درباره شهید علی نبی‌پور انگجی

تهران- ایرنا- شهید علی نبی‌پور انگجی از جمله شهدای عرصه اطلاع‌رسانی است که در جنگ هشت ساله تحمیلی با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل به رویارویی با تجاوزگران خاک وطن پرداخت و در راه دفاع از ولایتمداری و مام وطن به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

بدون شک دوران هشت ساله جنگ تحمیلی از افتخارات بزرگ و بی‌نظیر ایران اسلامی است، حماسه دفاع مقدس روز به روز بالنده‌تر شد و رزمندگان کشور چونان کوهی استوار در برابر تهاجم دشمن ایستادگی کردند. در چنین شرایط بحرانی و پرالتهاب، مردم تنها با تکیه بر قدرت لایزال ذات الهی و با کوله باری سرشار از ایمان به ذات اقدس او،‌ عشق به شهادت و اعتقاد به دین اسلام دوران افتخارآمیز دفاع مقدس را آغاز و مقاومت را با مفاهیم نوین و الهی پایه گذاری کردند؛ مقاومتی در دفاع از دین و نوامیس کشور اسلامی که وجهه و ارزشی ملی و جهانی در تاریخ معاصر را برای ملت به ثبت رساند.

دفاع مقدس با بروز جنگ تحمیلی از سوی دشمنان اسلام، به رواج مفاهیم ارزشی از قبیل فرهنگ ایثار و شهادت در میان مردم به ویژه نوجوانان و جوانان منجر شد. شهادت موجب اشاعه فرهنگ ناب محمدی و دفع هشیارانه خطرات از جامعه اسلامی بود. افتخار به شهادت و شکل گیری مفهومی خاص به نام شهید و شهادت چنان پایه مستحکمی در جامعه پیدا کرد که امروزه به عنوان یکی از ارکان حفظ نظام محسوب می شود. (۱)

بی شک این فرهنگ برتر اصلی مهم برای کسب رشد اجتماعی محسوب می شود و شهادت که نتیجه سلامتی روان، روحیه شجاعت و انتخاب آگاهانه است، مقاومت و پویایی جامعه را به دنبال دارد. شهدا حرکتی عزت آفرین را ایجاد کردند که بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیب‌ها که دشمنان انقلاب آن را به وجود آوردند در امواج پرتلاطم توطئه، همچنان کشتی انقلاب به سلامت از آن عبور می‌کند. بازخوانی حوادث و رخدادهای آن دوران می تواند ضمن بازتولید هوشمندی و بصیرت در جامعه، کشور را از گزند توطئه‌ها و فتنه های دشمنان مصون داشته و عبور سربلند آن از آوردگاه های حساس و سرنوشت ساز آینده را تضمین کند.(۲)

وقایع و حماسه‌هایی که دلیرمردان عرصه پیکار آفریدند، قابل بیان نیست اما از آنجا که این فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها جزو افتخارات میهن اسلامی است و همگان  به آن افتخار می‌کنند، باید نسل به نسل حفظ شود تا گذر زمان خدشه‌ای در آن ایجاد نکند. علی نبی‌پور انگجی از جمله شهدای هشت سال دفاع مقدس است که در مسیر خبررسانی در جبهه‌های حق علیه باطل توانست رسالت اندیشه‌ورزی را با خود به دوش بکشد و در این مسیر و در راه دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی به فیض شهادت نایل آید.

زندگینامه شهید نبی پور

علی نبی‌پور انگجی در دی ۱۳۳۹ خورشیدی در خانواده ای متدین و در تبریز دیده به جهان گشود. او از همان دوران نوجوانی و جوانی در گروه‌های مختلف انقلابی عضو بود و در فعالیت های مبارزاتی علیه رژیم پهلوی شرکت داشت. پدر شهید نبی پور در یکی از خاطرات فرزندش در این باره می گوید: «روزی متوجه شدم علی در خانه نیست از پنجره خانه که نگاه کردم، دیدم روی دیوار با جوهر می‌نویسد: مرگ بر سلطنت پهلوی.»

در ۱۳۵۹ خورشیدی این شهید والامقام فعالیت خود را در عرصه خبر و خبررسانی آغاز کرد و به همکاری با سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی پرداخت. او به این حرفه علاقه خاصی داشت و در انجام این رسالت مهم و خطیر از هیچ کوششی فروگذار نبود. تنها چند ماه پس از اینکه شهید نبی‌ پور فعالیت خود را در عرصه خبر شروع کرده بود، جنگ تحمیلی علیه ایران آغاز شد و در همین جا بود که وی تصمیم گرفت تا برای دفاع از سرزمین خود عازم جبهه های حق علیه باطل شود. او چندین بار متوالی به جبهه های مختلف رفت و در صف رزمندگان اسلام قرار گرفت و همین مساله سبب شد تا بارها از طرف مسوولان وقت مورد تشویق و قدردانی قرار گیرد.

پدر این شهید در این خصوص گفت: «بعد از آغاز جنگ هم که بی‌صبرانه می‌خواست به جبهه برود. از علی خواستم بماند و خودم به جبهه بروم، اما قبول نکرد. علی چنان در مکتب اسلام و آموزه های دینی غرق بود که حتی حقوق اندک خبرنگاری خود را به نیازمندان می داد. علی همه درآمد خود را صرف مستمندان این شهر می‌کرد که آن روزها مردم از نظر مالی اوضاع خوبی نداشتند.»

از خصوصیات اخلاقی و اعتقادی شهید نبی پور می توان به مهربانی و خوش اخلاق بودن وی اشاره کرد. او از کمک به افراد مستمند لذت می برد و در شجاعت و استقامت زبانزد همه دوستان بود. این شهید والامقام همچنین نسبت به انجام فرایض دینی حساسیت و دقت بسیاری داشت. پشتیبان ولایت فقیه بود و به امام خمینی(ره) ارادت خاصی داشت.

همزمان با جنگ به علت فعالیت‌ها و تلاش‌های مستمرش، وی را به عنوان سرپرست دفتر ایرنا در یاسوج انتخاب کردند و یکسالی در آنجا مشغول بود.

شهید نبی پور با حضور خود در عملیات رمضان در ۱۳۶۱ خورشیدی که یکی از مهمترین عملیات های آن دوران بود، مورد اصابت تیر قرار گرفت و به درجه رفیع شهاد ت نایل آمد. عملیات رمضان در شلمچه به وقوع پیوست که رزمندگان اسلام در آن سربلندانه توانستند دشمن را غافلگیر و آنها را وادار به عقب نشینی کنند.

 پدر شهید نبی‌پور در خصوص خاطراتش از لحظه شهادت فرزندش گفته است: «وقتی علی به شهادت رسید، شب هنگام خواب دیدم که امام خمینی (ره) به منزل ما آمده است و من محاسن ایشان را بوسیدم، وقتی از خواب پریدم ناخودآگاه گریه کردم و وقتی خانواده علتش را پرسیدند، گفتم که علی شهید شده است. صبح که می‌خواستم بروم و از پسرم خبری بگیرم، سربازی را دیدم که خانه ما زیر نظر دارد، ترسیدم که مبادا از گروه‌های تروریستی باشد در همین فکر بودم که سرباز رفت و با مافوق خود برگشت و به من گفت که علی پایش تیر خورده و قرار است، فردا به تبریز برسد، اما من می‌دانستم که علی شهید شده است.»

فرازی از وصیت نامه شهید نبی پور

خواندن و توجه به وصیت نامه شهدا حکایتگر ارتباطی عمیق میان فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس است؛ شهدایی که تبعیت از ولایت را مهم‌ترین آرمان خود دانستند و جانبازی هایشان را به نهضت عاشورا گره زنند و عملیات هایشان را با نام اهل بیت(ع) آغاز کردند. پیر و جوان، کودک و نوجوان؛ همه به جبهه آمدند تا دِین خود را به اسلام ادا کنند و این صحنه ها یادآور شهدای کربلاست که همه فدایی راه ولایت شدند و در راه عشق سر و جان باختند. دفاع مقدس رمز ماندگاری انقلاب شد و امروز انقلاب بر سر سفره شهدای دفاع مقدس نشسته است.

در وصیت‌نامه شهید والامقام نبی پور انگجی آمده است: «یگانه معبود با نام تو آغاز می‌کنم. ‌ای که ظرف کوچک وجودمان از عشقت لبریز شد و همواره در جستجوی راهی نزدیک‌تر برای وصال تو هستیم. خدایا تو از شعله‌ای که مرا به آتش کشیده و قرار از دستم گرفته نیک آگاهی پس در این صحنه نبرد سپاه نور، سپاهی که به یاری دین تو آمده وارد می‌شوم و گناهانمان را بیامرز و شایسته رهایی‌ام کن. چه بر ما گذشت و اکنون چه بر ما می‌گذرد، هر چه فکر می‌کنم به نعمات بی‌شماری که نصیب ما کرده‌ای و به ما منت نهاده‌ای، بیش‌ از پیش آگاه می‌شوم و شرمنده و خجلت‌زده می‌گردم.

برادران، دوستان، آشنایان و وابستگان، پیام خون همه اشخاصی که در این راه می‌روند، نخست اطاعت از امام است که نیازی به ذکر فضائل و خصایص این سید جلیل‌القدر نیست، هست و آنگاه گام زدن در راه مردان خدا، راهی که بس دشوار و سخت است و نیاز به سرمایه و اندوخته‌های بسیار دارد، پس فرصت‌ها را ضایع نکنیم و همه توان خود را بکار گیریم.

امام عزیز! اکنون که در کنار سنگرهای رزمندگان اسلام و سربازان و امام زمان (عج) نشسته‌ام و این جملات را روی کاغذ می‌آورم، قامت استوار و چهره نورانیت در مقابل چشمانم نقش بسته، سلام مرا از این راه دور و در عین حال بسیار نزدیک بپذیر و بدان که رزمندگان و جانباز اسلام که شما زعامت آنان را به عهده دارید تا آخرین لحظات حیاتشان به میثاق خود وفادار خواهند ماند.

بدانید و بی‌شک، می‌دانید من با آگاهی تمام در این راه گام نهادم و انتهای این راه شهادت است و امیدم این است که در محدوده خودتان در مقام خانواده شهید الگو و اسوه‌ای برای دیگران باشید و سدی مقاوم در برابر دشمنان امام، امت مسلمان ایران مسوولیت‌هایتان بسیار سنگین است.

پشتوانه شما اسلام و قرآن است از هیچ چیز نهراسید و آماده مبارزات طولانی باشید چرا که تا هر وقت که ستمگران باشند، مبارزه ما ادامه دارد و ان‌شاء‌الله، ولی عصر حضرت بقیه‌الله‌الاعظم عنایتی بفرمایند و ما را از انتظار خارج سازند. به امید برقراری حکومت جهانی اسلام و نابودی شرک و کفر و استکبار.»

پی نوشت:

[۱] . نورانی، حسین، آسیب شناسی شیوه‏ های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تاریخ: ۱/۱۲/۱۳۸۶،

[۲] . معنوی پور ، داود؛ مقاله شهادت ،اوج تعالی انسان؛ تاریخ ۱۵/۹/۱۳۸۵؛ برگرفته ازسایت فرهنگ ایثار.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha