ناگفته‌های تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک از زبان استانداران

تهران- ایرنا- مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت الکترونیکی برگزار شد در این باره ۶ استاندار نخستین تجربه خود را در این زمینه تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دومین مرحله انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی بهارستان روز جمعه ۲۱ اردیبهشت در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار شد. در این دور از انتخابات ۸ حوزه با اجرای فرایند رای گیری به شیوه الکترونیکی، صفحه نوینی را رقم زدند که رئیس‌جمهور از مدتها قبل وعده آنرا داده بود. شیوه‌ای که موجب صرفه‌جویی در هزینه و وقت و تسریع فرایند انتخابات از اخذ رای تا شمارش و اعلام نتایج می‌شد.

در این باره استانداران خوزستان، فارس، گیلان، لرستان، مازندران و همدان که تجربه برگزاری انتخابات الکترونیکی را در دور اول و دوم داشتند، در گفت‌وگو با ایرنا از مزایای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای شفافیت، امنیت و ارتقای امنیت در فرایند رای گیری گفتند. این گفت‌وگوها به شرح زیر است:

روایت استانداران از آرزویی که محقق شد

استاندار خوزستان: دولت ریسک برگزاری انتخابات الکترونیک را پذیرفت

علی‌اکبر حسینی‌ محراب در ارزیابی خود از تجربه برگزاری انتخابات الکترونیکی و سهولت بخشیدن به انتخابات و تلاش‌های دولت سیزدهم و دلیل محقق نشدن آن در دولت قبل گفت: در دو دوره‌ انتخابات الکترونیک، خیال ما از صحت و سلامت انتخابات در آبادان کاملا جمع بود و هیچ مشکلی وجود نداشت، یک ساعت بعد از پایان رای‌گیری، نتیجه انتخابات اعلام شد، این در حالی است که اعلام نتیجه انتخابات در سال‌های گذشته ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشید.

استاندار خوزستان بیان کرد: دولت ریسک کرد و انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کرد، انتخابات در دور اول و دوم با کمترین خطا انجام شد البته باگ‌هایی دارد که باید در طول مسیر به طور کامل شناسایی و رفع شود.

وی تصریح کرد: توصیه ما هم این است که زمینه انتخابات الکترونیک حتماً در سراسر کشور به همین شکل فراهم شود البته اجرای این ساز و کار انتخاباتی نیازمند تجهیزات بیشتری است و آموزش‌های بیشتری هم باید از امسال به نسبت انتخابات ریاست جمهوری که در سال آینده در پیش داریم انجام بگیرد که همه هیأت‌های اجرایی و کاربران ما مطمئن شوند که انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

روایت استانداران از آرزویی که محقق شد

استاندار فارس: انتخابات الکترونیک بالاخره محقق شد

محمدهادی ایمانیه درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: برای اولین بار بود که انتخابات مجلس در دور دوم در حوزه انتخابیه شیراز و زرقام به شکل تمام الکترونیک برگزار شد و خوشبختانه به نظر می‌رسد که با رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان (رای‌دهندگان) همراه بود.

استاندار فارس افزود: ما به سرعت توانستیم نتیجه آرا را برای مردم اعلام کنیم و به نظر من تجربه خوبی بود و به خصوص برای انتخابات ریاست جمهوری آماده هستیم که در همه استان‌ها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

ایمانیه درباره تلاش‌های دولت سیزدهم برای برگزاری انتخابات الکترونیک عنوان کرد: برگزاری انتخابات الکترونیک آرزویی بود که سال‌ها بر زمین مانده بود، دولت سیزدهم با جدیت و عزم راسخ و البته همکاری بسیار خوب شورای نگهبان توانست، انتخابات الکترونیک را برای اولین بار اجرا کند، از آنجایی که تجربه موفقی بود این انگیزه را ایجاد کرد که بتوانند انتخاب ریاست جمهوری را وسیع‌تر در کشور برگزار کنیم.

ایمانیه، درباره موانع و ترک فعل‌ها در دولت قبل برای برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: شاید به دلیل مشکلات سخت‌افزاری و شاید هم به این دلیل بود که احساس می‌کردند ممکن است در میانه راه دچار مشکلاتی شوند این ریسک را نپذیرفتند؛ اما خوشبختانه دولت سیزدهم این ریسک را پذیرفت.

روایت استانداران از آرزویی که محقق شد

استاندار گیلان: مزیت انتخابات الکترونیک «شفافیت» است

اسدالله عباسی استاندار گیلان در ارزیابی خود از برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: در حوزه انتخابیه رشت و خمام انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کردیم، که تجربه بسیار خوب، با سرعت عمل بالا بود، شمارش آرا در کلانشهرها با توجه به اینکه تعداد رای دهندگان هم زیاد است به صورت سنتی همیشه زمان‌بر بود. در انتخابات الکترونیک در همان ساعت‌های اولیه، تعداد آرا به صورت شفاف و روشن مشخص است.

استاندار گیلان عنوان کرد: این موضوع باعث شد که کسی نمی‌توانست حق اعتراض داشته باشد زیرا همه چیز کاملا روشن بود، ضمن اینکه آموزش‌های لازم داده شده بود و تمهیدات و وسایل لازم به لحاظ زیرساخت فراهم شده بود.

عباسی تصریح کرد: در دولت‌ قبل زیرساخت‌ها فراهم نبود و یکی از زیرساخت‌ها هم مساله فیبر نوری به لحاظ امنیت و توسعه است. ما حتی سعی کردیم برای شهرستان‌های دیگر هم این زیرساخت را فراهم کنیم و آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را داشتیم اما انتخابات الکترونیکی فقط در رشت و خمام برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی بحمدالله رضایتبخش بود و هیچ موردی هم پیش نیامد که به عنوان مثال اعلام کنند که مغایرتی با قانون برگزاری انتخابات داشته باشد و یا کاندیدایی بیاید و اعتراض کند و اعتراض وی وارد باشد.

استاندار گیلان ادامه داد: ما برای دوره‌های آینده برای الکترونیکی کردن انتخابات چه ریاست جمهوری و چه شوراها و چه مجلس شورای اسلامی می‌توانیم گام‌های بلندی برداریم اگر هم ایرادهای جزئی در برخی از حوزه‌های انتخابیه وجود داشته باشد می‌توان آن ایرادها را برطرف کرد.

عباسی گفت: تلاش زیادی صورت گرفت وزارت کشور اهتمام ویژه‌ای در این بخش داشت. سفرهایی که از طریق وزارت کشور به استان‌ها انجام شد و آموزش‌هایی که صورت گرفت و امکانات و تجهیزاتی که فراهم شد کار فوق‌العاده‌ای بود.

وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان انتخابات الکترونیکی و فراهم کردن شرایط این انتخابات افزود: امیدوارم در آینده هم بتوانیم این تجربه بسیار خوب را برای همه حوزه‌های انتخابیه فراهم کنیم.

روایت استانداران از آرزویی که محقق شد

استاندار لرستان: وزارت کشور آمادگی دارد که انتخابات ریاست جمهوری را نیز تماماً الکترونیکی برگزار کند

ابوطالب شفقت با اشاره به لزوم وجود زیرساخت‌های قانونی برای برگزاری انتخابات الکترونیک، تصرح کرد: دولت سیزدهم تمام زیرساخت‌های اداری و تجهیزاتی، نرم افزاری، سخت افزاری را برای برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم کرد.

استاندار لرستان با بیان اینکه زیرساخت‌های آموزشی و نیروهای انسانی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم شد، اظهار داشت: آماده کردن مردم مساله مهمی بود که به نحو خوبی انجام شد. اگرچه انتخابات الکترونیک در همه کشور برگزار نشد اما تجربه خوبی بود.

شفقت که تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم آباد و چگینی را دارد، خاطرنشان کرد: وزارت کشور آمادگی دارد که انتخابات ریاست جمهوری را نیز تماماً الکترونیکی برگزار کند. در حوزه‌های انتخابیه‌ای مثل تهران به رای دهندگان به راحتی پس از وارد کردن کد و مشاهده عکس و اطلاعات نامزد، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی یادآور شد: حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگینی در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، دارای ۴۵۰ شعبه ثابت و سیار بود.

روایت استانداران از آرزویی که محقق شد

استاندار مازندران: ویژگی مهم انتخابات الکترونیک سرعت، شفافیت و دقت است

یوسف نوری استاندار مازندران نیز که در مرحله دوم، انتخابات را در استان تحت مدیریت خود به صورت الکترونیکی برگزار کرده بود، گفت: صیانت از آرای مردم یکی از تکالیفی‌ست که در اسناد فرادستی تاکید شده است. سلامت، رقابت، امنیت و مشارکت از مولفه‌های اصلی قانون انتخابات است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی اقدام بسیار خوبی بود، اضافه کرد: ویژگی مهم انتخابات الکترونیک سرعت، شفافیت و دقت است. ابهامات و شبهاتی که ممکن است در انتخابات غیرالکترونیک وجود داشته باشد، در انتخابات الکترونیک وجود ندارد.

استاندار مازندران با بیان اینکه دولت هم برای تأمین زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیک اعم از تجهیزات، آموزش و آماده کردن زیرساخت‌های ارتباطی، بسیار تلاش کرد، اظهار داشت: نتیجه انتخابات در حوزه انتخابیه‌ قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ با ۲۲۱ شعبه اخذ رأی روستایی و ۱۰۸ شعبه اخذ رأی سیار، سریع اعلام شد و اعتراض جدی وجود نداشته است.

نوری ادامه داد: برگزاری شفاف انتخابات الکترونیک بسیاری از ابهامات را برطرف کرده و یکی از وعده های مهم رئیس جمهور اجرایی شد.

روایت استانداران از آرزویی که محقق شد

استاندار همدان: ضریب اطمینان انتخابات الکترونیک بالا است

علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان در تشریح تجریبات خود در برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: انتخابات الکترونیک در حوزه انتخابیه ملایر با ۱۶۷ شعبه که شامل ۱۰۱ شعبه ثابت و ۶۶ شعبه سیار بود در کمال امنیت و سلامت برگزار شد.

وی ادامه داد: انتخابات الکترونیکی در حوزه انتخابیه ملایر با سرعت عمل بالا و ضریب اطمینان صد در صدی در شمارش آرا برگزار شد.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: ۲۵ مرحله در انتخابات وجود دارد که در همه شعب و حوزه‌های انتخابیه ۲۴ مرحله آن الکترونیک است و فقط مرحله آخر آن، یعنی مرحله بیست‌وپنجم، شمارش‌ها دستی است. در شعبی که انتخابات تمام‌الکترونیک است، موضوع شمارش هم الکترونیک است و ضریب دقت از حیث شمارش آرا بالا است.

استاندار همدان تأکید کرد: در شمارش آرا، در بعضی از حوزه‌های انتخابیه، به دلیل اینکه اعضای شعب در طول ۲۴ ساعت درگیر کار انتخابات هستند، ممکن است به تعداد انگشتان دست اشکالاتی در شمارش‌ها پیش بیاید اما در شعب الکترونیک یک مورد هم اشتباه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه انتخابات الکترونیک در دولت مردمی بالاخره اجرایی شد، امیدوارم انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیز به صورت الکترونیک برگزار شود، اظهار داشت: در انتخابات الکترونیک زمینه بروز تخلفات و اشتباه به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد. امیدوارم شورای نگهبان و دیگر مسئولان دست‌اندرکار این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha