دریافت غیرقانونی بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات و ضمانت‌نامه های بانکی

تهران - ایرنا - نماینده دادستان در دومین جلسه دادگاه سید محمد امامی و متهمان دیگر این پرونده گفت: متهمان از طریق نفوذ و پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران بانک سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خارج کردند.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سیدمحمد امامی و ۳۲ متهم دیگر روز سه شنبه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی آغاز شد.

قاضی اسدالله مسعودی مقام ضمن سفارش به متهمان، وکلا و مقامات رسیدگی کننده به پرونده به تقوایی الهی از نماینده دادستان خواست برای قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گیرد.

نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: اقدامات مجرمانه شبکه فساد در بانک سرمایه مشتمل بر  اتهامات انتسابی به ۳۴ نفر از متهمان است و این اقدامات با محوریت سید محمد امامی و امیررضا فرزان راداز طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکتهای وابسته بوده است. 
امید فولادی ادامه داد: متهمان از طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سهامدار عمده در بانک سرمایه نقش های مجرمانه خود را در بستر بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به نهاد مزبور پیاده‌سازی کردند و از مجرای پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران و کارکنان و بعضاً کارشناسان رسمی دادگستری بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت نامه های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز از بانک سرمایه و شرکت های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خارج کردند.
نماینده دادستان اضافه کرد: همچنین این متهمان بخشی از اقدامات مجرمانه را در پوشش تهاتر املاک و گران نمایی انجام داده اند.

وی اقدامات مجرمانه این شبکه فساد در بانک سرمایه را حول چهار موضوع عنوان کرد و افزود: اخذ تسهیلات کلان در قالب عقد مشارکت مدنی در مجموع به مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان بوده به این شرح است که نامبردگان با شرکت‌های الگو تجارت جهان توسعه تجارت تأمین پوشش قشم و سواحل قشم به شکل کاملاً غیرقانونی و شرایط نامتعارف پس از مدت زمان کوتاهی از تاریخ افتتاح حساب با ارائه درخواست برای دریافت تسهیلات اقدام کردند و از طریق ارتباط گیری با مسئولان و مدیران بانک سرمایه موفق به اخذ مصوبه شدند.
فولادی ادامه داد: اخذ ٢۶ فقره ضمانت نامه های بانکی بالغ بر ۵۹۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط نامبردگان که در سال ٩۴ ضمانتنامه های بانک سرمایه را با تاسیس شرکت های صوری به مدیرعاملی افرادی که هیچ سابقه‌ای نداشتند بدون تودیع وثیقه به دست آورند و در ادامه با تولیدکنندگان غلات و نهاده‌های دامی از جمله شرکت پشتیبانی امور دام تهران وارد معامله شدند و بدون پرداخت وجه صرفاً با ارائه ضمانتنامه ها موفق به خرید در حجم کل شدند و کالاهای خریداری شده را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رساندند و پس از وصول چک های کالا و تبدیل آنها به ارز ، مبالغ را به خارج از کشور منتقل کردند.
نماینده دادستان افزود: متهم امامی بخشی از وجوه کالاها را با هدف عدم کشف منشأ پول در شرکت‌های خود واریز می کرده و گزارش سازمان اطلاعات سپاه هم به دادگاه داده شده است اجمالاً فرایند دریافت ضمانت ها توسط شرکت ها حتی اصول اولیه را هم رعایت نمی شده است.
وی گفت: با توجه به وثایق ناچیز می توان گفت هیچگونه وثیقه قابل قبولی از شرکت‌ها اخذ نمی شده و نکته قابل توجه این است که تسهیلات و ضمانت نامه های بانکی در کمتر از یک ماه و چند روز بعد از افتتاح حساب توسط شرکت‌ها مورد تصدیق قرار گرفته است.
نماینده دادستان درباره دلایل کاغذی بودن شرکت‌ها گفت: تمامی شرکت ها در زمان منتهی به پایان سال ۹۴ اقدام به افتتاح حساب و درخواست به شعبه اسکان بانک سرمایه کرده‌اند و هیئت مدیره و موضوع شرکت خود را در یک زمان تغییر داده‌اند.

خرج کردن تسهیلات غیرقانونی در سینما و شبکه نمایش خانگی
فولادی اظهار داشت: تسهیلاتی که باید در حوزه قراردادهای منعقده برای امور بازرگانی و تولید اقتصادی مصرف می‌شد توسط متهم امامی و افراد وابسته به او عمدتا با هدف از بین بردن منشا پول، در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی و پرداخت به هنرمندان و سلبریتی‌ها و خرید املاک و آپارتمان شده است و بخشی از وجوه جهت سهولت در اقدامات مجرمانه به برخی اشخاص دارای نفوذ پرداخت شده است.
وی ادامه داد: همچنین مبالغی از این وجوه تبدیل به سپرده‌های بلند مدت به نام اقوام متهمان از جمله خواهر و مادر محمد امامی شده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه اقدامات مجرمانه در هفت محور مشخص است، افزود: تحصیل مال ازطریق نامشروع از طریق دریافت غیرقانونی در مجموع به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مشارکت مدنی از بانک سرمایه به نام شرکت‌های مختلف، تحصیل مال ازطریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی ۲۶ فقره ضمانت‌نامه بانکی فاقد پشتوانه به مبلغ ٥٠٩ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از بانک سرمایه برای پنج شرکت‌، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان از بانک سرمایه، تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی در مجموع به مبلغ ۱۱۲ میلیارد و ٤٣٢ میلیون تومان از شرکت‌های سرمایه گذاری فرهنگیان متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان در پوشش قراردادهای حق‌العمل کاری، تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیر قانونی وجوه به میزان ۴۱ میلیارد و ۴۹۵ میلیون تومان در پوشش انعقاد قراردادهای حقالعمل کاری، تحصیل مال از طریق نامشروع از بانک سرمایه به مبلغ ۱۲۶ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان در فرایند دریافت املاک لواسان و چناران از بانک سرمایه و انتقال ملک خیابان شهید فیاضی از مجرای گران نمایی، اقدام مجرمانه متهمان در مقام تسویه مطالبات بانک سرمایه با توسل به گزارش کارشناسی خلاف واقع و جعل اسناد رسمی بوده است.
نماینده دادستان درباره متهم ردیف اول سید محمد امامی گفت: نامبرده تهیه کننده فیلم و سریال متهم است به اینکه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهادهای مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت نامه یا قرارداد حق‌العمل کاری به نفع شبکه منسوب به خود خارج کند.
فولادی اظهار داشت: نفوذ وی در این نهادها به اندازه‌ای بوده که در نصب و عزل مدیران ارشد و میانی نقش موثری داشته و مجموعه بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به او در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ توسط شبکه وی مدیریت شده است و حتی چارت سازمانی بانک سرمایه از سوی متهم امامی تهیه شده است که نشان از نفوذ وی دارد.

خدمات متهم امامی به غندالی و خانواده او
وی اضافه کرد: محمد امامی، خرید خودرو و خرید اثاثیه منزل و تهیه بلیت سفرهای خارجی خانواده غندالی را از طریق شخصی انجام می‌داد. 
نماینده دادستان گفت: متهم محمد امامی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به برادر فاطمه شامانی برای حق انتشار دو فیلم ساخته شده توسط شامانی پرداخت کرده است.
وی در ارتباط متهم امامی با مجید زاهدی معاون اعتبارات وقت بانک سرمایه، افزود: امامی دو خودروی BMW X و یک آپارتمان در منطقه چیذر تهران برای زاهدی خریداری کرده بود.
نماینده دادستان افزود: همچنین بخشی از وجوه تسهیلات دریافتی توسط متهم امامی صرف خرید خودرو و املاک متعدد برای دوستان و آشنایان شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید خودروی AOD برای احمد امامی پدر محمد احمدی و خرید خودروی اسپورتیج برای مهسا پیراسته همسر اول متهم امامی و خرید خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای سارا امامی خواهر متهم ردیف اول پرونده است.

فولادی با تاکید بر آگاهی متهمان در مجرمانه بودن اقدامات اظهار داشت: امامی و فرزان راد و مرتبطان آن‌ها منابع بانکی را به طریق نامشروع و کلان تصاحب کردند و از استرداد آنها به بانک خودداری ورزیده و تمام این فرایند را با علم به مجرمانه بودن انجام دادند.
وی ادامه داد: متهمین محمد امامی و امیررضا فرزان راد با وقوف به مقررات ناظر بر اخذ تسهیلات بانکی، نتیجه اقدامات خود را در عدم رعایت مقررات و ضوابط بانکی و سیاست‌های پولی کشور می‌دانستند و به نظام اقتصادی کشور ضرر هنگفتی وارد کردند که موجب اخلال و آشفتگی در نظام مالی کشور شد.

فرزان راد متهم متواری در آلمان
نماینده دادستان در خصوص اتهامات امیر رضا فرزان راد فرزند رضا، متواری به کشور آلمان گفت: نامبرده به همراه امامی نقش رهبری و سردستگی گروه مجرمانه سازمان یافته را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه عهده دار بوده است.
وی ادامه داد: فرزان راد همراه محمد امامی، ذی نفع قطعی عواید حاصل از اقدامات مجرمانه در بانک سرمایه است که با بازیابی اطلاعات تلفن همراه متهمان امامی، غندالی، شامانی و تدقیق در محتوای مکالمات مورد تبادل بین فرزان راد و امامی روشن کننده نقش محوری وی در رهبری عملیات مجرمانه است.
نماینده دادستان گفت: مکالمات مزبور موید آن است که جوابیه استعلامات مراجع قضایی و انتظامی خطاب به مدیران خائن بانک سرمایه توسط او تنظیم شده و جهت ارسال در اختیار مدیران بانک سرمایه قرار می‌گرفته است. 
وی اضافه کرد: حتی اسامی کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی املاک به منظور تملیک به بانک سرمایه هم توسط وی برای محمد امامی ارسال می‌شده است.
نماینده دادستان افزود: همچنین موارد اولیه عزل و انتصاب مدیران بانک سرمایه هم توسط وی تنظیم شده و برای محمد امامی ارسال می‌شده است. بسیاری از عواید مجرمانه از طریق محمد امامی در قالب محموله‌های قیر به دبی ارسال شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر توسط فرزان راد مورد تحصیل قرار می‌گرفته که برخی عواید نامبرده شده تبدیل به املاک و خودروهای لوکس در کشورهای آلمان و امارات شده است.

فولادی گفت: متهم امامی اغلب وجوه مجرمانه را نیز از طریق صرافی‌ها یا محموله‌های قیر به دبی انتقال می‌داد و عواید مزبور توسط متهم فرزان راد در دبی مورد تحصیل قرار می‌گرفت و حسب درخواست امامی، وجوه مزبور بعضا جهت پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه توسط فرزان راد برای محمد امامی ارسال می‌شد.
وی ادامه داد: همچنین متهم فرزان راد با هماهنگی‌های امامی در امارات و آلمان ملاقات‌هایی با غندالی و همسرش فاطمه شامانی و علی بخشایش برای مجاب کردنشان به پرداخت تسهیلات به شرکت‌های منتسب به شبکه خود را داشته است.
نماینده دادستان اضافه کرد: فرزان راد همچنین پرداخت غیرقانونی تسهیلات به شرکت‌های کاغذی همچون پایدار کالای پاسارگاد، فنل کژال، الکتروکژال، جهان گستر پژواک و راهبرد پویان آدان را از محمد امامی پیگیری می‌کرده است که مبین ذینفعی وی در خصوص ضمانت‌نامه‌های دریافتی به نام شرکت‌های یادشده است.
وی افزود: همچنین اظهارات اشخاصی مانند مهدی محمدی، محمد تقی روحی و نادر دولتشاهی نزد ضابطان و بازپرسی موید ذینفعی در خصوص دریافت تسهیلات از بانک سرمایه به نام شرکت‌های گلگلون تجارت جهان، باران تجارت آوا و لوله سازی دقیق زاگرس است.
نماینده دادستان اظهارداشت: نامبرده به دلیل تسهیلات کلانی که از بانک‌های رفاه و مسکن از طریق غیرقانونی اخذ کرده بود، به دلیل ترس از تعقیب کیفری و بازداشت در هشتم دی ماه ۹۱، کشور را به مقصد ترکیه ترک کرد و پس از آن نیز به کشور بازنگشت.
وی خاطرنشان کرد: این متهم (فرزان راد) عملیات مجرمانه را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه از امارات از طریق عوامل خود در داخل کشور هدایت کرده است.

اعلان قرمز و جلب بین‌ المللی برای متهم فرزان راد
نماینده دادستان تصریح کرد: علی رغم اقدام بازپرسی دایر بر صدور اعلان قرمز و جلب بین‌المللی برای متهم فرزان راد، متاسفانه اقدامات مذکور، منتهی به بازداشت و انتقال او به ایران نشده است.

فولادی درباره اتهامات امیر رضا فرزان راد گفت: نامبرده متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از مجرای اخلال در نظام پولی و ارزی کشور از طریق مشارکت با محمد امامی و تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی ۲۶ فقره ضمانت نامه‌های بانکی فاقد پشتوانه به مبلغ ۴۵۳ میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان از بانک سرمایه به نام ۵ فقره شرکت‌های کاغذی به اسامی الکتروکژال، فنل کژال، راهبرد پویان آدان، پایدار کالای پاسارگاد و جهان گستر پژواک است.
وی ادامه داد: متهم فرزان راد همچنین متهم به مشارکت با محمد امامی در تحصیل مال از طریق نامشروع از طریق دریافت غیر قانونی در مجموع ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مشارکت مدنی از بانک سرمایه به نام شرکت‌های گلگون تجارت جهان، باران تجارت آوا و لوله سازی دقیق زاگرس است.

نماینده دادستان اضافه کرد: همچنین متهم به معاونت در ارائه گزارش کارشناسی خلاف واقع در حکم جعل در اسناد رسمی در خصوص ارزیابی املاک موسوم به لواسان بزرگ و کوچک از طریق معرفی کارشناسان به محمد امامی جهت تمهید مقدمات برای ارائه گزارش خلاف واقع است.
فولادی در مورد متهم دیگر این پرونده به نام شهاب الدین غندالی فرزند آقا بابا گفت: غندالی مدیر عامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان در فاصله ۲۳ مهر ۹۲ تا ۲۳ مهر ۹۵ است.
وی اظهار داشت: غندالی پیرو دریافت املاک و خودروهای لوکس و مبالغ قابل توجه ارزی و ریالی از محمد امامی، علی اکبر انصاری و آرمان علمایی، زمینه را برای پرداخت غیر قانونی تسهیلات به شرکت‌های منتسب به ایشان فراهم کرده است.
نماینده دادستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سهامدار عمده بانک سرمایه شناخته می‌شود، معرفی دو عضو از چهار عضو اعضای هیات مدیره در اختیار مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان و مدیر عامل صندوق نیز از طریق معرفی نیمی از اعضای هیات مدیره نقش بسیار مهمی در نحوه اداره بانک سرمایه ایفا می‌کند.
وی گفت: بررسی مکالمات مورد تبادل میان نامبرده و محمد امامی و خانم فاطمه شامانی روشن کننده این مطلب است که غندالی به عنوان مهره‌ای قابل اطمینان در اختیار محمد امامی قرار گرفته بود و امامی از طریق نفوذ در او، سیاست‌های مورد نظر خود در بانک سرمایه را پیاده سازی کرد. 
فولادی اظهار داشت: امامی از طریق نفوذ در غندالی و بخشایش، به منظور پیشبرد اهداف خود در غارت اموال و وجوه بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام به معرفی و انتصاب اشخاص مطیع خود در سمت‌های کلیدی بانک سرمایه می‌کرده است.
نماینده دادستان اضافه کرد: از جمله این اشخاص می‌توان به انتصاب علی بخشایش، خیرالله بیرانوند و علیرضا حیدرآبادی پور به سمت مدیر عاملی بانک سرمایه و یاسر ضیایی شیرکلایی به عنوان قائم مقام بانک سرمایه و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان و نیز مجید زاهدی به عنوان مدیر امور اعتبارات بانک سرمایه، علیرضا کلهر به سمت دبیری جلسات هیات مدیره و فاروقی به سمت ریاست کمیته اعتبارات بانک سرمایه و پیمان پویان مهر به سمت ریاست شعبه اسکان بانک سرمایه اشاره کرد.
وی افزود: امامی از طریق نفوذ در غندالی، مدیران غیر همسو با سیاست‌های خود را حذف و جا به جا می‌کرد که از جمله این جا به جایی‌ها می‌توان به حذف احمد درخشنده از مدیریت عاملی بانک سرمایه و جابه جایی ریاست شعبه وقت گیشا اشاره کرد.

نماینده دادستان اضافه کرد: همچین آقایان حسن نژاد از امور مسکن، نیک خواه از معاونت منابع انسانی و معظمی از بازرسی بانک سرمایه به دلیل مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع شبکه امامی و فرزان راد، به درخواست محمد امامی و با اعمال نفوذ غندالی در مدیران بانک سرمایه، برکنار شدند.
وی با اشاره به گزارش ضابطان و اظهارات اعضای وقت هیات مدیره بانک سرمایه از جمله آقایان بخشایش، کاظمی، توسلی، پرویز احمدی و خیر الله بیرانوند اظهارداشت: غندالی به منظور اجرای سیاست‌های مدنظر شبکه امامی و فرزان راد در جلسه هیات مدیره بانک سرمایه حضور می یافت بدون آنکه سند مکتوبی از خود به جای بگذارد، اعضای وقت هیات مدیره را جهت پرداخت غیرقانونی تسهیلات به برخی شرکت‌ها تحت فشار قرار می‌داد.
فولادی اضافه کرد: غندالی در مقطع کوتاهی نیز به صورت غیرقانونی به عنوان سرپرست، مدیریت بانک سرمایه را عهده دار شد که از طریق مکاتبه صریح بانک مرکزی دایر بر فقدان صلاحیت تخصصی وی برای اداره بانک از این سمت کنار گذاشته می‌شود. 
وی افزود: بر اساس اسناد و اطلاعات موجود محمد امامی که به دلیل بدهی‌های معوق امکان خرید قیر از شرکت هرمز پاسارگاد را نداشته، از طریق یاسر ضیایی شیرکلایی شرکت یادشده را به خرید قیر ترغیب کرده که پس از ارائه ضمانت نامه بانکی از سوی شرکت مزبور، وی به عنوان مجری از سوی شرکت توسعه سرمایه گذاری فرهنگیان به شرکت هرمز پاسارگاد معرفی و اقدام به خرید قیر و فروش آن به شرکت گلکسی که متعلق به خودش است، کرده است.
نماینده دادستان اضافه کرد: در ادامه شرکت‌های سرمایه گذاری فرهنگیان با هدف بازگرداندن پول خود، بدهی محمد امامی را به عنوان پول دستی محاسبه و قرارداد مضاربه با وی تنظیم می‌کند که مجددا این اموال بازگردانده نمی‌شود و در نهایت امامی زمینی را در لواسان که سال ۹۲، کمتر از ۵۰ میلیارد تومان از بانک خریداری کرده بود در سال ۹۴ تقریبا به ۴ برابر قیمت خرید و بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به خود بانک فروخت و همه بدهی‌های خود را تسویه کرد که اقدامات مذکور از طریق همراهی شهاب الدین غندالی انجام شده است.
وی درباره اتهام فاطمه شامانی دیگر متهم این پرونده اظهارداشت: با عنایت به اینکه متهم شهاب الدین غندالی با هدف اختفای منشا مجرمانه اموال و وجوه دریافتی، نسبت به انتقال آن‌ها به نام همسر دومش (فاطمه شامانی) و فرزند همسرش (مهربد شامانی) اقدام کرده است، اتهام پولشویی نیز محرز است.
نماینده دادستان اضافه کرد: محتوای مکالمات محمد امامی و فاطمه شامانی، مبین این نکته است که محمد امامی اعمال نفوذ در غندالی را از طریق همسرش فاطمه شامانی انجام داده است؛ با این توضیح که محمد امامی انتصاب مدیران بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان (همچون آقایان بخشایش، خانی، بیرانوند، حیدرآبادی پور، یاشر ضیایی شیرکلایی، فریبرز ضیایی، مجید زاهدی، فاروقی و علی رضا کلهر) و عزل مدیران غیرهمسو (همچون آقایان حسن نژاد از امور مسکن، نیکخواه از معاونت منابع انسانی، معظمی از بازرسی بانک سرمایه) همچنین اقدامات غیرقانونی دایر بر پرداخت تسهیلات به شرکت‌های وابسته به شبکه امامی و فرزان راد را از طریق فاطمه شامانی از شهاب الدین غندالی مطالبه کرده است.
فولادی ادامه داد: شهاب الدین غندالی نیز برای مخفی کردن منشا مجرمانه اموال، سند اکثر املاک و خودروهای دریافتی از اشخاصی همچون محمد امامی، آرمان علمایی و علی اکبر انصاری را به نام همسرش فاطمه شامانی تنظیم و اموال مزبور را به نام او کرده است.
نماینده دادستان افزود: متهم فاطمه شامانی به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان راد و پولشویی از طریق تحصیل اموال و وجوه با علم به منشا مجرمانه متهم است.
وی درباره اتهامات احمد هاشمی، فرزند محسن گفت: وی یکی از شرکای اصلی متهم محمد امامی و مدیرعامل شرکت توسعه تجارت مرین است که متهم محمد امامی از طریق وی در برخی بانک‌ها و موسسات از جمله موسسه میزان و بانک سرمایه نفوذ کرده و از طرق غیرقانونی و بدون تودیع وثایق کافی، تسهیلات دریافت کرده است.
نماینده دادستان اظهارداشت: احمد هاشمی، محمد امامی را در اخذ تسهیلات کلان از طرق غیرقانونی، یاری رسانده و از این مسیر نیز وجوه، املاک و خودروهای متعدد نیز تحصیل کرده است.
نماینده دادستان گفت: احمد هاشمی برخی اموال خود را بنام فرزندان خود، ساره هاشمی (دختر نامبرده) و محسن هاشمی (پسر نامبرده) کرده است.
وی افزود: نامبرده متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان راد و پولشویی از طریق تحصیل و تملک وجوه مجرمانه به میزان ۱۵۷ میلیارد ریال که از محل تسهیلات دریافتی محمد امامی از بانک سرمایه به صورت مستقیم وارد حساب‌های بانکی نامبرده شده است.
فولادی اضافه کرد: همچنین املاک و خودروهای متعددی از محل وجوه فوق توسط محمد امامی خریداری شده که عنوان پولشویی برای اموال نیز صادق است.

نماینده دادستان درباره احسان دلاویز متهم دیگر این پرونده گفت: نامبرده از دوستان نزدیک محمد امامی و امیررضا فرزان راد است که واسطه‌ آشنایی محمد امامی با علی بخشایش (مدیرعامل وقت بانک سرمایه) نیز بود.
وی ادامه داد: احسان دلاویز از نفوذ قابل توجهی در علی بخشایش برخوردار بود و وی به همراه محمد امامی، از علی بخشایش، ابلاغ مشاور بازاریابی بانک سرمایه را دریافت و عملاً به کارچاق کنی جهت اخذ تسهیلات کلان برای مشتریان خاص اقدام کرده است و درصدی از تسهیلات پرداختی را به عنوان دستمزد خود برداشته است.
نماینده دادستان اظهارداشت: همچنین حسب مستندات موجود، متهمان دلاویز، امامی، فرزان راد و مهدی محمدی، به همراه علی بخشایش و غندالی جلسات مخفیانه در دوبی داشتند و هماهنگی‌های لازم را جهت پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های منتسب به خود به عمل می‌آوردند.

خرید پورشه و انتصاب مدیرعامل بانک
وی با اشاره به حسب مستندات موجود ادامه داد: متهم دلاویز نقش موثری در انتصاب علی رضا حیدرآبادی پور به مدیرعاملی بانک سرمایه داشته و بابت ارائه‌ چنین خدماتی، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی پورشه به نام احسان دلاویز از طرف محمد امامی تامین می‌شود.
نماینده دادستان گفت: همچنین مبلغ ۱۴ میلیارد ریال از محل تسهیلات دریافتی محمد امامی از بانک سرمایه به حساب دلاویز انتقال یافته است که حسب گزارش ضابطان تبدیل به املاک وخودروها به نام احسان دلاویز و همسرش الهه شهبازی شده است.
وی افزود: احسال دلاویز  به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق پیگیری و اعمال فشار بر علی بخشایش (مدیرعامل وقت بانک سرمایه) به منظور پرداخت غیرقانونی تسهیلات به شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان راد و پولشویی به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال تحصیل و تملک وجوه مجرمانه از محمد امامی از محل تسهیلات بانک سرمایه با علم به منشا مجرمانه متهم است.
فولادی اضافه کرد: متهم دیگر مهدی محمدی از دوستان نزدیک متهمان محمد امامی، امیررضا فرزان راد و احسان دلاویز است که حسب گزارش ضابطان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، اقاریر خود متهم و اظهارات سایر متهمان، در زمینه اخذ تسهیلات از بانک سرمایه به نام شرکت‌های منتسب به ایشان و تطمیع مدیران وقت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه (از جمله خرید ملک، اثاثیه منزل و خودرو برای خانواده غندالی و خرید خودرو برای یاسر ضیایی و مجید زاهدی به هزینه محمد امامی) و تبدیل ۱۴۳ میلیارد تومان وجوه حاصل از ضمانت نامه‌های ماخوذه از بانک سرمایه به قیر و مصنوعات نفتی و فروش آن‌ها در خارج از کشور، نقش موثری داشته است.
نماینده دادستان اظهارداشت: نامبرده به عنوان بازوی امیر فرزان راد در داخل کشور از سال ۹۱ به این طرف فعالیت داشته است و تمام کارهای مالی و جابجایی پول‌ها با هماهنگی او صورت گرفته است، در حدی که در مقطعی که شرکت‌های امیر فرزان راد موفق می‌شوند در سال ۹۳ به صورت مشکوک اعلام ورشکستگی کنند، مهدی محمدی با حساب‌های شخصی آقای نسترن تهرانی کار می‌کرده است، چگونه در سال ۹۴ تصور کرده که آقای نسترن تهرانی و نادر دولتشاهی کارمندان امین کریمی هستند.
وی ادامه داد: مهدی محمدی متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق فراهم کردن بستر پرداخت غیرقانونی تسهیلات و ضمانت نامه‌ها به شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان راد و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان قدر متیقن سه میلیارد تومان (مطابق اقاریر متهم) است.
فولادی درباره متهم فرشاد فرزان راد برادر متهم امیررضا فرزان راد گفت: نامبرده که در غیاب برادر خود، اقدامات مجرمانه را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه از طریق کارمندانش از جمله نادر دولتشاهی، محمدتقی روحی، فریدون نیازناک راهبری و هدایت کرده است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند اخذ متقلبانه ضمانت نامه‌ها و تسهیلات از بانک سرمایه و پولشویی به میزان ٥٠٠ میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان از طریق تبدیل ۲۶ فقره ضمانت نامه‌های دریافتی از بانک سرمایه به کالا و سپس فروش آن‌ها در بازار آزاد متهم است.
نماینده دادستان درباره متهم ردیف ۱۳ افزود: خشایار مهرانی از کارمندان دفتر فرزان راد آشنا به قوانین بانکی و مشاور فرزان راد در امور بانکی نیز بود و سرفاکتورهای صوری برای اخذ ضمانت‌نامه‌ها توسط وی تهیه شده بود.
وی ادامه داد: نامبرده به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد متهم است.

نماینده دادستان اظهارداشت: متهم ردیف ۱۴، هادی عیسی وند که از دوستان نزدیک فرزان راد و از نیروهای اخراجی بانک تجارت است، به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد و پولشویی از طریق تبدیل ۴۱ میلیارد تومان ضمانت نامه‌های دریافتی از بانک سرمایه به نام شرکت الکتروکژال به وجه نقد و تحویل آن‌ها به فرزان راد؛ و پولشویی به میزان ۴۰۰ میلیون تومان از طریق تملک وجوه مجرمانه در پوشش دریافت حق الزحمه متهم است.
فولادی درباره متهم ردیف ۱۵ گفت: پرویز نسترن تهرانی به عنون تحصیلدار و پیک موتوری در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ توسط فرشاد فرزان راد استخدام شد و امور مربوط به دریافت وجه چک‌های بانکی را انجام می‌داد؛ نامبرده متهم به پولشویی به مبلغ ۵۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از طریق تحصیل و جوه با علم به منشا مجرمانه است..
وی اظهار داشت: متهم ردیف ۱۶، سید محمود قریشی از دوستان نزدیک امیر رضا فرزان راد و فریدون نیازناک است؛ نامبرده متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد از طریق شناسایی، معرفی و سازماندهی اشخاص بی بضاعت جهت عضویت در هیات مدیره شرکت‌های کاغذی و پولشویی به میزان ۱۵۳ میلیارد ریال از طریق تحصیل و تملک وجوه به میزان مزبور از محل وجوه حاصل از فروش قیر است.
نماینده دادستان درباره متهم ردیف ۱۷ گفت: علی ابراهیمیان از دوستان نزدیک محمود قریشی است که نسبت به شناسایی و معرفی برخی افراد بی بضاعت جهت عضویت در شرکت‌های کاغذی برای دریافت تسهیلات از بانک سرمایه اقدام کرده است؛ نامبرده به معاونت در اخلال  در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۴۶۰ میلیون تومان متهم است.
فولادی افزود: متهم ردیف ۱۸، یوسف رمضان نژاد از اقوام نسبی محمود قریشی است و به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد متهم است.
وی درباره متهم ردیف ۱۹، اظهارداشت: جعفر حسینیان از اقوام نسبی سید سعید حسینی است که از طریق علی ابراهیمیان برای تصدی مدیریت شرکت کاغذی الکتروکژال معرفی شده است؛ نامبرده به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۱۵ میلیون تومان است.
نماینده دادستان اضافه کرد: متهم ردیف ۲۰، سید سعید حسینی از دوستان علی ابراهیمیان است که توسط وی برای تصدی مدیرعاملی شرکت کاغذی پایدار کالای پاسارگاد معرفی شده است؛ نامبرده به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۲۰ میلیون تومان متهم است.

فولادی اظهارداشت: متهم ردیف ۲۱، مهدی یوسفیان مقدم از دوستان یوسف رمضان نژاد است که توسط وی برای تصدی مدیریت شرکت کاغذی پایدار کالای پاسارگاد به جای سعید حسینی معرفی شد که نامبرده به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۴۷۰ میلیون تومان متهم است.
وی درباره متهم ردیف ٢٢ رضا فارسی‌دان، گفت: نامبرده توسط قریشی و ابراهیمیان شناسایی و مدیرعامل شرکت جهان گستر پژواک بوده که در ازای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان برای همکاری به بانک سرمایه می‌رود. 
نماینده دادستان گفت: رضا فارسی‌دان به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۰ میلیون تومان متهم است.
وی درباره متهم ردیف ٢٣ این پرونده خواجه کلایی گفت: نامبرده توسط قریشی و ابراهیمیان شناسایی و به دولتشاهی معرفی می‌شود، وی پسرخاله امیر ابراهیمیان است که در ازای دریافت ۲۰ میلیون تومان در بانک سرمایه حاضر می‌شود و فرم‌های تقاضای ضمانت را امضا می‌کند.
نماینده دادستان ادامه داد: متهم ردیف ٢۴ مسعود جلالی است که توسط قریشی و ابراهیمیان شناسایی به سمت مدیر فنل کژال به آقایان جهانشاهی معرفی می‌شود. نامبرده به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان راد متهم است.
فولادی نماینده دادستان درباره متهم ردیف ٢۵ این پرونده اظهارداشت: حسن قاسم‌پور، فرزند حسین از دوستان فریدون نیازناک به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان راد متهم است.
وی در خصوص متهم ردیف ٢۶ به نام سید حمیدرضا حاجی، گفت: وی از کارمندان قدیمی فرزان‌راد است که رابط فرزان‌راد در شرکت‌ها بوده و با حضور در دفترخانه به تنظیم اسناد جهت دریافت وام از بانک سرمایه اقدام ‌کرده است. نامبرده به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به امامی و فرزان‌راد متهم است.
نماینده دادستان درباره متهم ٢٧، گفت: علی اکبر کورجانی لنگرود از افراد مؤثر در اخذ تسهیلات صوری برای شرکت گلبون تجارت است. کورجانی به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی تسهیلات ۳۰ میلیارد تومانی به نفع شرکت گلبون تجارت جهان از طریق ترهین اسناد ملکی متعلق به غیر، نزد بانک سرمایه و پولشویی به میزان ۵۲ میلیارد ریال از طریق تملک وجوه به میزان مزبور ناشی از وجوه مجرمانه مؤخوذه از بانک سرمایه به نام شرکت گلبون تجارت جهان متهم است.
وی با اشاره به متهم ردیف ٢٨ این پرونده گفت: اردلان برتاشک به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاون در تحصیل مال از طریق نامشروع با توسل به ترهین اسناد ملکی مجعول در بانک سرمایه جهت اخذ تسهیلات ۳۰ میلیارد تومانی به نام شرکت باران تجارت آوا و پولشویی به میزان ۱۱۲ میلیارد ریال؛ از طریق تحصیل و تملک وجوه به میزان مذکور از محل تسهیلات مجرمانه دریافتی به نام شرکت باران تجارت آوا متهم است.
فولادی افزود: نصرالله پرندآور متهم ردیف ٢٩، مدیرعامل باران تجارت آواست که به فریدون نیازناک معرفی شده بود و نقش عمده‌ای در خروج ۳۰ میلیارد تومان از بانک سرمایه داشته است. نامبرده به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و فرزان‌راد متهم است.
نماینده دادستان افزود: متهم ردیف ٣٠، علی جلیلی بیله‌ورق، مدیر شرکت گلبون تجارت جهان بوده و به فریدون نیازناک معرفی شده بود. نامبرده پنج میلیارد تومان پول گرفته و نقش مؤثری در خروج ۳۰ میلیارد تومان از وجوه بانک سرمایه داشته است. این متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به امامی و فرزان‌راد متهم است.

نماینده دادستان درباره متهم ردیف ۳۱ گفت:‌ امیر قادری از کارمندان مورد وثوق امامی بوده و بسیاری از املاک مسکونی امامی برای پولشویی به نام او زده شده است و وجوه برای تطمیع مدیران بانک سرمایه از جمله غندالی از طریق قادری به دستش رسیده و سند ملک زاگرس نیز به نام همین فرد بوده است.
وی ادامه داد:  قادری به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و فرزان‌راد و تحصیل مال از طریق نامشروع از محمد امامی مشتمل بر دریافت یک واحد آپارتمان ۸۰ متری در خیابان شریعتی تهران از امامی و یک دستگاه خودروی سانتافه متهم است.
فولادی افزود: متهم ردیف ۳۲ این پرونده نیز مهدی هاشمی، فرزند محمد، مدیر شرکت سون قشم و شوهرخواهر محمد امامی است. او در امضای قراردادهای حق‌العمل کاری نقش پررنگی داشته است و در خروج ۵۰ میلیارد تومان وجه بانک سرمایه سهیم بوده است که پولشویی نام برده نیز محرز است. نامبرده به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت سون قشم و همچنین پولشویی به میزان ۹۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان متهم است.
وی اضافه کرد: فرشاد صادقی از دوستان قدیمی محمد امامی و مدیر شرکت روشه قشم متهم ردیف ۳۳ این پرونده است. نامبرده در امضای قراردادهای حق‌العمل کاری شرکت توسعه سرمایه نقش پررنگی داشته و به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت روشه قشم و همچنین پولشویی ۲۶ میلیارد و ۹۳۳ میلیون تومان متهم است.
نماینده دادستان گفت: حمیدرضا شیرخان فرزند محمدجواد، متهم ردیف ۳۴ این پرونده است که متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع به نفع شبکه امامی است، همچنین پولشویی به میزان ۸۷۶ میلیارد و ۲۳۷ میلیون تومان از طریق تحصیل و انتقال وجوه با علم به منشأ مجرمانه نیز متهم است.
پس از آن، با دستور رئیس دادگاه امیر رسول قهرمانی نماینده دادستان برای ارائه برخی موضوعات کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت.
در این حین از جلسه دادگاه وکیل سید محمد امامی درخواست داشت تا مطالبی عنوان کند که قاضی مسعودی مقام با تذکر مکرر اعلام کرد: ترتیب برگزاری دادگاه برعهده قاضی است و متهمان و وکلا در زمان مقرر می توانند به بیان دفاعیات و توضیحات بپردازند.

بدهی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی متهم ردیف اول
 امیررسول قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و با تاکید بر تنویر افکار عمومی گفت: از دادگاه تقاضا دارم با  توجه به تعدد و تنوع نهادهای محل جرم امامی سرشبکه این پرونده، نابرده  به تفکیک از اتهامات خود دفاع کند.
نماینده دادستان گفت: در این پرونده در مجموع سیدمحمد امامی مبلغ هزار و ۱۵ میلیارد تومان دریافت کرده است که اکنون بدهی وی بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
وی اظهار داشت: کل اقدامات مجرمانه  در سه نهاد بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت توسعه ساختمان انجام شده است.
قهرمانی اضافه کرد: در بانک سرمایه اقدامات مجرمانه در سه محور شرکت‌های شناسنامه دار امامی با مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان تحصیل مجرمانه، شرکت های بی بضاعتان با دریافت تسهیلات ۹۰ میلیارد تومان بوده  است.
نماینده دادستان افزود: در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز دو شرکت سرمایه گذاری و شرکت تدبیرگران در مجموع به میزان ۱۱۲ میلیارد تومان اقدام مجرمانه انجام شده است.
وی با بیان اینکه در خصوص شرکت توسعه ساختمان عناوین مجرمانه‌ای مطرح است، ادامه داد: فروش املاک  گران نمایی شده، تهاتر بدهی با املاک گران نمایی شده در مجموع به مبلغ ۱۲۶ میلیارد تومان و تحصیل وجوه این شرکت برای خرید قیر به  مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از جمله این اقدامات  است.
قهرمانی خاطرنشان کرد: در بخش بانک سرمایه دو سرشبکه وجود دارد؛ امامی در داخل و فرزان راد در خارج کشور فعالیت کرده اند و لازم به توضیح است  که برای استرداد فرزان راد از خارج کشور بسیار تلاش کرده ایم؛ نامبرده با اسناد جعلی اقامت  گرفته و سعی داریم از طریق اینترپل با ابطال اقامت وی، تمهیدات لازم برای بازگشت او به کشور را فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: فرزان راد در اقدامات انجام شده توسط امامی در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت توسعه ساختمان نقشی نداشته است.
نماینده دادستان اظهار داشت: ‌در بانک سرمایه همه شرکت های شناسنامه دار محمد امامی هیچ یک صلاحیت لازم برای دریافت تسهیلات را نداشته اند و همه فاکتورها صوری بوده است؛ کارشناس اعتبارسنجی بانک نیز این موضوع را اعلام کرده است اما  به دلیل  ارتباط خاص امامی با مدیران ارشد به او تسهیلات  داده‌اند.
قهرمانی با بیان اینکه در این تیم گسترده  هریک از افراد عهده دار وظیفه خاص بوده‌اند، افزود:‌بسیاری از این آقایان در بانک رفاه نیز پرونده دارند.

نماینده دادستان درباره متهم ردیف ۳۱ گفت:‌ امیر قادری از کارمندان مورد وثوق امامی بوده و بسیاری از املاک مسکونی امامی برای پولشویی به نام او زده شده است و وجوه برای تطمیع مدیران بانک سرمایه از جمله غندالی از طریق قادری به دستش رسیده و سند ملک زاگرس نیز به نام همین فرد بوده است.
وی ادامه داد:  قادری به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و فرزان‌راد و تحصیل مال از طریق نامشروع از محمد امامی مشتمل بر دریافت یک واحد آپارتمان ۸۰ متری در خیابان شریعتی تهران از امامی و یک دستگاه خودروی سانتافه متهم است.
نماینده دادستان افزود: متهم ردیف ۳۲ این پرونده نیز مهدی هاشمی، فرزند محمد، مدیر شرکت سون قشم و شوهرخواهر محمد امامی است. او در امضای قراردادهای حق‌العمل کاری نقش پررنگی داشته است و در خروج ۵۰ میلیارد تومان وجه بانک سرمایه سهیم بوده است که پولشویی نام برده نیز محرز است. نامبرده به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت سون قشم و همچنین پولشویی به میزان ۹۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان متهم است.
قهرنانی اضافه کرد: فرشاد صادقی از دوستان قدیمی محمد امامی و مدیر شرکت روشه قشم متهم ردیف ۳۳ این پرونده است. نامبرده در امضای قراردادهای حق‌العمل کاری شرکت توسعه سرمایه نقش پررنگی داشته و به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت روشه قشم و همچنین پولشویی ۲۶ میلیارد و ۹۳۳ میلیون تومان متهم است.
نماینده دادستان گفت: حمیدرضا شیرخان فرزند محمدجواد، متهم ردیف ۳۴ این پرونده است که متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع به نفع شبکه امامی است، همچنین پولشویی به میزان ۸۷۶ میلیارد و ۲۳۷ میلیون تومان از طریق تحصیل و انتقال وجوه با علم به منشأ مجرمانه نیز متهم است.
پس از آن، با دستور رئیس دادگاه امیر رسول قهرمانی نماینده دادستان برای ارائه برخی موضوعات کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت.
در این حین از جلسه دادگاه وکیل سید محمد امامی درخواست داشت تا مطالبی عنوان کند که قاضی مسعودی مقام با تذکر مکرر اعلام کرد: ترتیب برگزاری دادگاه برعهده قاضی است و متهمان و وکلا در زمان مقرر می توانند به بیان دفاعیات و توضیحات بپردازند.

بدهی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی متهم ردیف اول
 امیررسول قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و با تاکید بر تنویر افکار عمومی گفت: از دادگاه تقاضا دارم با  توجه به تعدد و تنوع نهادهای محل جرم امامی سرشبکه این پرونده، نابرده  به تفکیک از اتهامات خود دفاع کند.
نماینده دادستان گفت: در این پرونده در مجموع سیدمحمد امامی مبلغ هزار و ۱۵ میلیارد تومان دریافت کرده است که اکنون بدهی وی بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
وی اظهارداشت: کل اقدامات مجرمانه  در سه نهاد بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت توسعه ساختمان انجام شده است.
قهرمانی اضافه کرد: در بانک سرمایه اقدامات مجرمانه در سه محور شرکت‌های شناسنامه دار امامی با مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان تحصیل مجرمانه، شرکت های بی بضاعتان با دریافت تسهیلات ۹۰ میلیارد تومان بوده  است.
نماینده دادستان افزود: در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز دو شرکت سرمایه گذاری و شرکت تدبیرگران در مجموع به میزان ۱۱۲ میلیارد تومان اقدام مجرمانه انجام شده است.
وی با بیان اینکه در خصوص شرکت توسعه ساختمان عناوین مجرمانه‌ای مطرح است، ادامه داد: فروش املاک  گران نمایی شده، تهاتر بدهی با املاک گران نمایی شده در مجموع به مبلغ ۱۲۶ میلیارد تومان و تحصیل وجوه این شرکت برای خرید قیر به  مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از جمله این اقدامات  است.
قهرمانی خاطرنشان کرد: در بخش بانک سرمایه دو سرشبکه وجود دارد؛ امامی در داخل و فرزان راد در خارج کشور فعالیت کرده اند و لازم به توضیح است  که برای استرداد فرزان راد از خارج کشور بسیار تلاش کرده ایم؛ نامبرده با اسناد جعلی اقامت  گرفته و سعی داریم از طریق اینترپل با ابطال اقامت وی، تمهیدات لازم برای بازگشت او به کشور را فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: فرزان راد در اقدامات انجام شده توسط امامی در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت توسعه ساختمان نقشی نداشته است.
نماینده دادستان اظهار داشت: ‌در بانک سرمایه همه شرکت های شناسنامه دار محمد امامی هیچ یک صلاحیت لازم برای دریافت تسهیلات را نداشته اند و همه فاکتورها صوری بوده است؛ کارشناس اعتبارسنجی بانک نیز این موضوع را اعلام کرده است اما  به دلیل  ارتباط خاص امامی با مدیران ارشد به او تسهیلات  داده‌اند.
قهرمانی با بیان اینکه در این تیم گسترده  هریک از افراد عهده دار وظیفه خاص بوده‌اند، افزود:‌بسیاری از این آقایان در بانک رفاه نیز پرونده دارند.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: یک تیم رسانه ای در این پرونده با هدف نشر اکاذیب و انحراف جلسات دادگاه فعالیت دارند و مدعی شده اند که درخصوص صندوق ذخیره فرهنگیان امامی پولی نگرفته در حالی که امامی علاوه بر تخلیه بانک سرمایه،  ۱۱۲ میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان در قالب تسهیلات و ضمانت  نامه برده و نکته بدتر این است که صندوق ذخیره فرهنگیان با ضرر سهام ماشین سازی خود را فروخته و کارهایی که امامی مرتکب شده را تسویه کرده است.
وی درباره اقدامات در شرکت توسعه ساختمان اظهارداشت: در این شرکت اموال امامی با  گران نمایی گسترده فروخته شده و مابالتفات را اخذ می کرده و بدهی‌های او از بانک سرمایه به اینجا آمده و او املاک را چندین برابر گران نمایی می کرده است  تاجایی که ملکی را ۵۰۰ برابر گران نمایی کرده است. 
قهرمانی ادامه داد: امامی پول هایی را از شرکت  توسعه ساختمان گرفته  که قیر بخرد اما در ضمانت ها تبدیل به گوشت منجمد و گندم شده و در نهایت لاشه های این پول ها در امور فرهنگی و سینما هزینه شده  است.
امامی فقط پنج درصد از پول ها را به سینما  وارد کرده است
نماینده دادستان توضیح داد: امامی هزار و ۱۵ میلیارد تومان تحصیل مجرمانه داشته و فقط ۵ درصد از آن را در سینما آورده و مابقی را در خارج کشور مصرف کرده است؛ اگر او تمام پول را به سینما می آورد ما امروز با ادبیات شداد غلاظ  صحبت نمی کردیم اما موضوع این است  که  او لاشه های پول را در حوزه  سینمای خانگی وارد کرده است.
قهرمانی افزود: امامی بذل و بخشش‌هایی به مدیران بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان داشته است و چینش مدیریتی می‌کرده و کارشناسان ارزیابی املاک را خودش معرفی کرده است، مدیر می گذاشته و هر مدیر برای خود قیمتی داشته است برای مثال آقای ضیایی قیمتش یک بی ام دبلیو بوده است. 
وی درباره اتهام پولشویی گفت:  پول ها  به خارج از کشور منتقل شده‌اند و بخشی از پول تنها وارد سینما شده است و بخشی هم جدای از قرارداد سینما به حساب تعدادی از هنرمندان شاخص  که حتی قرارداد سینمایی هم با او نداشتند واریز شده البته ما فعلاً نمی‌خواهیم اتهامی به هنرمندان وارد کنیم اگر آنها علم داشته‌اند پولشویی کردند؛ اما ما هنوز علمی را به دست نیاورده ایم.
نماینده دادستان با بیان اینکه هنوز برخی از متهمان این پرونده متواری هستند، افزود: در جلسات آتی دادگاه رسیدگی به این پرونده، بخشی از پرونده شخصیت محمد امامی را مطرح می کنیم که چگونه این فرد از حقوق ۲۰ هزار تومانی به اینجا رسیده است.
قهرمان گفت: در بخشی از پرونده به ضمانت‌نامه‌ها ورود پیدا می‌کنیم و گماشتن آقای حیدر آبادی به عنوان مدیرعامل بانک سرمایه از همین‌جا آب می خورد. جز شرکت های شناسنامه دار در بقیه موارد امای حضور رسمی ندارد و پشت صحنه است.
نماینده دادستان اظهارداشت: وثیقه گذاری امامی برای مدیران بانکی را در خلال دادگاه تشریح خواهیم کرد؛ متوجه شدیم که امامی اجازه نمی‌داد مدیران بانکی را دستگیر کنیم و برای آنها پول واریز می کرد. 
قهرمانی در خصوص دستگیری کارشناسان سازمان بازرسی اظهارداشت: همان تیم رسانه‌ای که در حال انحراف دادگاه و نشر اکاذیب هستند، گفتند که ما  کارشناسان سازمان بازرسی را بازداشت کرده ایم و باید بگویم که بله ما آنها را خودمان با افتخار بازداشت کردیم زیرا از امامی رشوه می‌گرفتندو خبرهای ما را به امامی می بردند. 
در ادامه جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام با تذکر مجدد به وکیل متهم امامی گفت:  ایراد شکلی و ماهیتی خود را  زمان دفاع باید ارائه دهید.
قاضی دادگاه اظهارداشت: کیفرخواست و دلایل انتسابی مطرح شد. این دادگاه صرفا حقوقی است و از حواشی و کارهای رسانه ای پرهیز کنید.
وی تاکید  کرد: دادگاه به  این پرونده قضایی رسیدگی می کند و متهمان باید دفاع کنند که یا برائت می گیرند یا محکومیت از  سوی دادگاه برای آنها تعیین می شود.
قاضی مسعودی مقام افزود: جلسه بعدی دادگاه ساعت هشت روز شنبه ۱۹ مهر برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، به گزارش ایرنا، ٢٧ مرداد ماه نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۲ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه قهرمانی نماینده دادستان به قرائت بخش اول کیفرخواست ۲۴۰ صفحه ای متهمان و دلایل انتساب جرم پرداخت. پس از قرائت بخش اول کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد.
سیدمحمد امامی تهیه کننده سریال «شهرزاد» است که نامش از سوی نماینده دادستان تهران و برخی متهمان پرونده بانک سرمایه در دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی مطرح شد.
رسول امیرقهرمانی نماینده دادستان تهران در یکی از جلسات دادگاه بانک سرمایه گفت: سیدمحمد امامی و دلاویز (متهم ردیف دوم پرونده) در بانک سرمایه همه کاره بودند و در اعطای تسهیلات به خود و سایرین دخالت می‌کردند. امامی بازیگر اصلی میدان تهاترها با بانک سرمایه بوده است و از طریق ارتباط با دلاویز و فردی که از بستگان رضوی و مدیر شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه بوده ملک خریده و ۳۰ میلیارد گران‌تر به شرکت توسعه می‌فروختند.
ادامه دارد...

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha