تربیت‌شده مکتب پیامبر(ع)، پاسخگوی مردم است

تهران- ایرنا- یک کارشناس مذهبی معتقد است مسئولی که تربیت‌شده مکتب پیامبر اکرم (ص) باشد، در همه ابعاد پاسخگوی مردم، خانواده و حتی دشمن است.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا طباطبایی‌نسب در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا ، با اشاره به اخلاق پیامبر اکرم (ص)، گفت: مسئولی که تربیت شده مکتب پیامبر باشد و پیامبر را باور داشته باشد در همه ابعاد باید پاسخگو باشد و کسی که مسئولیت اجتماعی را به عهده می گیرد باید در همه ابعاد پاسخگو باشد. یعنی پاسخگوی خانواده و مردم و حتی دشمن باشد.

وی تاکید کرد: کسی که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت می گیرد در واقع خود را برای خدمت به پیامبر اکرم (ص) آماده می کند و چنین کسی باید در همه ابعاد شبیه آن حضرت باشد.

نویسنده کتاب الگوهای رفتاری پیامبر اعظم (ص) با اشاره به آیه ۲۱ سوره احزاب ادامه داد: یکی از زیبایی های قرآن این است که برای رسیدن انسان به کمال یک الگوی کامل و جامع معرفی می کند. البته در قرآن به زندگی پیامبران اشاره شده است. چون می خواهد انسان ها از این الگوها استفاده کند ولی قرآن از پیامبر اکرم (ص) به عنوان بهترین و برترین الگو یاد می کند.

طباطبایی نسب افزود: امروز در دنیای مدگرایی زندگی می کنیم و مدگرایی یعنی انسان ها تشنه الگوگیری هستند تا از کسی یا لباسی یا صدایی الگو بگیرند و قرآن نیز برای این که انسان به کمال برسد الگو معرفی می کند. وجود پیامبر اکرم ابعاد مختلفی دارد که یکی بعد ملکوتی آن حضرت است. وی افزود: رسول خدا (ص) حتی از قبل از بعثت ارتباط قوی وغنی با خدا داشت و همواره غرق در عبادت بود و غار حرا محل عبادت آن حضرت بود و اوج ملکوتی حضرت قبل از دوران بعثت نیز یکی از موضوع هایی است که می توان به آن پرداخت.

مدیر موسسه فرهنگی نور الائمه اضافه کرد: آن حضرت بعد از این که به پیامبری مبعوت شد، هیچگاه از یاد خدا و توجه به پرودگار غافل نبود. هیچگاه نمی گفت چون من فرستاده خدا هستم، احتیاج به عبادت و تذکر ندارم و اتفاقا پیامبر بیشترین عبادت را داشتند و شب ها کمتر می خوابیدند.

رسول خدا (ص) ۵۵ جنگ را فرماندهی کردند

وی با اشاره به آیه پایانی سوره مزمل افزود: در حالات پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که آن حضرت در طول شب بارها بیدار شده و مشغول عبادت می شدند و یک انسان بی قرار خدا و ارتباط با پرودگار بود.

طباطبایی نسب از پیامبر اعظم (ص) به عنوان یک الگو در جهاد، مبارزه و تلاش یاد کرد و گفت: رسول خدا ۵۵ جنگ را در طول ۱۳ سال فرماندهی کردند و اینگونه نبود که گوشه ای بنشینند و مشغول نماز شوند بلکه وسط میدان بود. در جنگ احد ۷۰ ضربه شمشیر به بدن پیامبر وارد کردند و دندانش را شکستند و آن حضرت بدترین آزار را دید ولی مقاومت کرد.

نویسنده کتاب فخر آفرینش ادامه داد: یکی از نمونه های صبر و استقامت پیامبر (ص) در جنگ تبوک است که آن حضرت به همراه سپاه اسلام مسیر طولانی مدینه تا تبوک یعنی در حدود ۹۰۰ کیلومتر را برای حضور در میدان جنگ طی کردند.

یکی دیگر از ابعاد رسول خدا(ص) این است که در ارتباط با مردم بی نظیر بودند و نسبت به دیگران احساس مسئولیت می کردند و در واقع در کنار درد مردم بودند. چون کسی که از جانب خداست، باید صفات الهی را در وجود خود داشته باشد و همانگونه که خدا از مظلومان و مردم دستگیری می کند، پیامبرش نیز باید اینگونه باشد.

طباطبایی نسب با اشاره به روایتی از پیامبر که فرمود رحم الله من عرف قدره اظهار کرد: خدا کسی که قدر خود را می داند، رحمت کند. ما مخلوق الهی هستیم و باید در مسیر تکامل قدم برداریم. مادیات، انسان را به کمال نمی رساند. یعنی ممکن است مادیات آسایش را برای انسان فراهم کند ولی همه چیز انسان نیست.

وی افزود: آن چیزی که انسان را ارضاء و اشباع می کند، رسیدن به مقام قرب الهی است و به همین دلیل اهل دنیا نیز از دنیا خسته می شوند و دنیا نمی تواند انسان را اشباع کند و آن چه انسان را ارضاء می کند، ارتباط با خداست.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha