۳۰ تا ۴۰ درصد کادر درمان سراوان به کرونا مبتلا شده‌اند

زاهدان- ایرنا- رییس مرکز بهداشت و درمان سراوان در جنوب شرق سیستان‌وبلوچستان گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد از کادر درمان و بهداشت این شهرستان به کرونا مبتلا شده‌اند که به دلیل کمبود نیروی بهداشتی و درمانی مردم باید بیش‌از پیش دستورالعمل‌ها را به طور کامل رعایت کنند.

سعید مساعد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود با یک طغیان بیماری مواجه خواهیم شد که کنترل آن بسیار سخت است.

وی افزود: آگاهی لازم نسبت به ویروس کرونا از طریق مرکز بهداشت و سیستم بهداشتی به مردم ارائه شده و با توجه به شدت کرونا و کمبود نیروی بهداشت و درمان از مردم عزیز در خواست می شود پروتکل های بهداشتی را به جد و با دقت کامل رعایت کنند.

رییس مرکز بهداشت و درمان سراوان بیان کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون از ضروریات پیشگیری از کرونا است.

وی افزود: باوجود تلاش‌های انجام شده در راستای کشف واکسن هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند اما داروهای مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هم در سراوان و هم کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

رییس مرکز بهداشت و درمان سراوان تاکید کرد: مردم از حضور در تجمعات غیرضروری در بازار، خبازی و فروشگاه‌ها، برگزاری مراسم عروسی و عزاداری و شرکت در این گونه مراسم خودداری کرده و از بستر فضای مجازی برای عرض تسلیت عزاداری استفاده کنند.

وی بیان کرد: اکنون نمی‌توان گفت که یک نقطه مشخص از شهرستان آلوده است چرا که آزمایشات انجام شده کل سطح شهرستان را در برمی‌گیرد اما باتوجه به فرسودگی امکانات آزمایشگاهی و کمبود نیروی انسانی اگر مردم رعایت نکنند پرستاران، ماماها و پزشکان را از دست خواهیم داد.

مساعد خاطر نشان کرد: تست تشخیص کرونا در ابتدا در سراوان با هزینه انجام می‌شد اما باتوجه به پیگیری‌های این تست رایگان شده است اما به این معنی نیست که برای همه افراد به صورت رایگان انجام شود.

وی گفت: سه مرکز ۱۶ ساعته در سراوان در حال ارائه خدمات به شهروندان هستند که در مراکز ۱۶ ساعته پزشک و غربال حضور دارند و تشخیص می‌دهند برای چه کسانی تست به صورت رایگان انجام شود.

رییس مرکز بهداشت و درمان سراوان ادامه داد: شرایط رایگان بودن تست برای افراد بالای ۶۰ سال، مادران باردار و بیماران است اما دلیل بر آن نیست که برای همه افراد بالای ۶۰ سال و مادران باردار رایگان باشد و این مهم تنها به تشخیص پزشک به صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی افزود: اگر فردی دچار علایمی همچون تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، اسهال، استفراغ، تهوع، ضعف، احساس خستگی، بدن درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد و سرگیجه و عوارضی همچون سکته مغزی باشد به تشخیص پزشک تست به صورت رایگان انجام می‌شود.

مساعد ادامه داد:  اگر فرد به طور مثال با فرد کرونایی در ارتباط بوده و فاقد علائم باشد پزشک درخواست یک سری آزمایشات می‌کند و  اگر در انجام آزمایشات مشکوک بود تست به صورت رایگان انجام می‌شود.
وی افزود: هر ۱۱ مورد نمونه‌ای که در سیستم مشخص شود هفت ساعت به طول می‌انجامد که در طول شبانه روز می‌توان ۳۳ مورد را بررسی کرد در حالی‌که روزانه ۶۰ مورد برای شهرستان سراوان و سیب و سوران را انجام می‌دهیم.
رییس مرکز بهداشت و درمان سراوان علت افزایش مرگ‌ومیر در سراوان را دیر مراجعه کردن به پزشک جهت تشخیص و درمان عنوان کرد و افزود: اکنون تشخیص بیماری به صورت رایگان انجام می‌شود پس از شهروندان تقاضا می‌شود به محض بروز علائم بالینی به پزشک مراجعه کنند.

وی با انتقاد از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان در شهرستان سراوان تصریح کرد: متاسفانه نه تنها مردم عادی رعایت نمی کنند بلکه افراد تحصیل کرده نیز این موضوع را به شوخی گرفته اند.

مساعد با اشاره به اینکه انگار در این برهه از زمان مرگ انسان‌ها عادی شده چرا که ۴۶۰ نفر فوتی در یک روز دردآور و رنج آور است اما عده‌ای به رعایت اصول بهداشتی توجه‌ای ندارند، گفت: همانطور که درمان در سطح کشور و سیستان‌وبلوچستان در حال انجام بوده، در بیمارستان رازی سراوان نیز درحال انجام است اما بیماران مبتلا به کرونا دیر مراجعه می کنند و آنهم زمانی است که کاملا ریه فرد درگیر شده و از نظر پزشکی نمی‌توان برای فرد اقدامی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه مردم به محض بروز و ظهور علایم بالینی فورا به مراکز درمانی و پزشک برای کنترل بیماری مراجعه کنند افزود: نتیجه تست کرونا برخی افراد مثبت می‌شود و با رضایت شخصی از بیمارستان خارج می‌شوند و پس از ۱۵ روز که ریه فرد کاملا درگیر شده با سطح اکسیژن خون ۲۰ درصد به بیمارستان مراجعه می‌کنند که هیچ پزشکی نمی‌تواند کاری برای آنان انجام دهد.

رییس مرکز بهداشت و درمان سراوان بیان کرد: در مدارس دینی سراوان آن گونه که باید و شاید پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود که شاهد از دست دادن روحانیان هستیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha