احراز مرتبه دانشیاری؛ شرط تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی

تهران- ایرنا- رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس آیین‌نامه تصویب شده ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، متقاضی برای تبدیل وضعیت به رسمی قطعی، باید دانشیار باشد.

به گزارش روز سه شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۲۵۹ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمدعلی کی‌نژاد به صورت مجازی برگزار شد.

شرط تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی

دستور اول این جلسه به بررسی «تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی» اختصاص داشت.

کی‌نژاد در این زمینه افزود: در آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأکید شد که برای تبدیل وضعیت به رسمی قطعی، متقاضی باید دانشیار باشد.

رییس هیأت عالی جذب خاطرنشان کرد: در مقطعی و به صورت موقت، بنا به پیشنهاد هیأت مرکزی جذب و به منظور امنیت شغلی، امتیازات مورد نیاز برای تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر در راستای اجرای سیاست‌های آمایش آموزش عالی و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای همه اعضای هیأت علمی که بعد از ۱۳۹۹/۱/۱ به صورت پیمانی جذب شده‌اند، تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی قطعی، اخذ مرتبه دانشیاری الزامی است.

کی‌نژاد درباره جذب هیأت علمی در دانشگاه‌های نیروهای مسلح تصریح کرد: در دانشگاه‌های نیروهای مسلح با توجه به اینکه از کارمندان رسمی، تبدیل هیأت علمی و بدون فراخوان انجام می‌شود، احراز امتیاز دانشیاری نیز الزامی است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آیین نامه ارتقای مصوب شده اعضای هیأت علمی در سال ۹۵، از دیگر شرایط ارتقا، داشتن حداقل ۶ سال فعالیت آموزشی مستمر و تمام وقت در مرتبه فعلی (استادیار یا دانشیار)، کسب نمره ارزشیابی کیفیت تدریس ۱۹ یا بیشتر، کسب رأی موافق حداقل سه چهارم اعضای هیأت ممیزه دانشگاه ها در خصوص سرآمدی در آموزش، کسب مجموع ۱۸۰ امتیاز از ماده ۲ یا ۲۲۰ امتیاز از مجموع مواد یک تا چهار آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی اعلام شده است.

تعیین تکلیف بورسیه ها

دستور جلسه این هیأت به بررسی احکام صادر شده توسط دیوان عدالت اداری در خصوص بورسیه‌ها، متقاضیان جذب هیأت علمی و ضرورت اجرای آن اختصاص داشت. در این زمینه مقرر شد هیأت‌های مرکزی از آمار اجرا یا عدم اجرای احکام صادره دیوان عدالت اداری توسط دانشگاه‌ها گزارشی به هیأت عالی جذب ارائه دهند.

در این زمینه غلامعلی منتظر، رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با توجه به دستور بعدی جلسه که به «بررسی وضعیت بورسیه های بلاتکلیف» اختصاص داشت، بیان کرد: در جلسات متعدد با توجه به نزدیک بودن موعد فراخوان جذب (آذر ماه) مقرر شد بورسیه‌های بلاتکلیف، هر کدام به پنج دانشگاه معرفی شوند.

وی ادامه داد: پرونده بورسیه‌های بلاتکلیف به دانشگاه‌ها معرفی شده و دانشگاه‌ها در حال بررسی پرونده‌ها هستند؛ البته با توجه به شرایط شیوع کرونا روند کار به کندی انجام می‌شود.

اصلاح هرم جذب هیأت علمی

همچنین علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درخصوص اصلاح هرم جذب هیأت علمی گفت: کار مطالعاتی مناسبی برای اصلاح هرم جذب هیأت علمی در وزارت بهداشت انجام شد و برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به آن استناد می‌کنیم.

وی ادامه داد: با بررسی‌ها مشخص شد مدرس حق‌التدریس در مقطع کارشناسی در برخی از رشته‌ها با حفظ همان کیفیت، می‌تواند ۱۶ برابر کاهش یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: تدریس در دانشگاه‌ها با مدرک کارشناسی ارشد و به صورت مربی حتی در مقطعی کوتاه‌مدت منجر آسیب به سیستم آموزشی خواهد شد.

حقدوست پیشنهاد داد که هرم استاندارد جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها بر اساس مأموریت دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

در ادامه جلسه، با توجه به اینکه برای کلاس‌های عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و همین‌طور برای کلاس‌های نظری از مربیان استفاده می‌شود، مقرر شد جذب مربی برای کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و دروس عملی - نظری به منظور استاد پروری که با مجوز هیأت نظارت یا هیأت امنا انجام می‌شود، ادامه یابد و برای جذب هر چه بیشتر دانشجویان دکتری، استفاده از مربیان برای کلاس‌های نظری محدود شود.

تکمیل فرم خود اظهاری دانشگاه ها

دستور دیگر جلسه هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی «گزارش وزارت خانه های بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد اسلامی از اجرای مصوبه هیأت عالی جذب مبنی بر تکمیل فرم خود اظهاری» اختصاص داشت.

جواد محمدی، دبیر هیأت عالی جذب در این زمینه اظهار داشت: در جلسه ۲۰۷ هیأت عالی جذب در سال ۱۳۹۶، مصوبه ای مبنی براینکه "همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند برای احراز صلاحیت عمومی متقاضیان جذب از فرم خود اظهاری و شخصیتی استفاده کنند" به تصویب رسید و البته این مصوبه به صورت الزامی و فراگیر نیست.

وی یادآور شد: این مصوبه از زمان تصویب به صورت آزمایشی به پنج استان ابلاغ شد، اما طبق گزارش های دریافتی به صورت کامل و دقیق اجرا نمی‌شود.

دبیر هیأت عالی جذب پیشنهاد داد که تکمیل فرم خود اظهاری برای متقاضیان جذب هیأت علمی که به نتایج بررسی پرونده و صلاحیت عمومی آنها در هیأت مرکزی اعتراض دارند، الزامی باشد و اجرای این مصوبه توسط هیأت عالی جذب به دانشگاه‌های وزارت خانه های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha