۹ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 84163680
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانک زیرساخت آسیایی چین، تسهیلگر مقابله با کرونا و خرید واکسن

پکن- ایرنا- بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا اگرچه سابقه زیادی ندارد اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، برای تجاری سازی سریع واکسن ها در سراسر جهان فعالیت می کند و منبع قابل اطمینانی برای تامین سریع و مقرون به صرفه وام به کشورهای با درآمد کم و متوسط برای خرید واکسن است.

به گزارش ایرنا، افزایش حمایت های مالی و فنی ارائه شده توسط این بانک برای خرید و تامین واکسن باعث افزایش سطح همکاری ها و مشارکت بیشتر نهادهای دیگر شده است و انگیزه ای برای بخش خصوصی است که بتواند تعاملات بانکی سهل تری داشته باشد.

همه گیری کووید ۱۹ امروز یکی از بزرگترین چالش ها برای بانک ها و نهادهای مالی در سراسر دنیا از جمله در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است اما همین چالش می تواند برای بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی چین فرصتی برای تقویت کارکردها و عملکردها برای تکامل الگوی بانکی و مالی جدید خود در سراسر دنیا باشد و نشان دهد که گزینه ای شایسته برای تثبیت نظام مالی بین المللی است.  

شیوع کووید ۱۹ نه تنها تحولی در نحوه فعالیت های تجاری و اقتصادی بانک در حال حاضر ایجاد کرده بلکه باعث شده است تا تمرکز بیشتری بر تأمین زیرساخت های سخت افزاری شامل خطوط تجاری کلاسیک مانند حمل و نقل، شهری، آب و انرژی صورت گیرد. البته هنوز نیز توانایی پاسخگویی بانک و مدیریت آن برای شرایط اضطراری و توانایی انطباق آن با شرایط متغیر بازار در بوته آزمایش است.

خبرگزاری شینهوا در باره این بانک می نویسد: بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی چین در حال افزایش سطح رقابت و تقویت نقش خود به عنوان یک مروج توسعه برای کل منطقه آسیا و اقیانوسیه است و بسرعت کارکردهایش را بهبود می بخشد.  

تلویزیون مرکزی چین در خصوص کارکردهای بانک آورده است: توسعه روزافزون اقتصاد دیجیتال، باعث تمرکز بانک بر توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری شده است این بانک در زمینه هایی چون امکان دسترسی به اینترنت برای کار از راه دور، آموزش از راه دور و پزشکی از راه دور و یا در عرصه هایی چون ایمنی های فنی در بخش حمل و نقل و یا توسعه شهرهای هوشمند و بهینه سازی در استفاده از منابع آب و انرژی فعال است و طرح هایی را در این زمینه مورد پشتیبانی قرار می دهد.  

علاوه بر این، بانک برای حمایت از اعضا و مشتریان خود در کاهش محدودیت های اقتصادی، مالی و بهداشت عمومی پس از شیوع کرونا نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته که در اختیار نهادهای مردمی و بخش خصوصی قرار گرفته است که با مشکلات زیادی روبرو شده اند.  

«ماتیو جیووانی» متخصص امور مالی بانک بازرگانی و صنایع در پکن بر این باور است که در پنج سال اول تاسیس، این بانک وجهه جهانی مطلوبی پیدا کرده اس و یکی از اولین گزینه های مالی واقعی پس از راه اندازی بانک سازندگی و توسعه اروپا (EBRD) در سال ۱۹۹۱ میلادی است.  

او می افزاید: انتظار می رود پنج سال آینده یک مرحله جدید برای کارکردهای نوین بانک باشد بخصوص آنکه در این مدت این همه گیری بزرگ ویروس می تواند کارکردهایش را به چالش بکشد و این آزمایشی بزرگ برای بانک چینی است.  

بانک زیرساختی آسیایی چین پس از همه گیری مدت زمان لازم برای تایید اعتبار بانکی برای زیرساخت ها را کاهش داد و برای برخی طرح ها تنها در یک دوره یک ماهه تامین اعتبار کرد و این اقدامی بسیار مهم و موثر در مقابله با کرونا بود.  

جیووانی می گوید: اینها اقداماتی در راستای چابک سازی بانک و به حداقل رساندن دیوانسالاری اداری است. این بانک فرصت ها را به ارزش تبدیل می کند و بسرعت تصمیم گیری می کند. اینها نشانه های خوبی از پیشرفت است.  

رسانه های چین در گزارش های متعدد خود از این بانک تجلیل کرده اند تارنمای سینا در این باره آورده است: در دنیایی که رکود موج می زند و شور و شوق جهانی شدن تحت تاثیر همه گیری است، از این بانک استقبال گرمی شده است زیرا ایده هایش برای کشورها محرک است و بخش ها و نهادهای مختلف را پشتیبانی مالی می کند و رکن مهم آن نیز چند جانبه گرایی است.  

رشد چشمگیر اقتصاد چین در چهار دهه گذشته از طریق اصلاحات اقتصادی و سیاست درهای باز، باعث ارتقای جایگاه این کشور در عرصه بین المللی شده است ابتکارات چین از جمله ایجاد یک بانک بزرگ سرمایه گذاری توانسته است برای خود و کشورهای دیگر مفید فایده واقع شود.

لزوم افزایش حجم سرمایه گذاری های زیربنایی در منطقه در حال رشد آسیا و اقیانوس آرام، تغییر چشم اندازها و توجه به فرایند چند قطبی شدن دنیا، ناکارامدی آمریکا در زمینه های اقتصادی و فرصت های فراوان برای بهره برداری از ذخایر ارزی از جمله عواملی است که باعث شد تا چین رهبری کشورهای دیگر را درپی بحران مالی و بانکی برعهده بگیرد و یکی از ابتکاراتش نیز تاسیس این بانک بود.

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (Asian Infrastructure Investment Bank‌) یک موسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد دولت جمهوری خلق چین بنیانگذاری شده ‌است. هدف این نهاد توسعهٔ چند جانبه، تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در منطقهٔ آسیا است برخی بانک سرمایه‌گذاری زیرساختی آسیایی چین را رقیب جدی برای بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک توسعهٔ آسیایی می دانند که تحت تسلط کشورهایی مانند آمریکا قرار دارند.

ایران یکی از سهامداران و اعضای هیات موسس این بانک است و فروردین ماه ۱۳۹۴ به این بانک پیوست در تیرماه ۱۳۹۴ «علی طیب‌نیا» وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی با شرکت در مراسم رسمی امضای اساسنامه بانک در پکن، این اساسنامه را به امضا رساند.  میزان سهام ایران در بانک سرمایه‌گذاری مبلغ یک میلیارد و ۵۸۰ هزار دلار است. بیش از ۳۰ درصد سهام در اختیار چین است و کشورهای هند، روسیه، آلمان و کره جنوبی در رده های بعدی قرار دارند.

امروز بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی چین (AIIB)، یک موسسه توسعه چندجانبه در پکن به عنوان جایگزینی برای وام دهندگان با سابقه مانند بانک جهانی و بانک توسعه آسیا در نظر گرفته می شود این بانک حالا پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد و توافقنامه ای دارد که به طور رسمی لازم الاجرا شده است.  

در خلال نیم دهه، این بانک توانسته است ۱۰۳ عضو منطقه ای و غیر منطقه ای جذب کند، بیش از ۱۰۰ پروژه را با سرمایه گذاری بیش از ۲۰ میلیارد دلار به تصویب برساند و بالاترین رتبه را از آژانس های رتبه بندی اعتباری از آن خود کند.

بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا در سال ۲۰۱۵ به ابتکار چین و با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلار به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد این بانک یک موسسه بین المللی است و اداره مرکزی آن در پکن واقع شده است.

سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و کمک به اجرای طرح های زیربنایی در کشورهای عضو بخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله برنامه های این بانک است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک، فروردین سال ۱۳۹۴ به عنوان سی و چهارمین عضو آن پذیرفته شد و هم اکنون با در اختیار داشتن ۱.۶۱ درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار دارد اعضای این بانک هم اکنون از ۱۰۲ کشور از ۶ قاره فراتر رفته است.

ژاپن و آمریکا تاکنون تمایل خود را برای عضویت در این بانک اعلام نکرده اند و به دلیل تسلط این دو کشور بر بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی، به ‌نوعی رقیب بانک AIIB (زیر ساخت آسیا) محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از اهداف بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با جاده ابریشم نوین است این بانک تا کنون ۲۰ میلیارد دلار به اعضا وام داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha