کتابخانه مرکزی نیاز ضروری کلانشهر کرمانشاه
ساختمان در دست احداث کتابخانه مرکزی کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه سال ۸۶ تصویب و همان سال عملیات اجرایی آن در زمینی که شهرداری در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گذاشت، شروع شد اما با گذشت ۱۳ سال، این پروژه فرهنگی هنوز به پایان نرسیده و نهمین کلانشهر ایران همچنان کتابخانه مرکزی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شهرداری کرمانشاه در سال ۸۶ زمینی با متراژ حدود ۱۵ هزار مترمربع در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قرار داد تا در آن ساختمانی هفت طبقه بسازد و به عنوان کتابخانه مرکزی شهر کرمانشاه به بهره‌برداری برسد اما کمبود اعتبار موجب شد که ۲ طبقه از آن حذف و روند ساخت این پروژه در ۱۱ هزار مترمربع زیربنا و در پنج طبقه ادامه یابد.

کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

از این میزان جمعیت استان، بیش از یک میلیون نفر در کلانشهر کرمانشاه سکونت دارند که براساس گفته‌ فرماندار شهرستان کرمانشاه، کتابخانه‌های این شهر جوابگوی جمعیت یک میلیونی آن نیست و از این رو کتابخانه مرکزی یکی از نیازهای ضروری این کلانشهر است.

اختصاص بودجه کافی برای اتمام پروژه ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه یکی از مطالبات به حق مردم استان در راستای توسعه و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی استان است و می‌طلبد که مسوولان ملی و استانی با اختصاص به موقع بودجه موردنیاز این پروژه به اتمام هرچه سریعتر آن کمک کنند.

مظلومیت بخش فرهنگ را در همین پروژه که ساخت آن ۱۳ سال به درازا کشیده می‌توان به عینه دید و از نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود بودجه موردنیاز تکمیل این پروژه را تامین کنند تا بیش از این شاهد فرسودگی اسکلت ساختمان این پروژه فرهنگی نباشیم.

نهاد کتابخانه‌های عمومی نقش موثری در ترویج، تقویت و ارتقا سطح فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور دارد و باید زیرساخت‌های مناسب از جمله کتابخانه را برای کمک به انجام این وظیفه و رسالت خطیر در اختیار این نهاد قرار داد.

آخرین وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه را با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در میان گذاشتیم تا در مورد پیشرفت فیزیکی، بودجه موردنیاز و لزوم بهره برداری از این پروژه مهم فرهنگی توضیح دهد.

پیشرفت ۶۰ درصدی کتابخانه مرکزی 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه عملیات ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه با حمایت‌های استانداری و فرماندار کرمانشاه اکنون با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد، گفت: ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه از سال ۱۳۸۶ آغاز و تا سال ۹۰ ادامه داشت و پس از آن به دلیل نبود اعتبار متوقف شد اما با پیگیری‌های فراوان کارهای اجرایی آن ادامه یافت.

«معصومه حسنی‌خونسار» با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی در شهر کرمانشاه در زمینی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع و در پنج طبقه ساخته می شود، افزود: تاکنون برای ساخت این کتابخانه پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و برای اتمام ساختمان آن به ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

او گفت: با پیگیری‌های استانداری و فرماندار کرمانشاه امسال حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی برای پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه در نظر گرفته شده که هنوز تخصیص داده نشده است.

وی همچنین توضیح داد که نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز ۲ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات کتابخانه مرکزی کرمانشاه اختصاص داده است.

حسنی‌خونسار، اضافه کرد که در صورت تامین اعتبار می توانیم کتابخانه را در همان هفت طبقه‌ای که قبلا مصوب شده بود بسازیم اما به دلیل نبود اعتبار فعلا در پنج طبقه ساخته می‌شود.

او از همکاری و همراهی فرماندار کرمانشاه برای ادامه روند ساخت این پروژه قدردانی کرد و افزود: برای بهره برداری از این پروژه نیازمند حمایت و همکاری بیشتر مجموعه استانداری، فرمانداری و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی داریم.

وی همچنین خواستار کمک هرچه بیشتر برای تکمیل ساختمان و تجهیز این کتابخانه شد و آن را یکی از نیازهای ضروری کلانشهر کرمانشاه دانست و گفت: کرمانشاه با یک میلیون نفر جمعیت فاقد کتابخانه مرکزی در شان و جایگاه مردم فرهنگی مرکز استان است.  

۱۰۶ کتابخانه در استان دایر است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در ادامه مجموع زیربنای کتابخانه‌های استان کرمانشاه را اکنون حدود ۴۳ هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید به ازای هر ۱۰۰ نفر هشت مترمربع فضای کتابخانه‌ای داشته باشیم که الان در استان این سرانه زیر سه مترمربع است.

به گفته حسنی خونسار، با ساخته شدن کتابخانه مرکزی کرمانشاه با ۱۱ هزار مترمربع زیربنای سرانه استان به بالای چهار مترمربع می‌رسد.

او تعداد کتابخانه‌های استان را اکنون ۱۰۶ باب اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۸۸ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه نیز مشارکتی است.

وی با بیان اینکه اکنون یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۲۲۷ نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها موجود است، گفت: تعداد اعضای این کتابخانه ها را ۷۲ هزار نفر اعلام کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، کمبود فضا را یکی از مشکلات فعلی این اداره کل دانست و گفت: کتابخانه مرکزی می‌تواند بخش زیادی از کمبود فضا را در شهر کرمانشاه جبران کند که امیدواریم در سال آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه بزرگ فرهنگی در استان باشیم.

حسنی‌خونسار؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

کتابخانه‌های کرمانشاه جوابگوی جمعیت یک میلیونی آن نیست

فرماندار کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به میانگین کشوری فضای کتابخانه‌ای به ازای هر ۱۰۰ نفر سه متر مربع گفت: این میزان در شهر کرمانشاه برای هر ۱۰۰ نفر یک متر و ۶۳ سانتی متر است که اصلا جوابگوی جمعیت یک میلیونی آن نیست.

«فضل‌الله رنجبر»، زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه را حدود ۱۸ هزار متر مربع اعلام کرد و افزود: ۱۶ هزار و ۲۱۸ متر آن دولتی و هزار و ۴۹۵ متر مربع نیز از محل مشارکت احداث شده که با توجه به میانگین سه متری فضای کتابخانه‌های کشور بسیار عقب هستیم.

وی با اشاره به روند ساخت و ساز کتابخانه مرکزی شهر کرمانشاه با ۱۱ هزار مترمربع زیربنا، گفت: برای تعیین تکلیف و جذب اعتبارات ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه باید از همه ظرفیت ها مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و دیگر نهادها برای بهره‌برداری رسیدن آن کمک بگیریم تا این میزان عقب ماندگی را جبران کنیم.

رییس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرمانشاه در ادامه، واگذاری کتابخانه مرکزی شهر کرمانشاه به بخش خصوصی بدون مصوبه انجمن کتابخانه های عمومی را خلاف قانون دانست.

رنجبر با اشاره به سند چشم انداز ۱۴۰۴ کشور که در آن به میزان هر ۱۰۰ نفر هشت متر مربع فضای کتابخانه‌ای ترسیم شده است، گفت: برای رسیدن به افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ ابتدا باید اطلاعات از وضعیت کتابخانه‌های موجود در شهرها و روستاهای شهرستان گردآوری شود و سپس برای افزایش آنها برنامه های دقیق و مدونی فارغ از داشتن یا نداشتن اعتبارات تدوین کنیم و سپس در راستای جذب اعتبار و افزایش مطالبات کتابخانه ای در سطح کشور و استانداری تلاش کنیم.

گزارش از فرزاد نویدی

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها