ارزیابی صحیح دانشجویان در گرو افزایش اختیارات دانشگاه‌ها 

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره نحوه پذیرش دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی گفت: نیاز است در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری میزان اختیارات دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان افزایش یابد تا دانشجویان به خوبی ارزیابی شوند.

احمد معتمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان دکتری اظهار داشت: در مقطع تحصیلات تکمیلی هرچه اختیارات دانشگاه ها برای مصاحبه و پذیرش کاهش پیدا کند، کیفیت علمی دانشجویان این مقطع کم می شود. این در حالی است که در تمام دنیا اختیارات دانشگاه ها در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار زیاد است و همین امر سبب بالارفتن سطح علمی دانشجویان این مقطع شده است.

وی تصریح کرد: در صورت افزایش اختیارات دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دانشجویان به خوبی ارزیابی می شوند و دانشگاه ها طبق ضابطه مصاحبه با دانشجویان را انجام می دهند و دانشجویانی با بالاترین قابلیت و کارایی را انتخاب می کنند.

معتمدی تصریح کرد: برگزاری کنکور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطلوب است اما در صورتی که اختیارات دانشگاه ها در انتخاب دانشجویان بیشتر از تاثیر نمره کنکور باشد.

رییس دانشگاه امیرکبیر همچنین در خصوص نحوه جذب دانشجویان مقطع کارشناسی از طریق کنکور سراسری اظهار داشت: کنکور سراسری برای دانشجویان مقطع کارشناسی سنجش مناسبی است و نیاز به تغییر اساسی ندارد.

به گزارش ایرنا، برخی دیگر از روسای دانشگاه های بزرگ نیز با دکتر معتمدی هم عقیده هستند و عنوان کرده اند که کیفیت علمی دانشجویان دکتری پایین آمده است.

جبارعلی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت یکی از این روسای دانشگاهی است که پیش تر در این خصوص به ایرنا گفته بود: در چند سال گذشته روند پذیرش دانشجوی دکتری منطقی نبوده و دانشگاه ها و دانشکده ها با مشکلاتی رو به رو هستند که باید برای رفع این مشکلات، روند و فرآیند جذب دانشجوی دکتری اصلاح شود.

به گفته رییس دانشگاه علم و صنعت، در آزمون دکتری درس های اختصاصی ارایه نمی شود و بسیاری از داوطلبان از شیوه های تست زنی و کلاس های کنکور دکتری استفاده می کنند. در حالی که دانش علمی کافی ندارند و تنها روش های تست زنی را آموزش دیده اند و در آزمون سراسری نمره خوبی می گیرند اما در مصاحبه نشان می دهند که پایه علمی خوبی ندارند.

ذاکری با بیان اینکه نیاز است سیستم پذیرش دانشجوی دکتری از حالت سراسری به دانشگاه ها واگذار شود، افزود: اساتید به دنبال این هستند که برای انجام پژوهش های خود بهترین نیروها را انتخاب کنند و در مصاحبه نیز نهایت تلاش خود را می کنند تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطلوب انتخاب شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha