۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹
کد خبر: 84200644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران در ایتالیا ، جنگ قدرت نگران کننده شده است

تهران- ایرنا- همزمان با استعفای نخست وزیر ایتالیا، بحران سیاسی این کشور در میانه همه‌گیری کرونا و شرایط بد اقتصادی ناشی از آن، نگرانی‌ها در خصوص جنگ قدرت و مختل شدن برنامه بهبود اقتصادی دولت را افزایش داده‌ است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا روز گذشته (7 بهمن) به منظور به حداکثر رساندن احتمال سپرده شدن ریاست دولت جدید در این کشور با او، از مقام خود کناره گیری کرد.

این بحران در ایتالیا در حالی رقم خورده که این کشور در تلاش برای برون رفت از همه گیری و رکود است و قرار است بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو از صندوق احیای اروپا وجوهات مالی دریافت کند.

به گزارش تارنمای خبری گاردین، ایتالیایی ها در تلاش برای درک استعفای «جوزپه کنته» از مقام نخست وزیری و در نتیجه بلاتکلیفی های سیاسی هستند.

بحران سیاسی در ایتالیا در میانه همه گیری ویروس کرونا به بلاتکلیفی ها دامن زده و این نگرانی را ایجاد کرده که جنگ قدرت در قلب دولت برنامه بهبود اقتصادی آن را مختل کند.

کنته پس از هفته ها درگیری با «ماتئو رنتسی» نخست وزیر پیشین از مقام خود کناره گیری کرد. رنتسی بر سر نحوه مدیریت کرونا توسط دولت و بودجه ۲۰۹ میلیارد یورویی (۱۸۵ میلیارد پوند) که ایتالیا قرار است از برنامه بهبود اقتصادی اتحادیه اروپا دریافت کند، حزب کوچک خود «ایتالیا ویوا» را از ائتلاف حاکم خارج کرد.

گاردین  نوشت: ایتالیایی ها در میانه شرایط دشوار اقتصادی به ویژه پس از همه گیری کرونا که روزانه جان صدها نفر را می گیرد در تلاش برای درک بحران موجود هستند. این کشور دیروز سه شنبه از جان باختن ۵۴۱ نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ خبر داد، در حالیکه آمار جانباختگان کرونایی کشور روز یکشنبه ۴۲۰ مورد گزارش شده بود. اکنون تعداد موارد مبتلا از هشت هزار و ۵۶۱ نفر در روز به ۱۰ هزار و ۵۹۳ نفر رسیده است.

در پی استعفای کنته، «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه کشور و یکی از رهبران جنبش پنج ستاره پوپولیست (M۵S)، بزرگترین حزب پارلمان، نسبت به شرایط دشوار کشور در مقابله با کرونا هشدار داد. ایتالیا نخستین کشوری بود که در پی آغاز همه گیری ویروس کرونا در سال گذشته متحمل مشقت های فراوانی شده است. مناطقی از کشور همچنان در قرنطینه قرار دارند و برنامه واکسیناسیون به کندی پیش می رود؛ مشکلی که دولت علت آن را تاخیر در تحویل واکسن شرکت داروسازی «فایزر» می داند.

از سوی دیگر همه احزاب حاکم خواهان جلوگیری از برگزاری انتخابات زود هنگام هستند که طبق نظرسنجی ها قدرت را به اپوزیسیون راست میانه متعلق به «سیلویو برلوسکونی» نخست وزیر میلیاردر پیشین و حزب راست افراطی «ماتئو سالوینی» (Matteo Salvini) معاون نخست وزیر می دهد.

«روبرتو د آلیمونته» (Roberto D’Alimonte) استاد سیاست دانشگاه لوئیس رم در این خصوص گفت: من تصور می کنم که شرکای اروپایی ما بسیار نگران بی ثباتی در ایتالیا هستند. اما ما به زودی شاهد دولت جدیدی خواهیم بود که کم و بیش مانند دولت گذشته خواهد بود و تغییر چندانی به وقوع نمی پیوندد.

به گزارش خبرگزاری آنسا ایتالیا، «کاردینال گوالتیرو باستی» (Gualtiero Bassetti) رئیس کنفرانس اسقف های ایتالیا در میانه بحران کنونی در کشور تاکید کرد که مردم باید در اولویت باشند. وی دیروز در اظهاراتی ضمن ابراز نگرانی نسبت به بحران سیاسی کنونی در کشور، از سیاستمداران خواست شرایط مردم را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه کلیسا طرف هیچ حزب و یا شخص خاصی نیست از طبقه سیاسی خواست در خدمت شهروندان، مردان و زنانی باشد که بی گلایه  در حال کار هستند و به همین دلیل پیدا کردن یک راه حل باید با هدف برطرف کردن مشکلات آنها باشد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha