طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به تصویب نهایی رسید

مشهد- ایرنا- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد در شرق خراسان رضوی در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور به تصویب نهایی رسید.

محمد رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تصویب و نهایی شدن این طرح بعد از گذشت ۱۰ سال در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور یکی از مهمترین مطالبات مردم مرزنشین این منطقه بود که با همت مسوولان استانی و کشوری محقق شد.

او اضافه کرد: در این طرح ۶۲۷ هکتار از مجموع هشت هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در قالب مرحله نخست به تصویب رسید.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن و آغاز عملیات ساخت و ساز مرحله یک منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، این منطقه به یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی در شرق کشور تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد گفت: در مرحله نخست این طرح، زمین پس از آماده سازی به متقاضیان واگذار خواهد شد که بخشهایی همچون صنایع خرد و کوچک، اداری و خدماتی و قسمت های مختلف مورد نیاز راه اندازی خواهد شد. 

رستمی  افزود: حجم کل سرمایه گذاری در هشت هزار و ۷۰۰ هکتار زمین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزون بر ۲۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده که در مرحله نخست این طرح بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در چهار مرحله پیش بینی شده که با نهایی شدن آن در مجموع ۴۱ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد و در مرحله نخست آن زمینه اشتغال پنج هزار نفر فراهم خواهد شد که نقش به سزایی در تامین معیشت خانواده های مرزنشین دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد گفت: سالانه افزون بر یک و نیم میلیون تن انواع کالا به ارزش سه میلیارد دلار به کشور افغانستان و بازارهای هدف آن از سوی این کانون اقتصادی صادر می شود که نقش مهمی در اقتصاد استان خراسان رضوی و کشور ایفا می کند.

رستمی افزود: یکی از نقاط مثبت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نزدیک بودن آن به شهر هرات افغانستان به عنوان دومین بازار اقتصادی این کشور است که ۱۲۰ کیلومتر با دوغارون فاصله دارد.

وی ادامه داد: بستر مناسبی برای رونق و آبادانی در این منطقه اقتصادی فراهم شده که در این زمینه باید از ظرفیت های بخش خصوصی و سرمایه گذاران استفاده کرد.

طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد پیش از این به تایید شورای پژوهشی دبیرخانه عالی مناطق ویژه و اقتصادی کشور رسیده بود.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

دوغارون مهمترین مرز صادراتی ایران و مهمترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج به ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود همچنین یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب و کریدور حمل و نقل اروپا، قفقاز، آسیا، کریدور ۱۶ هزار کیلومتری جاده ابریشم و بزرگراه آسیایی است.

گمرک دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شوند.

تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha