگاری شهروندان انتقاد امام جمعه مهاباد را نیز در پی داشت به طوری که وی در خطبه های نماز جمعه این هفته این شهرستان خواستار رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم شد. 

امام جمعه مهاباد با اشاره به شیوع دوباره کرونا در منطقه اظهار داشت: شهروندان قبل از اعمال محدودیت اجتماعی و فشار بر روی جامعه خود باید برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی پیش قدم شوند.

ماموستا عبدالسلام امامی در خطبه‌های نمازجمعه مهاباد افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک با توجه به همه‌گیری بیماری ویروسی کرونا و آمار افزایشی و نگران کننده مبتلایان یک ضرورت است که از سوی همگان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حدود یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشور ما گذشته، اضافه کرد: افزایش آمار مبتلایان موجب اعمال محدودیت‌های اجتماعی خواهد شد که فشارهای اقتصادی و روانی زیادی به شهروندان خواهند آورد، از این رو اقدام‌های پیشگیرانه امری ضروری و شرعی برای مقابله با این ویروس است.

 امام جمعه مهاباد با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی از لحاظ مرگ و میر ناشی از کرونا در جمع پنج استان اول کشور قرار دارد، گفت: برای جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت نمازگراران ۲ خطبه آینده نماز جمعه مهاباد تعطیل خواهد شد.

نگرانی مردم نسبت به کرونا کم نشود

فرماندار اشنویه اظهار داشت: رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک که ناشی از کاهش نگرانی مردم و عادی انگاری در جامعه است موجب شده تا وضعیت این شهرستان به نارنجی تغییر پیدا کند.

عبدالسلام مام‌عزیزی با بیان اینکه این عادی انگاری زنگ خطری برای اوج گرفتن دوباره کرونا در این شهرستان است اظهار داشت: عادی انگاری ویروس کرونا، خطر مهلک و بزرگی برای سلامت مردم است در حالی که با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی باید رعایت اصول و دستورالعمل های بهداشتی دوچندان شود.

وی با اظهار نگرانی در مورد کاهش استفاده از ماسک در بین شهروندان گفت: در واقع این امر یعنی زنگ خطر و هشدار برای کل جامعه که در صورت ادامه روند و رفتار فعلی شهروندان، بار دیگر شاهد گسترش شیوع و انتشار این ویروس در سطح جامعه خواهیم بود.

فرماندار اشنویه با بیان اینکه اولین فاز واکسیناسیون کرونا در این شهرستان روز شنبه هفته آینده آغاز می‌شود و فازهای بعدی نیز با اولویت کادر درمان طی ماه اسفند اجرا می‌شود اضافه کرد: در اجرای فاز نخست پیش بینی شده است ۱۰ نفر از کادر بخش آی‌سی‌یو بیمارستان این شهرستان واکسینه ‌شوند.

مام عزیزی ادامه داد:  از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون ‌هزار و ۴۹۵ مورد مبتلا به کووید-۱۹ در این شهرستان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ روز گذشته نیز ۷۴ نفر به تعداد مبتلایان افزوده شده و یک نفر نیز فوت کرده ‌است بیان کرد: هم‌اکنون ۶ نفر در بیمارستان بستری هستند که از این تعداد چهار نفر در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند.

مام‌عزیزی افزود: محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان متناسب با وضعیت نارنجی اجرا می‌شود و محدودیت‌های تردد بین شهری، ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی در تالارها و نماز جمعه در مساجد ابلاغ شده و دورکاری کارکنان نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به هشدارهای کادر درمانی مبنی بر عدم رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع و مراسم‌ خانوادگی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در این شهرستان است.

طی سه هفته گذشته، ۱۲ شهرستان آذربایجان غربی وضعیت آبی داشت که با بی توجهی مردم به رعایت موارد بهداشتی، این روند به سمت وضع بدتر سوق یافته است.

آذربایجان‌غربی ۱۷ شهرستان و ۴۸ شهر دارد؛ تاکنون نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha