سیاست‌های همکاری‌ بین‌المللی وزارت علوم در دوران کرونا تدوین شد

تهران-ایرنا- معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین سیاست‌های همکاری‌های علمی بین‌المللی این وزارتخانه در شرایط کرونا خبر داد.

عبدالحمید علیزاده محورهای اصلی سیاست های همکاری های علمی بین المللی در شرایط کرونا را در چهار سطح ، قابل تجمیع دانست و اظهار داشت: بهره مندی از توان و اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران با ایجاد نظام انگیزشی بر مبنای شرایط جدید، تقویت بسترهای نرم توسعه همکاری های علمی بین المللی، ضرورت تداوم فعالیت کرسی های زبان فارسی، حضور فعال مجازی در سازمان های بین المللی، نشست های مرتبط با هدف هنجارسازی های بین المللی و حمایت از منافع ملی، سیاست هایی است که به منظور درج در بسته سیاست های آموزش عالی در شرایط کرونا تبیین شده است.

به گزارش دوشنبه وزارت علوم او با اشاره به همه گیری ویروس کرونا، تبعات و تداوم آن در شرایط پیش رو، گفت: حوزه تعاملات علمی بین المللی از اولین حوزه هایی بود که در شرایط جدید، دچار تغییر و تحولات عرضی و طولی شد. اما وزارت علوم سعی کرد با مدیریت چالش به وجود آمده، آن را به فرصتی برای تعریف مدل جدیدی از همکاری های علمی بین المللی تبدیل کند.

به گفته علیزاده، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کنار  وزارت، فعالیت های جدید بین المللی را تعریف و پیگیری کردند اما ضرورت تدوین محورهای اساسی همکاری های علمی بین المللی در مواجهه با این اپیدمی احساس می شد. از این رو سیاست های مد نظر در بخش بین الملل تدوین و به منظور تجمیع در بسته سیاست های آموزش عالی به دفتر حوزه وزارتی ارسال شد.

کلاس های همه دانشگاه های ایران در سال تحصیلی جاری به صورت مجازی برگزار شده است.

نظام آموزش عالی کیواس که در حوزه رتبه بندی دانشگاه‌های دنیا هم فعالیت می‌کند یک  نظرسنجی از دانشجویان درباره چشم‌انداز آینده دانشگاه‌ها در بحران کرونا در ماه سپتامبر انجام داد . به این نظرسنجی ۳۱۲ دانشجوی فعلی از ۸۶ کشور و ۲ هزار و ۶۹۸ دانشجوی آینده از ۱۵۳ کشور پاسخ دادند.در میان دانشجویان بین‌المللی  ۳۱۲ دانشجو از ۸۶ کشور  حضور داشتند و در دانشگاه‌های کشورهای انگلستان، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا، هند و روسیه مشغول به تحصیل بودند.

بسیاری از پاسخ دهندگان نشان دادند که انتخاب مقصد تحصیلی آنها تحت تأثیر چگونگی مدیریت بحران کرونا توسط دولت‌های مختلف قرار گرفته است.

۴۹ درصد دانشجویان گفته اند نیوزلند بسیار خوب شیوع کرونا را کنترل کرده است. در واقع میزان قابل توجهی از دانشجویان بین‌المللی آینده مقصد تحصیل خود را بر اساس میزان مقابله با بحران در یک کشور انتخاب می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha