۲ گذر تاریخی در آران و بیدگل احیا می‌شود

کاشان- ایرنا- شهردار آران و بیدگل با اشاره به اینکه احیای بافت تاریخی در اولویت برنامه‌ها است، گفت: ۲ گذر تاریخی واقع در محدوده ناحیه یک شهرداری آران و بیدگل در این راستا احیا می‌شود.

به گزارش ایرنا، احسان کوزه‌گر روز چهارشنبه در نشست مشترک با کمیته احیای بافت تاریخی ناحیه یک آران و بیدگل افزود: مرمت گذر تاریخی میدان بزرگ با نظارت کارشناسان امر با بودجه شهرداری در حال انجام است و مرمت گذر سرکنگه هم در روزهای آتی آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: احیا و مرمت خانه‌های تاریخی این شهرستان نیز از برنامه‌های گذشته و حال شهرداری آران و بیدگل است؛ چنان که ۲ خانه تاریخی بنی‌طبا و افتخارالاسلام تا کنون با بودجه شهرداری مرمت و برای فعالیت‌های گردشگری به بهره‌برداری رسیده است.

شهردار آران و بیدگل با اشاره به ظرفیت‌های بسیار در حوزه گردشگری اضافه کرد: فعال کردن صنعت گردشگری و بوم‌گردی در این منطقه، در کنار شناساندن ظرفیت‌ها به مردم سایر نقاط کشور، کمک قابل توجهی به رشد و شکوفایی اقتصادی می‌کند.

عضو کمیته احیای بافت تاریخی آران و بیدگل هم در ادامه اظهار داشت: با توجه به گسترش صنعت گردشگری در کشور و سرمایه‌ای که از این مسیر می‌تواند به شهر وارد شود، ضرورت دارد احیا و بازسازی بافت تاریخی با همان شکل تاریخی خود بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

جواد رحمتی افزود: برای جذب گردشگر باید کوچه‌های بافت تاریخی با دیوارهای کاه‌گلی ترمیم و بازسازی شوند تا سبک و سیاق پیشین خود را از دست ندهند.

وی بیان کرد: شهرستان آران و بیدگل دارای چندین محله‌ تاریخی است که مجموعه گذرها، آب انبارها، آبراه‌های زیرزمینی، خانه‌های تاریخی و چیدمان پیچیده آنها، سبک و سیاق زندگی مردمان سخت‌کوش کویری را نشان می‌دهد که مانند کتابی سترگ نیازمند مطالعه و بررسی است.

عضو کمیته احیای بافت تاریخی آران و بیدگل اضافه کرد: تشکیل محله‌های قدیمی و رونق زندگی در نبود امکانات امروزی و شرایط سخت آب و هوایی نشان از نبوغ مهندسان گمنام این شهر کهن دارد که توانسته بودند با ساده‌ترین مصالح بومی و طبیعی و دمیدن بر روح پاک هنر، بناهایی زیبا و سازگار با محیط زیست و فرهنگ ایرانی- اسلامی برپا کنند.

وی تشریح کرد: نسل امروز می‌خواهد در مورد گذشته‌اش بداند تا بتواند پایه‌های توسعه امروز را بر پایه گذشته بنا نهد و به پیشرفت پایدار برسد؛ نسلی که امروز در انبوه خیابان‌ها و ساختمان‌های یکسان، خسته کننده و ملال‌آور به دنبال هویت گمشده می‌گردد تا در پناه آن به آرامش برسد.

رحمتی یادآور شد: محله دربند آخرین محله قدیمی باقی‌مانده در آران است که یک مجموعه کامل شامل مسجد، حمام، آب‌انبار، خانه‌های نفیس تاریخی و سیستم آبراهه‌ها و راه‌های پیچیده زیرزمینی دارد که خانه‌ها را به یکدیگر مربوط می‌کند.

وی بیان کرد: خانه‌های این محله از نظر هنرهای معماری، تزیینات و نقوش برجسته یا کم‌نظیر اما بسیاری از مردم هنوز از وجود آنها بی‌خبر هستند، چنان که از مشاهده عکس‌های داخلی این بناها شگفت‌زده می‌شوند.

عضو کمیته احیای بافت تاریخی آران و بیدگل تصریح کرد: این خانه‌ها به مرمت فوری نیاز دارند و همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و انجمن‌های مردمی را می‌طلبد که دوست‌داران حوزه فرهنگ و بناهای تاریخی نگرانی خود را نسبت به وضعیت این بناهای بی‌نظیر و هر گونه مداخله در بافت دربند ابراز کردند و خواستار رسیدگی فوری برای نجات آنها و گذرهای منتهی به آنها شدند.

بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده از جمله نزدیک به ۱۵۰ خانه تاریخی ارزشمند در آران‌وبیدگل وجود دارد که ۱۴۱ مورد تا کنون در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیدند.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha