۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84060160
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واکاوی وضعیت ناوگان باری چهارمحال و بختیاری

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۰
کد خبر: 84060160
واکاوی وضعیت ناوگان باری چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- شیوع ویروس کرونا در کشور هنوز به صورت کامل نتوانسته است ترمز حمل و نقل باری را در چهارمحال و بختیاری بکشد و چوب لای چرخ این بخش از حمل و نقل استان بگذارد.

به گزارش ایرنا، ناوگان حمل و نقل بار و مسافر یکی از چرخ دنده‌های توسعه اقتصاد است که فعالان زیادی در این عرصه مشغول به کار هستند.

اگر چه شیوع کرونا تا حدودی در همان ابتدا ترمز حمل و نقل مسافری را کشید و این بخش از حمل و نقل را با کاهش مسافر روبرو کرد اما این ویروس نتوانست چوب لای چرخ حمل و نقل باری بگذارد و این بخش هنوز با همان میزان سرعت قبل در حال حرکت است.

ناوگان حمل و نقل چهارمحال و بختیاری با برخورداری از هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو سنگین در حوزه ناوگان باری توانسته برای ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته باشد.

در این بین فرخ‌شهر شهرستان شهرکرد با حداقل سه هزار و ۵۰۰ راننده و یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو سنگین در حوزه ناوگان باری نقش بسزایی در صنعت حمل و نقل بار ایران و چهارمحال و بختیاری دارد و به شهر برخی از برندهای خودروهای سنگین معرف شده است.

هر چند شیوع ویروس کرونا نتوانسته ناوگان باری را بیکار کند اما تورم و افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ها باعث شده تا فعالان این حوزه با مشکلات فراوان روبرو شوند.

۱۶ درصد ناوگان باری چهارمحال و بختیاری مختص فرخ‌شهر است

رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان فرخ‌شهر گفت: ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر با هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو سنگین در ناوگان باری چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت هستند.

علی حبیبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ راننده برابر ۲۱ درصد رانندگان چهارمحال و بختیاری با یک‌هزار و ۲۰۰ خودرو برابر ۱۶ درصد خودروهای سنگین استان مختص ناوگان باری اهل فرخ‌شهر هستند.

وی افزود: با توجه به تورم‌های موجود در کشور باید نرخ تن‌کیلومتر مرتبط با کرایه ناوگان باری همزمان با رشد تورم، افزایش یابد.

حبیبی تصریح کرد: اما این در حالی است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون با وجود حداقل سه برابر شدن قیمت لاستیک و لوازم یدکی ،اما نرخ تن‌کیلومتر تغییری متناسب با نرخ تورم نداشته است.

وی یادآور شد: تمکین نکردن برخی کارخانه‌های تولیدی بزرگ از تعرفه حمل بار براساس تن‌کیلومتر، باعث شده تا کرایه برخی بارها کمتر از تعرفه باشد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان فرخ‌شهر اظهار داشت: نارضایتی از سیستم توزیع عادلانه بار در چهارمحال و بختیاری جزو مشکلات فعالان این صنف به‌شمار می‌رود.

وی گفت: به‌همین منظور مسوولان صنعت، معدن و تجارت، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دستگاه‌های نظارتی در کنار مدیران کارخانه‌ها و انجمن‌های رانندگان، بتوانند به توافقی نهایی خارج از فشار سودجویان برسند.

حبیبی تاکید کرد: در شهرستان شهرکرد، پایانه اعلام بار فعال با تمامی امکانات رفاهی مناسب برای رانندگان وجود دارد و انتظار می‌رود اعلام بار چند کارخانه بزرگ چهارمحال و بختیاری که فاصله  آن‌ها در محدوده ۲۰ کیلومتری از یکدیگر قرار دارد در این پایانه انجام شود.

وی افزود: در همین راستا مدیران برخی کارخانه‌های تولیدی چهارمحال و بختیاری، خود را برای پاسخ‌گویی به مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و انجمن‌های رانندگان در استان ملزم نمی‌دانند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان فرخ‌شهر تصریح کرد: فعال شدن سیستم اعلام بار برای مشخص شدن شفافیت و دقت فعالیت ناوگان باری، در تمامی نقاط چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد.

وی یادآور شد: پایانه بار مبارکه اصفهان به رانندگان چهارمحال و بختیاری به بهانه رانندگان غیربومی بارهای دلخواه را به رانندگان این استان تخصیص نمی‌دهد و آن‌ها را به گرفتن بارهای خاص مورد نظر خودشان مجبور می‌کنند.

حبیبی اظهار داشت: نبود پارکینگ مختص ناوگان باری در فرخ‌شهر از دیگر مشکلات رنندگان در این شهر است که انتظار می‌رود شهرداری نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

زمین پارکینگ خودروهای سنگین فرخ‌شهر مشخص شده است

شهردار فرخ‌شهر نیز گفت: زمین پارکینگ خودروهای سنگین در این شهر پیش‌بینی و مشخص شده است.

حامد فروزنده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این قطعه زمین روبروی مجتمع فناوران فرخ‌شهر واقع شده و ۶۰ هزار متر مربع (۶ هکتار) وسعت دارد.

وی افزود: کارشناسی و تهیه پیش‌نویس این زمین از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری انجام و مجوزهای آن از تهران صادر شده است.

فروزنده تصریح کرد: این زمین هم‌اکنون در مرحله انعقاد قرارداد است و شهرداری فرخ‌شهر پس از پرداخت هزینه آن می‌تواند زمین را تحویل بگیرد.

وی یادآور شد: ۱۰ درصد از وسعت این زمین برای فعالیت نمایشگاه‌های اتومبیل سبک و سنگین در نظر گرفته شده تا فعالان این صنف از درون شهر خارج و به آن مکان منتقل شوند.

شهردار فرخ‌شهر اظهار داشت: ۹۰ درصد زمین هم برای احداث پارکینگ خودروهای سنگین اختصاص می‌یابد تا به درون شهر وارد نشوند.

وی گفت: عملیات اجرایی احداث پارکینگ خودروهای سنگین فرخ‌شهر تا قبل از پایان سال‌جاری با استفاده از ماشین‌آلات شهرداری آغاز و تا یک‌سال دیگر در نیمه نخست سال آینده بهره‌برداری خواهد شد.

فروزنده به قرار گرفتن فرخ‌شهر در مسیر اتصال شهرستان‌های کیار و شهرکرد و استان اصفهان اشاره و تاکید کرد: این موقعیت جغرافیایی باعث شده تا ماشین‌آلات سنگین فراوانی به درون شهر وارد و باعث آسیب به تاسیسات، زیربنایی و زیرساخت‌های شهری شود.

وی افزود: نبود کمربندی و پارکینگ ویژه خودروهای سنگین این مشکل را در سطح فرخ‌شهر دوچندان کرده است.

شهردار فرخ‌شهر تصریح کرد: این شهرداری پیگیری‌های لازم برای احداث کمربند غربی شهر به طول ۳ کیلومتر را انجام داده است.

وی یادآور شد: در همین راستا کمربندی غرب فرخ‌شهر از پشت بیمارستان امام علی (ع) (ورودی فرخ‌شهر از سمت شهرکرد) به ورودی فرخ‌شهر از سمت شهرستان کیار (پمپ بنزین دستگرد) احداث خواهد شد.

فروزنده اظهار داشت: برای احداث این کمربندی به‌منظور جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به درون شهر و با هدف کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای، حذف نقاط حادثه‌خیز مسیر و جلوگیری از آسیب به تاسیسات، زیربنایی و زیرساخت‌های شهری بایستی ۳۰ هزار متر مربع زمین تملک شود.

وی گفت: تسریع در روند آغاز عملیات اجرایی کمربندی غرب فرخ‌شهر به همکاری و کمک اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیاز دارد.

امکان سنجش تعداد رانندگان بیکار در ناوگان باری چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر بر روی هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو سنگین در ناوگان باری استان فعالیت دارند.

حسین مالکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این در حالی است که امکان سنجش تعداد رانندگان بیکار در ناوگان باری چهارمحال و بختیاری وجود ندارد.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا مشکلات برای فعالان و رانندگان ناوگان باری مشکلات چندانی ایجاد نکرده است.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حمل و نقل بار رشد ۲۰ درصدی برخوردار شده  است و در حمل کالاهای استراتژیک نظیر چغدرقند، شکر  و گندم در کشور نقش بسزایی ایفا می‌کند.

مالکی، با اشاره به فعالیت ۵۵ شرکت باربری در استان، خاطر نشان کرد: شرکت‌های بزرگی در استان ایجاد نشده است، اما با همین ظرفیت ایجاد شده سالانه پنج میلیون تن بار از سوی ناوگان استان جابجا می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد، تا با بهره‌برداری از پتروشیمی لردگان، حمل و نقل بار در استان رونق بیشتری بگیرد و از مهاجرت رانندگان این حوزه به استان‌های همجوار جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری در مسیر ترانزینی فلات مرکزی به جنوب کشور در مسیر ارتباطی ۲ استان بزرگ اصفهان و خوزستان قرار دارد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با ۹۷۹ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha