بایدن و ترامپ؛ پیروزی هرکدام چه مفهومی برای اقتصاد آمریکا دارد؟

تهران - ایرنا - یک روزنامه اسپانیایی در گزارشی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا نوشت: آمریکا در حالی در آستانه انتخابات قرار گرفته که از مدت‌ها پیش چرتکه انداختن‌ها از نتیجه این رویداد و اثرات مثبت و منفی پیروزی هر یک از دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه بر اقتصاد این کشور آغاز شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نشریه اسپانیایی «لا وانگواردیا» در گزارشی با تیتر «کدام بخش‌های اقصادی با پیروزی بایدن یا ترامپ، برنده خواهند شد» نوشت: آمریکا در شرایطی که با مشکلات فراوانی از جمله معضل اقتصادی، نابرابری و بحران بهداشتی مواجه است، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و از مدت ها پیش چرتکه انداختن ها از نتایج این رویداد و اثرات مثبت و منفی پیروزی هر یک از دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه بر اقتصاد آمریکا آغاز شده است.

به نوشته این نشریه، مادامی که بگوییم چه کسی پیروز می‌شود و چه کسی بازنده خواهد شد، در مرز گمانه زنی و حدس و گمان حرکت کرده ایم. اما توجه به برنامه های اقتصادی هر دو نامزد رقیب در صورت تصدی ریاست جمهوری آینده آمریکا، افق روشنی از سود و زیان و سنگینی کفه ترازوی بخش های اقتصادی و مشاغل  را برای ما نمایان می‌سازد.

بر اساس مطالعه شرکت بانکداران خصوصی «اندبنک» (Andbank) در صورت پیروزی بایدن، شرکت های شرکت‌های تولید نفت و بخش‌های فعال در حوزه انرژی‌های فسیلی متضرر خواهند شد.

بایدن در کارزار انتخاباتی خود بارها از سرمایه‌گذاری کلان در حوزه انرژی‌های تجدیدشونده سخن گفته و برای مقابله با آلودگی محیط زیست، از پیوستن مجدد به پیمان‌های اقلیمی دفاع کرده است.

بایدن گفته است که در صورت پیروزی هدف به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ را دنبال می‌کند. دستیابی به هدف به صفر رساندن تولید دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ در آمریکا که بایدن آن را تبلیغ می‌کند مستلزم تزریق ۲۰۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد این کشور ظرف ۳۰ سال آینده است. بدیهی است که چنین امری می‌تواند باعث ایجاد شغل و حوزه‌های جدید اقتصادی در آمریکا و از جمله در عرصه تولید انرژی‌های پاک شود.

چنین امری، باعث افزایش سرمایه‌گذاری کلان در ایجاد توربین‌های بادی و همچنین مدول‌های انرژی خورشیدی می‌شود. از این رو، صنایع نفتی پول کلانی صرف انتخاب مجدد ترامپ کرده‌اند.

در شرایطی که شرکت‌های تولید نفت حدود ۱۳ میلیون دلار کمک مالی به کارزار انتخاباتی ترامپ کرده‌اند، میزان کمک دریافتی تیم انتخاباتی بایدن از این شرکت‌ها کمتر از یک میلیون دلار بوده است.

در صورت پیروزی ترامپ برای حضور چهار سال دیگر در کاخ سفید، سیاست های دولت فعلی کاخ سفید در بخش انرژی طبق روال سابق با کمترین استانداردهای زیست محیطی و بیشترین استفاده از دی اکسید کربن تداوم خواهد داشت.

اقدامات ترامپ با نادیده انگاشتن تغییرات آب و هوایی و لغو محدودیت های مربوط به فعالیت های آلاینده، سبب شده تا این کشور تولیدکننده ۱۵ درصد گازهای سمی در اتمسفر باشد.

همچنین به دنبال سیاست های اعلامی بایدن مبنی بر افزایش نرخ مالیات ها، پیروزی بایدن برای فعالان بخش املاک و مستغلات نیز خوشایند نخواهد بود. این در حالی است که ترامپ در جریان اولین کارزار انتخاباتی خود قول داد مالیات آمریکایی‌های شاغل و همچنین مالیات شرکت‌ها را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

در مقابل، شرکت های مهندسی (ساخت و ساز، مصالح و ...) ذینفع اصلی برنامه های زیرساختی بایدن هستند؛ همچنین شرکت های بخش بهداشتی حتی اگر از خدمات «اوباما کر» برخوردار نشوند نیز تحت طرح های حمایتی دولت دموکرات قرار خواهند گرفت.

در مقابل شرکت‌های داروسازی از پیروزی ترامپ جانبداری می‌کنند. بایدن خواستار کاهش بهای دارو در آمریکا شده است و همین امر، مخالفت شرکت‌های داروسازی آمریکا را در پی داشته است.

اما کاهش بهای دارو، باعث افزایش مراجعه به مراکز درمانی و همچنین بیمارستان‌ها می‌شود. پیش بینی می‌شود که درآمد بیمارستان‌ها در صورت پیروزی بایدن و اصلاح بیمه‌های درمانی این کشور افزایش یابد.

او علاوه بر این وعده داده است ۴۰۰ میلیارد دلار از بودجه دولت فدرال را برای خرید کالاهای ساخت آمریکا اختصاص دهد و قانون «خرید کالای آمریکایی» را به شکل گسترده‌تری در پروژه‌های جدید حمل و نقل به اجرا درآورد.

بایدن در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ این را هم وعده داده که از دولت فدرال بخواهد ۳۰۰ میلیارد دلار بودجه به اجناس و خدمات آمریکایی و همین‌طور تحقیقات و فناوری در کشور اختصاص دهد.

اگر ترامپ پیروز شود انتظار می‌رود برنامه‌هایی که در چهار سال اخیر اجرا شده یعنی حمایت از بخش‌خصوصی و بخش عرضه در اقتصاد، ادامه پیدا کند. همچنین او به اعمال فشار بر چین و اجرای سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه ادامه خواهد داد. در حالی‌که پیروزی بایدن به معنای معکوس شدن این سیاست‌هاست. تحلیلگران معتقدند معکوس شدن برنامه‌های ترامپ در حوزه تجارت به رونق اقتصاد آمریکا کمک خواهد کرد. هر دو نامزد قصد دارند هزاران میلیارد دلار صرف توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد کنند و نکته جالب توجه این است که تحلیل‌ها نشان می‌دهد اثر برنامه‌های آنها در بلندمدت فرق زیادی با هم ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha