بزرگ‌ترین جفا در حق حجاب اجباری تلقی کردن آن است

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بزرگ‌ترین جفا در حق حجاب این است که کسی آن را به عنوان یک اجبار تلقی کند. حجاب یک ظرفیت برای صیانت از زن و مرد در جهت سلامت اجتماعی است.

به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از فعالان عفاف و حجاب کشور با سعیدرضا عاملی در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفت و گو کردند.

عاملی در این جلسه به مصوبه جلسه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب وظایف تکمیلی عفاف و حجاب اشاره و خاطرنشان کرد: در ابلاغیه حجاب و عفاف آمده است که وظیفه پیگیری، نظارت و اجرایی سازی این مصوبه به عهده شورای اجتماعی وزارت کشور است و از وزارت کشور نیز در موعد مقرر ارایه گزارش مربوطه تقاضا شد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: بزرگ ترین جفا در حق حجاب این است که کسی حجاب را به عنوان یک اجبار تلقی کند. حجاب یک ظرفیت برای صیانت از زن و مرد و در جهت سلامت اجتماعی است.

وی تاکید کرد: نگاه بلند مدت به حجاب و عفاف از مواردی است که نیاز به آن احساس می شود. ما معمولا از اثر و آثار بدحجابی می گوییم ولی تحلیل عمیقی از علت بدحجابی نداریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: این یک امر مسلم است که حجاب مانند بقیه واجبات شرعی نیست و اگر این مقوله در جامعه فرو ریخت، جامعیت اسلام و نظام فکری اسلامی با بحران مواجه می شود.

عاملی درباره برگزاری منظم جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: در دوره ریاست دکتر روحانی تاکنون ۹۹ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است که نشان می دهد بطور متوسط هر سال ۱۴ جلسه داشتیم.

وی درخصوص ضمانت إجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: قوه قضاییه و نهادهای مرتبط در زمینه پیگرد قانونی و حقوقی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه هستند. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مثل مصوبات مجلس شورای اسلامی، ضمانت حقوقی و اجرائی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بر اساس نامه‌ نگاری با قوه قضاییه تلاش خواهم کرد تا راجع به تخلفات مربوط به حوزه عفاف و حجاب واحد مستقلی برای عفاف و حجاب تشکیل شود، با این تمرکز که بیشتر تخلفات مربوط به حوزه عفاف و حجاب باید از ناحیه کسانی که مسوولیت دارند، پیگیری و برخورد شود.

عاملی ادامه داد: توجه داشته باشید که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجری مصوبات نیست و مسوولیت شورا می تواند در قالب نظارت بر اجرا باشد.

وی افزود: سند مهندسی فرهنگی، حاصل ۳۴ جلسه صحن شورای عالی و فعالیت حدود سه هزار کارشناس است که به فراخور آن در حدود ۳۰۰ برنامه عمل ذیل این سند تدوین شد.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تفکیک اقدامات حوزه عفاف و حجاب به ۲ حوزه کوتاه مدت و بلند مدت باید توجه داشت که تدوین قوانین و مقررات ذیل قانون حجاب و جلوگیری از اقدامات خطرآفرین درمقابل امنیت حجاب و سلامت اجتماعی ذیل اقدامات کوتاه مدت تعریف می شود که لازم است با جدیت پیگیری شود و بخاطر کار بلند مدت، اقدامات کوتاه مدت را نباید کنار گذاشت.

عاملی تصریح کرد: اقداماتی از قبیل نهادینه‌ سازی تعلیم و تربیت مناسب از صفرسالگی تا پایان دبیرستان، سرمایه‌ گذاری روی آموزش و پرورش و مهدهای کودک از موارد مهمی است که در همین راستا ذیل اقدامات بلندمدت تعریف می شود.

وی افزود: آموزش و پرورش نیازمند یک سازوکار جدی برای برنامه ریزی، نظارت، رصد و محتوای مهدکودک هاست. هفت سال اول زندگی کودک بهترین فرصت برای تعلیم و تربیت است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گفته وی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نمی تواند اجرایی شود، مگر آنکه معلم مناسب در سرکلاس اقدام به تربیت کند.

۲ نگاه هدف محور به عفاف و حجاب

در ادامه این نشست، محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره‌ به روند پیشرفت مصوبات حجاب و عفاف توسط دبیرخانه و نهادهای ذیربط، خاطرنشان کرد: در سال گذشته دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش داشت با ۲ نگاه هدف محور و عملکرد محور به عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای مربوط به موضوع عفاف و حجاب نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: رصد مداوم و ارتباط با فعالان مردمی مرتبط با حوزه های مربوط به حجاب و عفاف از مواردی بود که با توجه به تأکیدات دبیر شورا در دبیرخانه مورد پیگیری قرار گرفت و به همین منظور در این جلسه تعدادی از فعالان فرهنگی دعوت شده¬اند تا به ارایه نظرات و دغدغه های خود بپردازند.

ابلاغ اجرای محورهای مرتبط با حجاب به دستگاه ها

در ادامه این جلسه کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: از آنجا که دستگاه ها ذیل نهاد دولت تعریف شده است، زمان و بودجه آنها منطبق با دستورات دولتی خواهد بود، برای اجرا محورهای مرتبط با حجاب و عفاف به دستگاه ها ابلاغ شده تا بتوان بازخواست و نظارت موضوع مورد نظر را از آن طریق پی گرفت.

وی افزود: استفاده از ظرفیت سازمانهای فرهنگی غیردولتی و خصوصی جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از موارد جدی است که توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha