۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۲۶
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84233081
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده ایران در نشست سوچی: به توافق خوبی درباره سوریه دست یافتیم

مسکو - ایرنا - علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه پانزدهمین نشست کارشناسان ارشد روند آستانه در سوچی که عصر امروز به پایان رسید، گفت: در این نشست در مسایل مختلف سوریه به توافق خوبی بین اعضا رسیدیم که برای صلح و ثبات در این کشور موثر خواهد بود.

علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امورخارجه در امور ویژه سیاسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در جلسه سه جانبه که برای تنظیم بیانبه نهایی برگزار شد  اخرین تحولات سوریه بررسی شد و در مسائل مختلف اعم از میدانی،   تروریسم، انسان دوستانه و کمیته  قانون اساسی به توافق خوبی دست یافتیم.  

 وی گفت: در این بیانیه که در ۱۷ بند صادر شد در تمام مسائل سوریه به توافق رسیدیم.  

وی همچنین گفت: در دیدارهای دوجانبه ای که با هیات های روسیه، ترکیه، سوریه و سازمان ملل داشتیم به نتایج مناسب برای ادامه کار به توافق رسیدیم.

خاجی بر حمایت ایران از روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و ادامه کار کمیته قانون اساسی آن کشور تاکید کرد.

وی از توافق شرکت کنندگان بر سر بندهای بیانیه پایانی پانزدهمین اجلاس کارشناسان ارشد روند آستانه در سوچی روسیه خبر داد.

هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و به همراه کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، در حاشیه پانزدهمین نشست بین المللی کارشناسان ارشد کشورهای عضو روند آستانه در سوچی روسیه با هیات های سازمان ملل متحد، روسیه؛ ترکیه و سوریه در باره سوریه رایزنی و گفت و گو کرد.

علی اصغر خاجی  این دیدار، به طور مفصل در مورد فرآیند سیاسی سوریه با تاکید بر ضرورت تداوم کار کمیته قانون اساسی آن کشور رایزنی و تبادل نظر کردند.

وی با اشاره به نتایج سفر اخیر خود به دمشق و مذاکره با رییس جمهور و دیگر مقامات سوریه، بر حمایت ایران از روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تداوم کارکمیته قانون اساسی آن کشور تاکید کرد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران که از اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست سوچی بود در مورد این مذاکرات اظهار داشت: گفت و گوهای مفصل هیات ایرانی با نمایندگان ترکیه، روسیه و سازمان ملل از اولین ساعت نخستین روز این  نشست انجام شد.

 وی گفت: ایران، روسیه و ترکیه مصمم به تقویت همکاری ها در چارچوب روندآستانه در ایجاد و حفظ صلح و ثبات در روسیه هستند.  

تاکید ایران،  روسیه و ترکیه بر استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه

در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست آستانه در سوچی روسیه، ترکیه و ایران نسبت به تقویت شبه نظامیان در ادلب ابراز نگرانی و بر لزوم اجرای توافقات ادلب تاکید کردند.

به گزارش ایرنا در بیانیه  این نشست دو روزه که عصر امروز چهارشنبه صادر شد، روسیه، ترکیه و ایران تصرف و انتقال درآمدهای نفتی سوریه را محکوم و بر تعلق این منابع به دولت سوریه تاکید کردند.

در بیانیه مشترک سه کشور پس از پانزدهمین نشست بین المللی سوریه در چارچوب روند آستانه  مجدداً بر تعهد تزلزل ناپذیر خود در قبال حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور سازمان ملل تأکید کرده و خاطرنشان شد که همگان باید این اصول را  رعایت کرده و به انها احترام بگذارند".

روسیه، ترکیه، ایران همچنین ابراز عقیده کردند که درگیری سوریه هیچگونه راه حل نظامی ندارد و بر تعهد خود برای پیشبرد یک روند سیاسی دارای قابلیت حیاتی و طولانی مدت، که توسط خود سوری ها و با کمک سازمان ملل، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هدایت و اجرا شود، تأکید کردند.

همچنین مقرر شد کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هرگونه دخالت خارجی و تحمیل زمانی فعالیت کند.

روسیه، ترکیه و ایران خواستار توقف حملات اسرائیل به سوریه شده و این حملات را نقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت منطقه دانستند.

کشورهای ضامن آستانه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بحرانی انسانی در سوریه و تاثیر کرونا بر آن، هرگونه تحریم یکجانبه علیه این کشور را مردود دانستند.

مقرر شد که نشست آتی آستانه اواسط سال میلادی جاری در نورسلطان قراقستان برگزار شود.

پانزدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، از دیروز با دیدارهای دوجانبه و چندجانبه هیات های مختلف و جلسه عمومی آغاز شد و امروز چهارشنبه به صورت تخصصی با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه، سازمان ملل، دولت سوریه و گروه‌های معارض سوری، در منطقه آدلر شهر بندری سوچی روسیه ادامه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha