جایزه خشت طلا؛ افتخاری جهانی بر قامت مدیریت شهری همدان

همدان- ایرنا- برندگان پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی در حالی روز گذشته در هفت محور معرفی شدند که در بخش گردشگری شهرداری همدان حایز رتبه نخست شد.

به گزارش ایرنا، در بخش گردشگری طرح محور تاریخی – فرهنگی شهرداری همدان مقام نخست را به دست آورد، طرح بازگشت باغ‌ها از مسکو روسیه دوم شد و طرح مجموعه فرهنگی رازی از تهران عنوان سوم را کسب کرد.

جایزه خشت طلایی تهران با ایجاد انگیزه و نیز حس رقابت در بین مدیران شهری باعث بروز و ظهور ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و تاثیرگذار در شهرهای مختلف کشور شده است.

روز گذشته و در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی به میزبانی تهران، شهردار همدان موفق به کسب رتبه نخست شد.

روز گذشته و در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی به میزبانی تهران، شهردار همدان موفق به کسب رتبه نخست شد.

مدیریت شهری همدان در این دوره و در جمع ۲۰۰ کلانشهر از ۵۸ کشور جهان به رقابت پرداخت و با رای حداکثری داوران در انتخاب نهایی توانست بالاتر از مسکو(پایتخت روسیه) و تهران جایزه تندیس جهانی خشت طلا را از آن خود کند.

پیاده راه همدان برازنده خشت طلا شد
در پنجمین دوره این رقابت‌ها طرح پیاده راه‌های شهر همدان (مبلمان شهری) به همت معاونت خدمات شهری شهرداری این شهر ارایه شد که با نظر مثبت و حداکثری شورای داوران مواجه شد.

طرح پیاده راه‌سازی خیابان‌های بوعلی، اکباتان و میدان مرکزی شهر همدان در دوره پنجم شورای اسلامی شهر کلید خورد و در سال ۹۵ – ۹۶ به بهره برداری رسید.

در پنجمین دوره این رقابت‌ها طرح پیاده راه‌های شهر همدان (مبلمان شهری) به همت معاونت خدمات شهری شهرداری این شهر ارایه شد که با نظر مثبت و حداکثری شورای داوران مواجه شد.

اجرای طرح‌های گسترده پیاده راه سازی، روح فضای شهری همدان را از اسارت دود و دم و صدای دلخراش عبور و مرور خودروها آزاد کرد و اکنون آرامش دلنوازی را در این مسیرها حکمفرما شده است.

پرونده عملیاتی شدن طرح پیاده راه بیش از یک دهه در راهروهای دوره‌های قبلی شورای شهر همدان خاک خورد و به اجماع نهایی برای اجرا نرسید، اما سرانجام با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با تصمیم قاطعانه مدیریت ارشد استان همدان و اعضای وقت شورای شهر و شهردار عملیاتی شد.

در واقع در سال ۸۳ در راستای بازنگری طرح تفصیلی شهر همدان، پیاده راه ‌سازی مصوب شد اما به دلیل نبود زیرساخت ‌ها به اجرا گذاشته نشد تا اینکه با حمایت استاندار همدان این طرح اجرایی شد.

رنج سال‌ها ترافیک کلافه کننده و شلوغی ناشی از سر و صدای خودروها در اطراف میدان مرکزی شهر همدان، روح و روان شهروندان را مخدوش کرده بود اما اینک با اجرای طرح پیاده راه میدان امام(ره)، خیابان بوعلی و خیابان اکباتان دیگر شاهد این شلوغی آزار دهنده نیستیم گویی آرامش به قلب قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر همدان بازگردانده شده است.

این خیابان، مسیر اصلی دسترسی به بازارها و کاروانسراهای قدیمی و تاریخی همدان است که در واقع قطب گردش تجاری و اقتصادی بازار شهر محسوب می شود به نحوی که اغلب مردم خریدهای روزانه زندگی خود را از این بازارهای متصل به هم انجام می‌دهند.

حالا مدیران شهری در تداوم پیاده راه سازی، اقدام به آرام‌سازی پرترددترین مسیر تفریحی و گردشگری شهر همدان کرده‌اند و مسیر عبوری خودروها در بلوار ارم را که همه روزه شاهد تردد پرتعداد شهروندان است، در قالب طرح آرام‌سازی محدود می‌کند.

این طرح الگویی برای سایر شهرهای کشور نیز شد و به نوعی مورد استقبال چشمگیر قرار گرفت.

خشت طلا در تقویم جهانی
جایزه جهانی خشت طلایی تهران، از سال ۱۳۹۳ به ابتکار مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و هم زمان با بزرگداشت روز جهانی شهرها در کلانشهر تهران شروع بکار کرد.

جایزه جهانی خشت طلایی تهران، از سال ۱۳۹۳ به ابتکار مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و هم زمان با بزرگداشت روز جهانی شهرها در کلان شهر تهران برگزار شروع بکار کرد.

این رویداد بین المللی در راستای هم افزایی مشارکت شهرها، برای دستیابی به توسعه شهری و ترویج تجارب موفق جهانی پایه گذاری شد.

در این راستا سازمان‌ها و سمن‌های بین المللی گوناگون با دبیرخانه جایزه همکاری کرده‌اند و در دوره‌های مختلف علاوه بر برگزاری رقابت و داوری آثار، با توجه به مقتضیات و ضرورت‌های جهانی جاری در زمان، دبیرخانه رویداد برنامه‌های جانبی با موضوعاتی خاص را در دستور کار قرار می‌دهد.

نخستین دوره این جایزه سال ۹۳ در حوزه «مدیریت شهری» در مقیاس ملی و با تأکید بر پروژه‌های عمرانی شهر تهران و تقدیر از سه پروژه برگزار شد و مهمانان و اندیشمندان حوزه شهری، در نشستی تخصصی، پیرامون موضوع «توسعه شهری» به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دومین دوره نیز با تاکید بر موضوع «جهان-محلی» در ۸ محور برگزار شد و در این رقابت ۳۳۰ طرح شهری از سراسر جهان، توسط داوران ارزیابی و به ۲۴ پروژه منتخب، جوایزی اهدا شد. در این دوره نشست‌های تخصصی نیز با حضور اندیشمندان بین المللی در دو موضوع «جهان-محلی» و «خواهر خوانده‌های شهری» برگزار شد.

سومین دوره این جایزه در سال ۹۴ و با همکاری گسترده‌تر در ابعاد بین المللی در ۷ محور برنامه‌ریزی شد که با انجام فرایند داوری و بررسی بیش از ۴۰۰ طرح، با نظر هیات داوران از ۲۴ طرح تقدیر شد.

در این دوره، دو نشست تخصصی با حضور اساتید دانشگاه و حرفه مندان در موضوعات «شهر هوشمند و تاب آوری» تشکیل شد و برگزاری دوره چهارم، با توجه به تغییرات مدیریتی کلان صورت پذیرفته، برای دو سال به تعویق افتاد.

چهارمین دوره جایزه در سال گذشته و با شعار «شهرهای هوشمند، تاب آور و زیست پذیر برای همه» در ۷ محور تخصصی تعریف و با ارزیابی ۲۸۹ طرح ثبت نام شده، به انجام رسید.

هم زمان با چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران، از نماد شهرهای دوست و خواهرخوانده تهران با هدف گسترش تعامل، هم‌زیستی و صلح جهانی، در برج میلاد تهران نیز رونمایی شد.

اما برگزاری پنجمین دوره جایزه امسال با شعار «شهرهای سالم؛ اقدامات محلی، اثرات جهانی» در ۷ محور برنامه‌ریزی شد.

 با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، این رویداد با همراهی اندیشمندان سراسر دنیا و به صورت برخط برگزار شد و تبادل نظر در نشست‌های تخصصی پیرامون موضوع پاندمیک شهری بود.امسال همزمان با پنجمین دوره، جایزه خشت طلایی شهرداری تهران برای نخستین بار وارد تقویم بین‌المللی شد.
 
اهداف پنجمین دوره جایزه خشت طلایی
پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران تلاش کرد تا با بررسی و مطالعه پروژه‌های کوچک و بزرگ مقیاس اجرا شده در دوره پاندمی شهری طی ۶ ماه گذشته و ارزیابی راه‌حل‌های مدیران شهری برای حفظ سلامت شهروندی در شهرها بتواند سناریوهای ممکن و بومی موثر بر روندهای موفق را به کمک مشارکت هیات علمی و تجربه مدیران شهری، استخراج و تبیین کند.

پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران با تاکید بر حوزه صلح و سلامت، در محورهای هفتگانه شامل معماری، شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه پایدار، تابآوری و زیستپذیری شهری، توسعه زیرساختها، حمل و نقل عمومی و خدمات شهری، مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر،  نوآوری، فن آوری و شهر هوشمند، اقتصاد شهری، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و حکمروایی محلی، برنامه ریزی و مدیریت شهری برگزار شد.

ملاک‌های داوری و ارزیابی جایزه جهانی نیز برپایه فراگیری و دسترسی، پایداری و تاب آوری، زیست پذیری، خلاقیت و نوآوری، بهره ور، تکرارپذیری، ضرورت و اهمیت، جهان اندیشی و جهان گرایی، درون زایی و محلی گرایی، شفافیت، مشارکت پذیری، مستندسازی و ارائه تجارب بود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha