مدیرعامل ایرنا: برخی رسانه‌ها در دام تحریف افتاده‌اند

تهران- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با اشاره به سیره امام خمینی (ره) درباره رسانه ها و مطبوعات گفت: حضرت امام(ره) نسبت به تحریف حساسیت داشتند ولی امروز برخی رسانه‌ها در دام تحریف افتاده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا محمدرضا نوروزپور روز چهارشنبه در کارگاه رسانه و مطبوعات اجلاس تبیین اندیشه های امام خمینی (ره) که به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار داشت: صحبت درباره نظرات امام(ره) پیرامون رسانه یک مساله سهل و ممتنع است. یعنی ساعت ها می توان در این زمینه صحبت کرد ولی غور کردن در عمق مطالب امام(ره) کار ساده ای نیست. امام(ره) یک شخصیت چندساحتی و چند بعدی بود که درباره همه مسائل سیاسی، اجتماعی، رسانه ای و علمی صاحبنظر بود. 
وی با اشاره به ارتباط امام(ره) با رسانه ها در فرانسه برای رسانیدن صدای انقلاب به تمام جهان گفت: در دوره ای که امام(ره) به پاریس رفتند، بعد از توزیع اعلامیه ها یکی از مهمترین رسانه های امام نوارهای کاست ایشان بود. 
نوروزپور ادامه داد: همانگونه که امام(ره) انتقاد را حق مسلم رسانه ها می دانستند و بر آزادی بیان و انتقاد سازنده تاکید داشتند، در همان جا اشاره می کردند که رسانه ها حق تضعیف نهادها از جمله دولت را ندارند. مثلا اگر می گفتند انتقاد شود از طرف دیگر می گفتند نباید سایر قوا تضعیف شوند. 
وی افزود: امروز می بینیم مطبوعات هدف از نقد خود را قوه مجریه قرار داده اند درحالی که امام(ره) به دنبال آن بود که رسانه ها همه جانبه نگر باشند. یعنی توصیه ایشان به رسانه ها در نوع فعالیت شان فقط به نقد خلاصه نمی شد بلکه تاکید داشتند که رسانه ها باید از تحریف پرهیز کنند.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در استمرار روش و کلام امام(ره) به تحریف حساسیت دارند و معتقدند تحریف در رسانه ها نباید نسبت به واقعیت ها صورت گیرد در حالی که امروز برخی رسانه ها در دام تحریف افتاده اند و به طور ناخواسته با برخی جریان های خارج از چارچوب نظام همراه می شوند و با نادیده گرفتن دستاوردهای دولت برای نظام و مردم، به جای این که مردم را به نظام و انقلاب امیدوار کنند، مردم را ناامید می کنند. 
وی تاکید کرد: دولت ما امروز در بدترین شرایط اقتصادی کار می کند، البته کمبودهایی نیز وجود دارد ولی باید درنظر داشته باشیم که رسالت اصلی مطبوعات فقط نقد کردن نیست. 
مدیرعامل ایرنا افزود: امام(ره) نسبت به فساد مطبوعات و به ویژه نفوذ در رادیو و تلویزیون بسیار حساس بودند و صدا و سیما را یک دانشگاه می دانستند. امام(ره) رسانه را به دید مربی جامعه می دیدند و معتقد بودند اگر رسانه تربیت شود می تواند جامعه را نیز تربیت کند.

امام(ره) معتقد بود قلم و رسانه ها باید در تربیت بشر و تعالی کشور و ملت باشد. این تعالی گاهی از طریق نقد و گاهی از طریق تبیین به دست می آید. 

وی ادامه داد: امام(ره) به نقش رسانه ها در توسعه و پیشرفت کشور بسیار اهمیت می دادند و معتقد بودند که رسانه ها باید در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنند و لذا امام (ره) رسانه ها را در خدمت مستضعفین می دانست. 

به گزارش ایرنا اجلاس اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و در راستای تفاهمنامه‌ همکاری مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولیت حرم حضرت امام خمینی(ره) برگزار می شود و تا بعد از ظهر ادامه دارد. معرفی اندیشه‌های امام (ره) در چهار حوزه «رسانه و مطبوعات»، «فرهنگ عمومی»، «هنر و سینما» و «فضای مجازی» از محورهای موضوعی این اجلاس است. اجرایی‌شدن خط‌مشی امام در حوزه فرهنگ و هنر و تجدید میثاق معاونان، روسای سازمان‌ها و مدیران ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است.

مراسم اختتامیه این اجلاس به ‌صورت نیمه‌حضوری در حرم امام خمینی (ه) برگزار می‌شود و قرار است حجت الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره)، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ‌آن سخنرانی کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha