تولیت آستان قدس رضوی: به عمق بخشی معارف ‌اسلامی کم توجهی شده است

مشهد- ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: عمق ‌بخشی به معارف اسلام و اهل‌ بیت (ع) کمتر موردتوجه قرار گرفته و بیشتر به شعارها و هیجانات توجه کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌ احمد مروی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از سامانه آموزشی تعاملی عالم آل محمد (ص) در مشهد با اشاره به تهاجم گسترده فرهنگی دشمن با استفاده از ابزار نوین، فعالیت در مسیر تربیت نسل جوان را یکی از ضروریات امروز جامعه دانست و افزود: با توسعه امکانات و ابزار ارتباطی دیگر هیچ مرزی وجود ندارد، این موضوع می‌تواند یک تهدید یا با عملکرد صحیح یک فرصت برای نشر معارف اسلامی باشد.
وی ادامه داد: آستان قدس رضوی وظیفه خود می‌داند به میزان توان و امکانات در حوزه نشر معارف اسلامی و افزایش معرفت و آشنایی جوانان با اسلام به‌ عنوان دین سعادت ‌بخش و حیات آفرین، تلاش کند.
تولیت آستان قدس رضوی، نشر و تعمیق معارف اسلامی و اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع) را یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های این آستان مقدس دانست و به جوانان فعال فرهنگی توصیه کرد از تمام ابزارها از جمله فرصتی که ابزارهای نوین در اختیار بشر قرار داده‌ است در جهت تربیت نسل جوان و توسعه اخلاق و آموزه‌های اسلامی استفاده کنند.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به عمق بخشی معارف اسلامی، بر اهمیت تعمیق معرفت دینی در جامعه به‌ ویژه نسل جوان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌ مروی با بیان اینکه جوانان برای عبور از لغزشگاه‌ها و دسیسه‌های شیطانی باید به عمق معرفتی و معنوی قوی مجهز باشند، گفت: در اوایل انقلاب برخی جوانان مسلمان، متدین و انقلابی به دلیل عدم برخورداری از پشتوانه قوی معرفتی جذب گروه‌های انحرافی همچون منافقین شدند و در نهایت علمای بزرگ و مردم بیگاه را به شهادت رساندند که این امر اهمیت تقویت پشتوانه معرفتی و عمق ‌بخشی معارف دینی را نشان می‌دهد.
وی با توصیه به خودسازی و عمق ‌بخشی معارف دینی افزود: اگر احساسات باشد اما عمق معرفتی و دینی نباشد، شیادهایی که در مسیر قرار گرفته‌اند جوانان را منحرف می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی باید به تأثیری گذاری و اصلاح جامعه منتهی شود، ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی و ارتباطات فردبه‌فرد باید به یک حرکت اجتماعی و عمومی تبدیل شود، نهضت عظیم پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز از تربیت افراد شروع و به یک حرکت اجتماعی عمومی ختم شد.
وی از جوانان فعال فرهنگی خواست با پرورش و تقویت قوه اراده، هدف خود را ایجاد یک تحول اجتماعی در ایران و سپس کل جهان قرار دهند و با اشاره به تبلیغات گسترده سوء و تلاش برای نفوذ فرهنگی استکبار و صهیونیسم در کشورهای مختلف گفت: چرا باید جریانات باطل بتوانند در کشورهای اسلامی نفوذ و حتی خود را مقبول جلوه دهند و به فرهنگ و اعتقادات آن جامعه ضربه بزنند؟ جریان حق باید در این مسیر فعالیت کند و سخن اهل‌بیت (ع) را به گوش جوامع برساند.

حجت‌الاسلام‌ مروی حفظ ارتباط با حرم مطهر رضوی و برنامه‌ریزی برای زائران جوان و نوجوان را یکی دیگر از رسالت‌های مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی دانست و افزود: پیش از ورود ویروس کرونا و در شرایط عادی، حرم مطهر رضوی سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر داشت و مؤسسه جوانان باید برای این زائران برنامه‌ریزی نموده و علاوه بر این برای خانواده کارکنان رضوی نیز برنامه داشته باشد.
وی تربیت دینی بر اساس آموزه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب را راهبرد فعالیت‌های مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی معرفی کرد و ادامه داد: افق فعالیت‌های فرهنگی را باید جهانی دید اما کار را باید از خانه خود شروع کنیم، مشهد و حرم مطهر رضوی باید اولویت فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه جوانان باشد.

مدیر عامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی هم در خصوص سامانه جامع آموزشی تعاملی عالم آل محمد (ص) گفت: فعالان فرهنگی و اجتماعی و مدیران تشکل‌ها به عنوان سرشبکه‌های عملیات فرهنگی در این آموزش سرفصل‎هایی همچون مدیریت تشکل، کادرسازی در گام دوم انقلاب، نگاه تمدنی در عرصه فرهنگی، خودسازی و جامعه‌سازی، برنامه‌ریزی فرهنگی آتش به اختیار را به صورت نیمه آنلاین پشت سرخواهند گذاشت.

مجتبی مختاری افزود: از جذابیت‌ها و مزایای این سامانه می‎توان به جامعیت مخاطب، محتوا و استادان، ‌استفاده هم‌زمان بستر سایت و اپلیکیشن اندروید، طراحی مرحله ‌به‌ مرحله و ایجاد فضای رقابتی بین شرکت‎کنندگان، پاسخ‌گویی مداوم به پرسش‌های فنی و رفع ایرادها در بخش گفت‌وگو با ادمین و هم‌چنین، پاسخ‌گویی محتوایی در کنار تدریس‌ها به صورت نیمه‌آنلاین اشاره کرد.
وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان، به عنوان مخاطب هدف و مستقیم محتوای تولید شده، در دوره‌ای با نام "بی‌نهایت" با مبانی اعتقادی شیعه آشنا خواهند شد و پس از گذراندن مراحل به صورت نیمه‌آنلاین و پاسخ به پرسش‌ها و شرکت در مصاحبه انتهایی، به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha