اصلاح ساختار بودجه فرایندی مستمر و همیشگی است

تهران- ایرنا- نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اصلاح ساختار بودجه را فرایندی مستمر و همیشگی ذکر کرد و گفت: پیشنهادهای ارائه شده در زمینه اصلاح ساختار بودجه باید با در نظر گرفتن زیرساخت‌های مورد نیاز این پیشنهادها مطرح شود.

«محمد خدابخشی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا و درباره اقدامات کمیسیون برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه اظهارداشت: پیش ازاین طرح احکام کلی بودجه سال ۱۴۰۰ بعد از اعلام وصول توسط هیات رئیسه مجلس برای بررسی جزئیات به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارجاع شد.

 وی افزود: در کمیسیون دو بند "عدالت تقسیم بودجه‌ای میان استان‌ها" و "وظایف شورای پول و اعتبار برای تقسیم تسهیلات بین استان‌ها" به طرح افزوده شد اما همه این مسائل به معنای اصلاح کامل ساختار بودجه نیست.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره اینکه آیا اصلاح ساختار بودجه برای سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد یا خیر؟ افزود: اصلاح ساختار بودجه کار یک شب و دو شب و حتی یک سال نیست بلکه باید به صورت همیشگی و مستمر این موضوع پیگیری شود. ممکن است مجلس پیشنهادهایی در بودجه داشته باشد ولی این موارد به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در ۶ ماه، یک سال و حتی بیشتر از آن به درآمد نرسد و زمان بیشتری بطلبد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از پیشنهادها حساسیت‌های اجتماعی به همراه می‌آورد و بدون تحلیل درست و دقیق نمی‌توان آن را وارد بودجه کرد. به عبارتی در روند اجرای اصلاح ساختار بودجه نباید احکامی قید شود که تبعات منفی برای مردم داشته باشند بلکه باید با یک کار مستمر کارشناسی شده این موضوع را پیشبرد.

اولویت اصلاح ساختار بودجه قطع وابستگی به نفت و گاز است

وی یادآورشد: در اصلاح ساختار بودجه مهمترین کاری که باید انجام شود، قطع وابستگی بودجه به نفت و گاز است و باید منابع پایدار و جایگزین نفت و گاز در بودجه پیش بینی و درآمد حاصل از این بخش به جای مصرف در بودجه عمومی کشور در توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده شود.

جلوگیری از فرار مالیاتی در اصلاح ساختار بودجه لحاظ می‌شود

عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس جلوگیری از فرار مالیاتی را از مهمترین موارد در اصلاح ساختار بودجه ذکر کرد و یادآور شد:‌ کسب مالیات‌های مغفول مانده، شناسایی و کشف پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از موازی کاری، کاهش مصرف بودجه عمومی کشور از جمله اقداماتی است که باید با نگاه برنامه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه انجام شود. زیرا بودجه تابعی از برنامه است و باید در این راه نظام برنامه‌ریزی نظام مطلوبی باشد.

نماینده مردم الیگودرز همچنین درباره مولد سازی دارایی‌های دولت در ساختار بودجه گفت: مولدسازی صرفا به معنای فروش و انتشار اوراق نیست بلکه منظور از مولد سازی این است که برای یک دارایی مشخص یک طرح بهره برداری قرار داده شود؛ در واقع باید بخشی از دارایی با هدف تقویت بخش دیگر به فروش برسد که این مساله در دارایی‌های منقول و سهام و … منعکس می‌شود.

خدابخشی ادامه داد: در واقع برای مولدسازی اموال غیرمنقول باید به بهره برداری تمرکز کرد نه اینکه از دارایی‌ها فروخته شده برای پرداخت حقوق و دستمزد استفاده  شود و باید در ازای فروش املاک و مستغلات دولت، باید طرح‌های زیربنایی و زیرساختی ایجاد کرد.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در مولدسازی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: به رغم اینکه دولت بر خصوصی‌سازی تاکید دارد ولی هنوز به این موضوع به درستی پرداخته نشده و از مواردی است که باید در اصلاح ساختار بودجه لحاظ شود.

خدابخشی درباره اخذ مالیات از بخش های تولیدی هم گفت: در اصلاح ساختار بودجه اگر گرفتن مالیات از بخش تولید کاهش نیابد قطعا افزایش هم نخواهد داشت و این نگاهی است که همکاران در کمیسیون برنامه و بودجه دارند.

 وی خاطرنشان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از اجزای مالیات بر درآمد است که امروزه در بسیاری از کشورها اعمال می‌شود و این مالیات بر بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وضع شده و باید در اصلاح ساختار بودجه هم لحاظ شود.

شفاف‌سازی حلقه مفقود شده بودجه است

وی شفاف سازی را از موارد مهم و مفقود مانده در بودجه عنوان کرد و گفت: الزام دولت به تعریف شناسه پرداخت و پرداخت آن به ذینفع نهایی مهمترین موضوع در اصلاح ساختار بودجه است که موجب شفافیت بالای بودجه می‌شود.

نایب رییس کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: با این اقدام پول به ذینفع نهایی پرداخت می‌شود و وارد دستگاه‌ها و بعد استانداری‌ها و شهرستان‌ها و ... نمی‌شود. یعنی باید مشخص شود پولی که دولت پرداخت می‌کند به چه فرد و نهادی و برای چه مواردی پرداخت شده که به افزایش شفافیت کمک می‌کند.

عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با تاکید بر اینکه برای بررسی بودجه کشور کمیته تلفیق شکل می‌گیرد، عنوان کرد:  باید توسط این کمیته تلاش شود منابع درآمدی در بودجه به صورت واقعی پیش بینی شود. یعنی اگر مقدار فروش نفت و میعانات گازی برای بودجه در نظر گرفته شود با توجه به نوساناتی که در این بخش وجود دارد پیش بینی درستی داشته باشد

 وی تصریح کرد: هر برآوردی از منابع در بودجه در نظر گرفته می‌شود مانند برآورد از منابع مالیاتی یا فروش اوراق مالیاتی و دیگرآمدها، باید واقع بینانه بوده و بودجه‌ریزی براساس عملکرد انجام شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha