۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84043310
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش چین به رفتار تیک‌تاکی آمریکا: به رقابت عادلانه احترام بگذارید

پکن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه در واکنش به فشار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای فروش تیک تاک، از آمریکا خواست به اصول اقتصاد بازار و رقابت عادلانه احترام بگذارد.

به گزارش ایرنا، «وانگ ون بین» روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در پکن افزود: چین مخالف فشار آمریکا بر شرکت های چینی است و از حق و حقوق آنها دفاع خواهد کرد.

تیک‌تاک که این روزها تحت فشار آمریکا قرار گرفته، قرار است با شرکت اوراکل امریکا در فناوری شریک شوند.

دولت ترامپ ۶ اگوست (مرداد) تهدید کرد که اگر بایت دانس این اپلیکیشن را به یک شرکت محلی در آمریکا نفروشد فعالیت آن را منع خواهد کرد و ۴۵ روز به این شرکت مهلت داد در این زمینه تصمیم گیری کند. این مهلت ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به پایان می رسد.

 ترامپ استفاده از این اپلیکیشن را که امکان به اشتراک گذاشتن ویدئوهای کوتاه را فراهم می‌کند، به بهانه مسائل امنیتی در آمریکا منع کرده و مدعی است که ارتباط این اپلیکیشن با دولت چین امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد.

تیک تاک پیوسته چنین تهدیدی را رد کرده و بر محفوظ بودن اطلاعات کاربران آمریکایی تاکید کرده است.

تیک تاک که در چین به «دوین» شهرت دارد، در سراسر جهان نزدیک به یک میلیارد کاربر از آن استفاده می‌کنند. آمریکا به عنوان دومین کشوری که بیشترین کاربران این اپلیکیشن را دارد، تنها در ۸ ماه گذشته و به دنبال شیوع «ویروس کرونا» شاهد افزایش ۴۵ میلیون کاربر جدید این نرم‌افزار بوده است.

مخالفت چین با سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به تایوان

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه نشست خبری خود با اشاره به سفر «کیت کراچ» معاون وزیر خارجه آمریکا به تایوان اظهار داشت: چین قاطعانه با این موضوع مخالفت کرده و اعتراضات خود را به آمریکا ابلاغ کرده است چین طبق گسترش وضعیت، واکنش لازم را  نشان خواهد داد.

بر اساس گزارش ها، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که کیت کراچ معاون وزیر خارجه این کشور در تاریخ ۲۹ شهریور به جزیره تایوان سفر می کند تا در فعالیت یادبود لی دِنگ هوئی رهبر پیشین تایوان شرکت داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش مربوط خبرنگاران تاکید کرد: «چین با هر گونه رفت و آمد رسمی آمریکا با تایوان مخالف است و این موضع همیشگی و روشن کشور است این که آمریکا اصرار به سفر کیت کراچ به تایوان دارد و برای آن برنامه ریزی می کند، نه تنها به شدت بر خلاف اصل «چین واحد» و مقررات سه بیانیه مشترک چین  و آمریکا است بلکه سبب تشویق استکبار نیروهای تجزیه طلب تایوان می شود و روابط پکن و واشنگتن و همچنین صلح و ثبات دو طرف تنگه تایوان را تخریب می کند.»

وی در ادامه افزود: «ما از آمریکا می خواهیم به طور کامل حساسیت مساله تایوان را درک کند و قویا اصل چین واحد و مقررات سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را رعایت کند در عین حال می خواهیم که بی درنگ، دست از رفت و آمد رسمی و افزایش روابط اساسی با تایوان برداشته و محتاطانه با مسایل مربوط به تایوان برخورد کند.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha