۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 1169
کد خبر: 84107495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تصویربرداری مستند داستانی "اقبال‌السطنه" در ماکو کلید خورد

ارومیه- ایرنا- تصویربرداری فیلم مستند داستانی از زندگی "مرتضی‌قلی‌خان بیات" معروف به اقبال‌السطنه سردار ماکو، روز چهارشنبه در این شهرستان آغاز شد.

نویسنده و کارگردان این مستند تاریخی روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این مستند در یک قسمت ۴۵ دقیقه ای به زندگی سردار ماکو، اوج و فرود زندگی و زمان به حکومت رسیدن او می پردازد.

احد عبادی افزود: در بخش عمده این مستند از تصاویر تاریخی و آرشیوی استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار بود این مستند در خرداد امسال کلید بخورد که به علت آماده نشدن کاخ موزه سردار و مسائل دیگر پیرامون فیلم، با تاخیر در آبان تصویر برداری آن آغاز می شود.

نویسنده و کارگردان این مستند اظهار داشت: در فراخوان انتخاب بازیگر از هنرمندان محلی حدود ۴۰۰ نفر ثبت نام کردند که از بین آنان، ۱۵۰ نفر انتخاب شدند که جهت انتخاب بازیگر اصلی، فرعی و هنرور از آنها در این مستند استفاده خواهد شد.

عبادی بیان کرد: تهیه کننده این کار سیمای مرکز آذربایجان غربی است که با همراهی سازمان منطقه آزاد ماکو، شورا و شهرداری، سپاه، نیروی انتظامی و مرزبانی کار تولید را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگر این مستند، دکتر "علی صمدی" است، گفت: وحید معجنی به عنوان مدیر تصویربرداری، مریم رخام به عنوان طرح گریم، مختار سلمانی به عنوان عکاس صحنه، یاسیان شیرعلیزاده به عنوان تصویربردار هوایی، رضا لطفی به عنوان مدیر تولید، بهروز نوزاد به عنوان مدیر تدارکات، طاهره ابوعلیزاده به عنوان طراح لباس و محمد سلیمانی به عنوان طراح صحنه با تیم تولید فیلم همکاری می کنند.

وی ادامه داد: این کار از شبکه استان آذربایجان غربی، "شما" و مستند پخش خواهد شد و در کنار آن رایزنی لازم خواهد شد که در دیگر شبکه ها امکان پخش آن فراهم شود.

وی اظهار کرد: شمیل شیرعلیزاده، حمید قاسمی، پیمان جلیل زاده، حجت پام، یاسین شیر علی زاده، زینب خلیل زاده بازیگران این فیلم مستند داستانی هستند.

مرتضی‌قلی‌خان اقبال‌السلطنه بیات ماکویی در سال ۱۲۴۳ در ماکو متولد شد؛ او فرزند تیمورخان اقبال‌السلطنه، حکمران ماکو، سرحددار ایران و رییس ایل بیات‌های ماکو بود که در اواخر صفویه از ناحیه عراق و چخور سعد به ماکو کوچانده شده بودند و به محافظت مرز ماکو مشغول بودند؛ این طایفه از همان هنگام بر تحکیم موقعیت خود اقدام کردند تا این که توانستند در اواسط سلطنت قاجار به قدرت مسلط ناحیه شمال غرب کشور تبدیل شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha