۳ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۰۲
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 84053213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحلیلگر صرب: ترامپ به جای ایران، آمریکا را منزوی کرد

بلگراد- ایرنا- تحلیلگر صرب درباره تلاش واشنگتن برای فشار حداکثری و به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران، نوشت: "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا به جای ایران، آمریکا را در انزوا قرار داد و اقدامات وی علیه تهران نتیجه معکوس برجای گذاشت.

به گزارش ایرنا، «بوشکو یاکشیچ» روز پنجشنبه با انتشار مقاله ای در روزنامه «پلیتیکا» چاپ بلگراد، در ارتباط با تلاش های آمریکا علیه ایران افزود: رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه وزیر دفاع ایران، نهادها و موسسات فعال در زمینه هسته‌ای، برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران وضع کرده است؛ تدابیری که قرار است به واشنگتن کمک کند تا کسانی شناسایی شوند که تلاش دارند تحریم‌های سازمان ملل متحد برای فروش تسلیحات به ایران را دور بزنند.

مقاله نویس صرب نوشت: «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای ویژه‌ به اعضای سازمان ملل متحد نسبت به عواقب مخالفت با تدابیر مجازاتی علیه ایران هشدار داده که با این توجیه و اتهامات ثابت نشده، ایران مفاد موافقت‌نامه ۲۰۱۵ را نقض کرده است. ترامپ مدعی است که بدین صورت سیستم تحریم‌های سازمان ملل را فعال می کند و در این ارتباط به حقوق ذکر شده در توافق ایران با شش قدرت بزرگ استناد می‌کند؛ اما این مطلب را نادیده گرفته که آمریکا با خروج یک‌جانبه از توافق برجام سه سال پس از امضای آن، چنین حقی را از دست داده است.

بنا به اظهارات این تحلیلگر صربستان، بریتانیا، فرانسه و آلمان که سالیان متمادی همراه با آمریکا به دنبال راهی برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران بودند، در بیانیه مشترکی اعلام داشتند که بیانیه واشنگتن عملکرد حقوقی ندارد و بدین صورت آمریکا را به انزوایی کشاندند که ترامپ قصد داشت در مورد تهران اعمال کند.

مقاله نویس صرب یادآور شد: آمریکا در اواخر ماه اوت امسال در شورای امنیت سازمان ملل تنها ماند؛ بنا بر این با وتوی خود از تصویب قطعنامه مربوط به افراد خارجی که در حال نبرد در گروه هایی از قبیل داعش هستند، جلوگیری کرد زیرا این قطعنامه مفاد مربوط به بازگرداندن این افراد به کشورهای خود را دربرنداشت؛ مساله‌ای که برای مدت زیادی واشنگتن را از متحدان اروپایی خود دور کرده است.

«همچنین کمی قبل از آن، از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۳ عضو با تلاش آمریکا برای وضع مجدد تحریم های تسلیحاتی علیه ایران مخالفت کردند؛ تحریم‌هایی که مهلت آن در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ۹۹) به پایان می‌رسد. تلاش ترامپ برای تهدید بانک‌ها و شرکت‌هایی که برای ایران امکان تهیه سلاح را فراهم آورده و یا از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران حمایت می‌کنند، بیهوده بود.»

مقاله نویس صرب افزود: تلاش ترامپ برای متقاعدکردن جهان به منظور قبول دیدگاه وی در مورد واقعیات ایران به عنوان یک تهدید برای صلح جهانی، بی اثر است و این دیدگاه را تنها اسرائیل و برخی متحدان آمریکا در خلیج فارس می‌پذیرند؛ در حالی که سایرین بر این باورند که توافق برجام دستاورد بزرگی در راستای تأمین صلح و آرامش در منطقه ناآرام خاورمیانه بوده و هست.

بنا به این گزارش؛ در حالی که ترامپ به سمت اوج‌گیری بحران پیش‌ می‌رود، این امر باعث شده تا اروپایی‌ها به حفظ آنچه از توافق باقی مانده از خود تمایل نشان دهند تا اینکه کارشناسان سازمان ملل بتوانند به بازرسی‌ها خود ادامه دهند.

در این گزارش نوشته شده است: همه در انتظار ماه نوامبر و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند؛ «جو بایدن» نامزد حزب دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قول داد که در صورت پیروزی وی، آمریکا به برجام باز خواهد گشت.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha