ابراهیم مهرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با برشمردن عوامل شکل دهنده شخصیت دانش آموزان از طریق گروه خانواده ، مدرسه ، همسالان، تجربههای محیطی و رسانهها افزود: در شرایط حاضر با توجه به محدودیتهای ارتباطی و آموزشی بصورت حضوری، تنها دانش آموزان از ٢ گروه خانواده و رسانهها تاثیر میگیرند.
وی اظهار داشت: با حذف خیلی از قابلیتهای ارتباط فیزیکال معلم و دانش آموز، رسانهها با تمام زوایای زندگی آنها ارتباط برقرار کردهاند.
نویسنده کتاب تربیت فرزند در عصر رسانه افزود: در این شرایط با توجه به اینکه برخی خانوادهها به خاطر مسائل و مشغلههای کاری که دارند تربیت فرزندان را به رسانهها سپردهاند، بر این اساس اگر رسانه مدیریت شود همکار خانواده و اگر مدیریت نشود به رقیب خانواده تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه رسانهها بر روی مدیریت ذهن دانش آموزان تاثیر میگذارند گفت: رسانهها تنوع زیادی دارند و میتوان از تلفن همراه ،بازیهای کامپیوتری،کتاب ،نشریات ،کلاسهای آموزشی و بسیاری از این موارد به عنوان رسانه یاد کرد.
این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به ورود یکباره و ناگهانی نظام آموزشی بر اساس اجبار شرایط کرونا به آموزش غیر حضوری گفت:نیاز بود پیش از این محتواها و فضای لازم برای این حوزه آماده و معلمها برای این شیوه آموزشی تربیت و آماده میشدند.
به گفته وی آموزش برخط یا غیر حضوری با فرصتها و تهدیدهایی بسیاری مواجه است که از جمله فرصتهای آن میتوان بر نظارت بیشتر خانواده بر حضور دانشآموزان، رفت و آمد آنها، کاهش هزینههای تردد و ترافیک و مسائلی از این قبیل اشاره کرد و افزود: در این میان نباید از آسیب های این حوزه غافل بود.
وی با اشاره به وجود ۳ دیدگاه خوش بین، بدبین و واقع بین در بین خانوادهها به رسانهها گفت: عده زیادی از مردم نسبت به رسانهها خوشبین هستند و بدون مدیریت و کنترل و محدودیت و به صورت منفعل از آن استفاده میکنند.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه افزود: برخی نسبت به رسانه بدبین هستند که این دیدگاه با آسیب و تهدید بسیار همراه است و عده واقع بین معتقد هستند که هر ابزار و محصول جدیدی می تواند هم فرصت و هم تهدید باشد و باید برای مواجهه با آن برنامهریزی و مدیریت کنند.
وی با تاکید بر اینکه خانوادهها باید به توانمندی خود در حوزه سواد رسانه ای بپردازند گفت: این سواد درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
مهرانی با اشاره به تمهیدات آموزش کنونی در بستر شبکههای اجتماعی گفت:خانوادهها باید این بسترها را بشناسند و این فضا را که به غلط مجازی نام گرفته و در اصل فضای واقعی ناملموس است که خصوصیات بی مکانی، بی زمانی، بی جسمی و نافراموشی دارد را بهتر بشناسند.
نظر شما