«سینما حکمرانی» سیاستمداران را مخاطب قرار می‌دهد

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده مجموعه مستند «سینما حکمرانی» که به تازگی و با موضوع بررسی رویکرد فیلم‌های فاخر جهان به اقتصاد و سیاست از شبکه یک سیما پخش می‌شود، عقیده دارد که این برنامه حکمرانان را مخاطب خویش قرار داده است.

مجموعه مستند سینما حکمرانی که پخش آن از شبکه یک سیما به تازگی آغاز شده است به بررسی رویکرد فیلم های فاخر جهان به اقتصاد و سیاست می‌پردازد. این مستند که در ۱۰ قسمت تهیه شده است، هربار با پخش بخش هایی از یک فیلم سینمایی فاخر جهان، پیام های مهم آن را به مخاطب و سیاستمداران، یادآوری می کند.
پیام هایی که حاوی راهکارهایی در حد کلان  برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور مورد نظر است. اهمیت شفافیت اطلاعات مالی و سیستم های متصل بانکی و مالی، بی نتیجه بودن مذاکره با برخی کشورها و سنگینی جرم فرار مالیاتی از جمله موضوعاتی است که فیلم های معرفی شده، سعی در طرح آنها دارند.
فیلم های سینمایی تاریک ترین ساعت به کارگردانی جو رایت، تسخیرناپذیران به کارگردانی برایان دیپالما و رستگاری در شاوشن به کارگردانی فرانک دارابونت از جمله فیلم‌هایی است که بخش هایی از آن در سینما حکمرانی بررسی می شود.

برنامه‌ای که حکمرانان را مخاطب قرار می‌دهد

محمدرضا حاجی جعفری تهیه کننده مجموعه مستند سینما حکمرانی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در تشریح اهداف ساخت این برنامه، بیان کرد: با توجه به صحبت های اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب نسبت به آن اهتمام دارد و اقتصاددانان هم کلید حل مشکلات اقتصاد ایران می دانند به این نتیجه رسیدیم که موضوعات اقتصادی اگر به شیوه منبری و سخنرانی و توصیه های کلیشه ای پیگیری شود اثربخشی پایینی دارد و به این پی برده ایم که بسیاری از تولیدات سینمایی در جهان این حرف ها را در لفافه و در ضمن داستان بیان کرده اند و این موضوع یک جذابیت بسیار زیادی برای مخاطبان و بینندگان و مردم دارد و از این جهت تصمیم گرفتیم ان فیلم ها را گزینش کرده و آن سکانس هایی را که محتوی این پیام ها هست برجسته کنیم.

وی افزود: در سینما، نریشن (روایت قصه) توضیحات اضافی است که از سوی کسی بیان می شود که از شخصیت های فیلم نیست. در فیلم های مستند و آموزشی، صدایی است که روی فیلم آن را می شنویم و اطلاعات تکمیلی درباره تصویری را که می بینیم در اختیارمان می گذارد. در فیلم های داستانی، نیز معمولا صدای یکی از شخصیت هاست و هدف از آن ، دادن اطلاعات بیشتر و گسترش آگاهی ما از شخصیت ها و ماجرای فیلم است. تصمیم گرفتیم اینها را بنویسیم و در قالب یک برنامه این پیام ها را به مخاطب منتقل کنیم.

وی افزود: قطعا اثربخشی چنین پیامی که بیان بصری دارد و ضمنا جذابیت فیلم های سینمایی هم به آن ضمیمه شده است اثربخشی زیادی بر مخاطبان دارد؛ پیام هایی از جمله فرار مالیاتی، سیستم های اطلاعاتی، سیستم های بانکی و... مواردی هستند که در این آثار سینمایی بر آنان تاکید می شود.

در تاکید بر اثربخشی این سبک باید گفت اگر سالها تاکید کنیم که فرار مالیاتی یکی از پاشنه های آشیل بسیار سخت و سنگین اقتصاد ایران هست و در کشورهای پیشرفته فرار مالیاتی جرمی بزرگ محسب می شود، شاید اثرگذاری محدودی داشته باشد اما به واسطه یک فیلم پلیسی_حادثه ای بسیار جذاب مشهور تاریخ سینما مانند فیلم تسخیرناپذیران وقتی عنوان می شود که فردی به نام آنفونسو گابریل کاپون که یک تبهکار و نماد گانگسترهای قرن بیستم در آمریکا بوده است و انواع و اقسام جنایات از جمله قاچاق و قمار و باج گیری و قتل و پولشویی و ... را مرتکب می شده است ولی چیزی که باعث شد به زندان بیفتد و در زندان دق کرد فرار مالیاتی بود و این را در قالب سکانس های جذاب فیلم نمایش می دهیم، یک قدرت اقناع بیان بصری فوق العاده ای در مخاطب ایجاد می شود.

حاجی جعفری تصریح کرد: تولید چنین برنامه‌هایی هم برای حکمرانان پیام شفاف و اثربخشی دارد و هم برای مردم به عنوان کسانی که قانون های مربوط به فرار مالیاتی را از مسئولین مطالبه کنند، قابل توجه است.

نظارت باعث شفافیت مالیاتی می‌شود

این تهیه کننده در ادامه و در پاسخ به این پرسش که نوآوری این برنامه در مقایسه با آثاری از این دست چه بوده است، گفت: اولا این نوع نگاه و این نوع روایت از فیلم ها نمونه و نظیری ندارد و دوما این که عمدتا مردم فیلم ها را با نگاهی ماجراجویانه دنبال می کنند و به پیام های ضمنی که لابلا و گوشه و کنار روایت داستان گنجانده شده است، توجهی ندارند و ای بسا آن پیام ها بسیار عمیق و اثرگذار است؛ اما نوآوری کار ما این است که این پیام ها را برجسته کرده ایم و تلاش کردیم که آنان را در یک قالب جذاب به مخاطب منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: دستاوردی که برای مخاطب از این شیوه برنامه قابل حصول است با توجه به عنوان برنامه قابل فهم است؛ عنوان برنامه سینما حکمرانی است؛ یعنی نکاتی که برای یک حمکرانی خوب برای کشور ما نیاز هست تا هم حکمرانان و هم مردم بدانند در این برنامه هست و دستاورد آن برای مردم آگاه شدن به آن نکات و به تبع آن مطالبه گری آنان از حکمرانان است.

نکات جالبی در این برنامه‌ها هست؛ نکاتی چون مبارزه با فرار مالیاتی، اهمیت و بزرگی جرم فرار مالیاتی، اهمیت سیستم های هوشمند و صندوق های مکانیزۀ فروش و اتصال اطلاعات بانکی و همه اطلاعات یک فرد به این معنا که در اقتصادهای پیشرفته همه سیستم های بانکی و اطلاعاتی به هم مرتبط هستند و کسی نمی تواند در یک بانک حسابی را باز کند و کلاهبردی کند در حالی که بانکی دیگر متوجه نشود؛ یا حتی در بیمه جرمی را مرتکب شود که بانک متوجه نشود. همه سیستم های اطلاعاتی به هم مرتبط هستند و این اتصال باعث یک نظارت بسیار سفت و سخت و کامل و جامع نسبت به تمامی عملکرد شهروندان و مسئولین می شود و زمانی که چنین نظارت کامل و متصلی وجود داشته باشد، جرم و اختلاس و دزدی به حداقل می رسد چرا که شفافیت اتفاق افتاده است.

فیلم «تاریک‌ترین ساعت» تلنگری به حکمرانان

حاجی جعفری یادآور شد: مثلا در فیلم تاریک‌ترین ساعت تلنگری به حکمرانان زده ایم این که دل خوش کرده اید که در  مورد همه مسائل به خارج از کشور نگاه کنید و همه مسائل داخلی را به خارج از کشور و اتفاقات خارج از کشور (مورادی چون انتخابات آمریکا، تصمیمات اروپا، اف ای تی اف و...) گره زده اید و به داخل نگاه نمی کنید، بزرگترین اشتباهی است که می تواند به یک کشور آسیب بزند.

وی افزود: و این آسیب را با استفاده از فیلم تاریک‌ترین ساعت و عملکرد وینستون چرچیل و مواجه ای که با نخست وزیر سابق هالی فاکس داشت و تقابل این دو نوع تفکر را نشان دادیم و ضمنا هشدار دادیم که این نوع مواجهه نسبت به مسائل کشور و منتظر مذاکره ماندن هیچ فایده ای ندارد.

این تهیه کننده با اشاره به مشکلات برنامه سازی در ایام کرونا، گفت: در مورد شرایط برنامه سازی در دوران کرونا خود ما به عینه با آن مواجه شدیم؛ چنانچه یکی از گرافیست های ما که سرگرافیست‌مان بود کرونا گرفت و به همین دلیل مدتی کارهای ما عقب افتاد.

وی افزود: از لحاظ بودجه هم باید بگویم که چون هدف ما این است که فاخرترین و قوی ترین کار را ارائه کنیم، درخواستمان از مدیران این است که بودجه را به تناسب هنر عوامل بالاتر ببرند که بتوان کار باکیفیت بهتری را ارائه کرد.

ما پژوهش بسیار زیادی برای این فیلم ها انجام دادیم؛ چرا که بسیاری از این فیلم ها در ظاهر پیام اقتصادی و حمکرانی ندارند و مجبور به گشتن بودیم تا ببینیم که در گوشه و کنار این آثار چنین پیام هایی یافت می شوند یا نه؛ لذا زحمت زیادی برای یافتن این فیلم ها کشیده شده است. از دیگران و کسانی که علاقه یا ورودی در حوزه سینما و فیلم داشته اند دعوت می کنیم که اگر ایده ای دارند یا فیلمی را می شناسند که ما شناسایی نکرده ایم بفرستند یا در مورد قالب برنامه ای اگر نظری وجود دارد به ما انتقال دهند.

کارگردانی این مجموعه مستند را که چهارشنبه ها حدود ساعت ۱۵: ۱۹ دقیقه از شبکه یک  پخش می شود، محمدرضا حاجی جعفری و گویندگی متن آن را شهرام ایرانمنش و ابوالفضل اینانلو برعهده دارند.
این مجموعه کاری از گروه جهش تولید است که اولین فصل آن در ۱۰ قسمت تهیه و پخش آن از ۷ آبان آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =