مقام ارشد الحشد الشعبی: حملات موشکی بهانه‌ای برای حضور نظامی آمریکا در عراق است

بغداد - ایرنا - معاون عملیاتی رییس ستاد سازمان «الحشد الشعبی» تاکید کرد که بهانه قرار دادن حملات موشکی به برخی پایگاهها و اماکن برای ادامه حضور غیرقانونی نظامیان آمریکا در عراق است.

«ابوعلی البصری» روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد که بهترین راه برای پایان دادن به حملات موشکی این است که آمریکا نیروهایش را از خاک عراق بیرون بکشد تا همه این تنش‌ها در کشور پایان یابد.

وی گفت که چرا آمریکا نمی‌خواهد مثل دیگر کشورها به حضور سفارتخانه‌اش در عراق اکتفا کند و روابط طبیعی و به دور از تنش با بغداد داشته باشد.

البصری با اشاره به قانون پارلمان عراق در ۱۵ دی ماه ۹۸ مبنی بر خروج همه نیروهای بیگانه از کشور تاکید کرد که هیچ توجیه قانونی و منطقی برای حضور نظامیان آمریکا در خاک عراق وجود ندارد.

به گفته وی، ادامه حضور غیر قانونی نظامیان آمریکا، مورد نارضایتی و انزجار عمومی مردم عراق شده است.

معاون عملیاتی رییس ستاد الحشد الشعبی افزود: حملاتی که در عراق به نیروها و منافع آمریکا صورت می‌گیرد، از طرف جوانانی است که علاقه‌مند به فرماندهان پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» (شهیدان حاج ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی) و خواهان انتقام و خوانخواهی آنها از آمریکایی‌ها هستند.

البصری تاکید کرد که الحشد الشعبی به عنوان یک نیروی رسمی که تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق قرار دارد، به هیچ‌وجه در این حملات نقشی ندارد و برای آن برنامه‌ریزی نکرده است.

وی بر همین اساس برخی اخبار مبنی بر عقب‌نشینی بخشی از نیروهای الحشد الشعبی در استان «نینوا» به دستور فرماندهی مشترک نظامی عراق را تکذیب کرد و گفت که هیچ‌گونه دستوری مبنی بر عقب‌نشینی در استان نینوا به الحشد الشعبی ابلاغ نشده است.

البصری در پاسخ به پرسشی در خصوص کشف سرنخ‌هایی از عوامل حملات موشکی در بغداد، افزود که الحشد الشعبی به دلیل اینکه ارتباطی با این حملات ندارد، از روند تحقیقات دستگاه‌های امنیتی عراق و رسیدن به سرنخ‌ها، بی‌اطلاع است.

وی افزود که الحشد الشعبی حمله به سفارتخانه آمریکا را تشویق نمی‌کند و با برخی افراد که تصور می‌شود مرتبط با این حملات هستند، توصیه کرده که از حملات به سفارتخانه آمریکا دست نگه دارند.

این مقام الحشد الشعبی به دیدار اخیر «ابوفدک المحمداوی» رییس کل ستاد الحشد الشعبی با «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق اشاره کرد و گفت که ابوفدک به صراحت به خانم پلاسخارت گفت که آمریکایی‌ها به قانون پارلمان عراق احترام گذاشته و نیروهای خود را از کشور ما بیرون بکشند تا بهانه موشک‌پرانی‌ها نیز گرفته شود.

البصری اضافه کرد که ابوفدک المحمداوی از آمریکایی‌ها خواسته تا برای پایان دادن به حملات موشکی علیه آنها، نیروهای خود را از عراق بیرون بکشند و یا یک برنامه‌ زمان‌بندی مشخص برای خروج نظامیانشان از خاک عراق تعیین کنند.

وی افزود که ادامه حضور غیر قانونی نظامیان آمریکا تبدیل به عامل تنش و نگرانی در عراق شده است.

سحرگاه امروز بار دیگر مرکز بغداد که سفارتخانه آمریکا در آن قرار دارد، در معرض چند حمله راکتی قرار گرفت که این راکت‌ها به مناطق خارج از محدوده سفارت آمریکا در منطقه امنیتی سبز اصابت کردند، بدون اینکه تلفات انسانی به دنبال داشته باشد.

فرماندهی مشترک نظامی عراق تاکید کرد که سرنخ‌های مهمی از عوامل موشک‌پرانی در بغداد به دست آورده، بدون اینکه جزییاتی از آن را آشکار کند.

از طرفی برخی رسانه‌های نزدیک به «حزب دمکرات کردستان عراق» امروز ادعا کردند که فرماندهی مشترک نظامی عراق دستور داده که تیپ ۳۰ الحشد الشعبی به فاصله پنج کیلومتر از مواضع سابق خود در استان نینوا عقب‌نشینی کرده تا نیروهای ارتش عراق جایگزین آنها شود.

این رسانه‌ها مدعی هستند که به دنبال حملات موشکی چهارشنبه شب گذشته (نهم مهرماه) به پایگاه نظامیان آمریکا در فرودگاه بین‌المللی اربیل در شمال عراق، فرماندهی مشترک این تصمیم را اتخاذ کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha