نمایش آثاری از گنجینه فرهنگستان هنر در فضای مجازی
سیدمحمد احصایی/ دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد/ ۸۲×۶۴ سانتی‌متر/ گواش روی مقوا

تهران- ایرنا- آثار گنجینه هنری فرهنگستان هنر به ‌مناسبت بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و شمس تبریزی به نمایش درآمد.

این نمایشگاه مجازی که شمس فرهنگستان هنر نام دارد، در وب‌سایت این نهاد فرهنگی پیش چشم علاقه‌مندان هنر معاصر قرار گرفته و دربرگیرنده کارهایی از محمدابراهیم جعفری، سیدمحمد احصایی، سیدمهدی حسینی، حبیب‌الله صادقی، مصطفی گودرزی، کاظم چلیپا، کوروش شیشه‌گران، محبوبه زاده‌احمدی، احمد نصرالهی، حسین خسروجردی، شهلا حبیبی، حبیب‌الله آیت‌الهی، مصطفی ندرلو، محمد معمارزاده، مرتضی اسدی، جواد نوبهار و ضیاءالدین امامی است.

سیدمهدی حسینی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر با انتشار یادداشتی به استقبال این نمایشگاه مجازی رفته است:

هنگامی که موضوع مصورسازی پنجاه غزل از مولانا را فرهنگستان هنر مطرح کرد، به دلیل نوبودن و حساسیت طرح و جایگاه استثنایی غزلیات شمس و اینکه هیچ نمونه تصویری از گذشته دور در پیوند با این غزلیات وجود نداشت، جز شگفتی واکنشی در پی نیامد.

نمونه‌هایی از این اشعار در دسترس است که نشان می‌دهد اشعار مولانا در دوره‌های گذشته خوش‌نویسی شده است، اما برخلاف آثاری همچون شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، منطق‌الطیر عطار، دیوان حافظ، بوستان سعدی و... غزلیات مولانا مصور نشده است. این موضوع ابتدا دو جانب را پیش رو گشاد؛ نخست اینکه این طرح باید بر اساس کدام تصور تاریخی اجرایی شود؟ دیگر اینکه به علت نداشتنِ هر گونه سابقه تصویری، ذهن و دست هنرمندان معاصر (که رویکردها و ذهنیت‌های متکثری دارند)، باز خواهد بود تا با دریافتشان از غزلیات شمس، دست به آفرینش آثار بزنند.

به هر حال کاری تجربه‌نشده و سترگ در پیش رو بود، ولی پس از مشورت‌های لازم فهرستی از اسامی هنرمندان معاصر که رویکردی نو به زبان و بیان در قالب تصویر داشتند، فراهم آمد و از آنها برای همکاری دعوت شد که استقبال هنرمندان را در پی داشت و تقریباً پس از یک سال، مجموعه آثار فراهم شد. ضمن آفرینش آثار، جلساتی نیز برای آشنایی بیشتر هنرمندان با مولانا و اشعارش، تشکیل و مشخص شد که هنرمندان شرکت‌کننده حتی پیش از آغاز این طرح، غزلیات شمس را مطالعه و در لایه‌ها و امواج بیکرانش سیر و تعمق کرده‌اند.

روانشاد محمدابراهیم جعفری
تو خورشیدی و یا زهره و یا ماهی، نمی‌دانم
۱۰۲×۸۳ سانتی‌متر
اکریلیک و ترکیب مواد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha