یلدایی خاطره‌انگیز با دورهمی مجازی

تهران- ایرنا- امسال با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، همه باید برای رهایی و مهار این بیماری، یلدای امسال را بدون دورهمی حضوری و به صورت مجازی کنار یکدیگر جشن بگیریم تا خاطره ای به یاد ماندنی از طولانی‌ترین شب سال در ذهن‌ها نقش بندد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یلدا یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است و  شب نشینی هایی که در  اقصی نقاط کشور برگزار می شود؛ سنت دیرینه ایرانی است و با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود.

اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و بزرگان و سالمندان خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کنند. خوردن آجیل و خشکبار، شیرینی، هندوانه و انار و دیگر میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب است. اغلب این میوه ها دانه های زیادی دارند و به نوعی جادوی سرایتی به شمار می روند که انسان ها با توسل به برکت پردانه بودن آن ها نیروی باروری را در خود نیز افزایش می دهند. هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگ شان نمایندگی از خورشید در شب تصور می کنند.

یلدا از زمان غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب یکم دی (نخستین روز زمستان) است. شب یلدا که به شب چله نیز معروف است، آخرین شب پاییز است و در شب ۳۰ آذر هر سال، مردم این شب را جشن گرفته و دور هم جمع می شوند تا آماده شروع فصل زمستان شوند. شب یلدای ۹۹ روز یکشنبه ۳۰ آذر است.

با فرا رسیدن پاییز شادی و حس و حال جالبی در ایرانیان برای فرارسیدن شب چله به وجود می آید. این شب تنها یک دقیقه طولانی تر از شب های دیگر است و همین امر سبب تفاوت آن با شب های دیگر شده و باعث شده شب چله طولانی ترین شب سال باشد.

همین یک دقیقه طولانی شدن آخرین شب پاییز موجب می شود تمامی اعضای خانواده و فامیل در منزل بزرگان دور هم جمع شوند و اوقات خوشی را کنار هم بگذرانند. آیین و رسوم و سنت های خاصی از دیرباز در این شب اجرا شده است که برخی از آن ها تا کنون در بین ایرانیان حفظ شده است و همچنان اجرا می شود.

در این شب میوه، آجیل و تنقلات را در سفره هایی تزیین شده به همراه فال حافظ و شاهنامه فردوسی قرار می دهند و پس از صرف شام با تمام اعضای خانواده به دور سفره جمع شده و شادی می کنند.

اما هم زمانی یلدای امسال با تداوم شیوع ویروس کرونا باعث شده با پیش رفتن عقربه های ساعت و نزدیک شدن به طولانی ترین شب سال و آخرین شب از پاییز سال جاری، دلهره کادر درمان، مسئولان و دلسوزان مردم هم زمان بیشتر و بیشتر شود و تنها امید همه همراهی مردم برای استفاده از فضای مجازی به منظور برگزاری این آیین کهن و تاریخی است تا کوشش هزاران پزشک و پرستار در مهار ویروس کرونا بی ثمر نماند.

حال و هوای یلدای امسال با توجه به شیوع کرونا باید متفاوت از شب یلدای سال های گذشته باشد تا  شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر شمار زیادی از هموطنانمان نباشیم. بهتر است همه اعضای خانواده بدون رفتن به خانه کسی، هر خانواده با چیدن سفره یلدا، بصورت مجازی با اعضای فامیل گردهم آیند به خوش و بش، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و گپ و گفت بپردازند.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با دعوت از مردم برای حضور در دورهمی مجازی یلدایی می گوید: شیوع کرونا در کشور رو به کاهش است و از مردم می‌خواهیم در شب یلدا دورهمی نگیرند تا در مهار این بیماری به پیروزی برسیم.

وی می افزاید: در حال حاضر مردم همکاری خوبی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کاهش انتقال بیماری کرونا در کشور دارند و امید است این همراهی در شب یلدا افزایش یابد و خانواده‌ها بدون دعوت به خانه، به صورت مجازی در این شب گردهم آیند.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار می دارد: ‌در شرایط کنونی سیر انتقال کرونا رو به کاهش است و بسیاری از شهرهایی که در هفته‌های گذشته در وضعیت قرمز قرار داشتند، اکنون نارنجی شده و بسیاری از افراد پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند که از آنها قدردانی می‌کنیم و از مردمی می خواهیم این سیر کاهش کرونا را با دورهمی حضوری یلدایی از بین نبرند.

مردانی در مورد یلدای مجازی تصریح می کند: صله رحم در این شب را با ارسال پیام به بزرگترها به جا آورید و از طریق تماس ویدیویی مهمانی بر پا کرده و سفره‌های یلدایی خود را به اشتراک بگذارید. حافظ خوانی را به صورت ارتباط آنلاین برگزار کرده و مشاعره و مسابقه شعرخوانی را در گروه های مجازی به اشتراک بگذارید.  این گونه برگزار کردن شب یلدا به صورت مجازی و تصویری در نوع خود کم نظیر است و به خاطره ای فراموش نشدنی در میان مردم می‌ماند.

وی تاکید می کند: مردم باید واقع بین باشند و بدانند که ویروس کرونا به صورت خانوادگی افراد را مبتلا می کند. متاسفانه یک تصور غلط وجود دارد و آن این است که وقتی فرزندان یک خانواده دور هم جمع می شوند، گمان می کنند خطر انتقال بیماری وجود ندارد. در واقع فکر می‌کنیم در بین اعضای خانواده، فرد مبتلا حتی در حد خفیف ناقل این بیماری نیست.

مردانی می گوید: کرونا برای سالمندان خطرناک‌تر است و مراسم یلدا نیز معمولا در خانه بزرگان خانواده‌ها برپا می‌شود. بنابراین اگر مردم می‌خواهند به سالمندان آسیبی نرسد، باید از رفت و آمد و دورهمی‌ها پرهیز کنند. علائم به ظاهر کوچک سرماخوردگی و حضور افراد در دورهمی‌ها می‌تواند به بروز فاجعه ای جبران ناپذیر بینجامد. بنابراین عموم مردم باید به موضوع دورهمی در شب یلدا و دوری از این مساله با هدف پیشگیری از ابتلا به این بیماری توجه جدی داشته باشند.

حمید عبادی فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری نیز با اشاره به خستگی کادر درمان به دنبال تلاش شبانه روزی در ۱۱ ماه گذشته، به مردم توصیه می کند تا طولانی ترین شب سال را با توجه به شیوع ویروس کرونا، بدون دورهمی برگزار کنند و سلامتی خود و خانواده را به خطر نیندازند.

وی می افزاید: دورهمی‌های شبانه به خصوص اینکه در آستانه شب یلدا نیز هستیم سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جامعه و افزایش آمار بستری و مرگ و میر هموطنان به خصوص قشر سالمند خواهد شد.

عبادی خاطرنشان می کند: با وجود اینکه شب یلدا یک سنت خوب و حسنه است و سبب جمع شدن مردم در کنار هم خواهد شد، اما امسال در شرایط خاصی قرار داریم؛ زیرا نتایج مطالعات انجام شده در دنیا نشان داده مهمترین راه انتقال کرونا تجمعات کوچک است که در ایران این موضوع بیشتر به صورت دورهمی های خانوادگی است.

عبادی تصریح می کند: بیشتر شدن دورهمی‌های خانوادگی در افزایش بیماران مبتلا به کرونا و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری نقش بسیاری دارد و  خطرپذیری سالمندان نسبت به سایر افراد بیشتر است.  با توجه به حضور اعضای خانواده و بستگان در منازل بزرگترها در شب یلدا، خطر ابتلای آنها به این بیماری افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان می کند: مردم از دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا پرهیز و سعی کنند دید و بازدیدهای یلدایی خود را با استفاده از بستر فضای مجازی انجام دهند. این همراهی مردم باعث روند کاهشی آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا می شود.

عبادی می گوید: هرگونه رفتار فردی یا جمعی خارج از دستورالعمل ها و شیوه نامه های بهداشتی نتایج زیان باری را به دنبال دارد و در شرایط امروز پایبندی مردم به رعایت نکات و قوانین بهداشتی مقابله با کرونا به خصوص برگزاری دورهمی مجازی شب یلدا باعث شکست کرونا در کشور می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha